
Rohlíky jsou pro zákazníky jednou z cenových kotev. Ilustrační foto: Profimedia.cz
Obchodní řetězec Lidl od dnešního dne 16. ledna dlouhodobě snižuje ceny vybraných potravin a k témuž kroku sahá i sesterský Kaufland. Zlevňují v prvé řadě základní potraviny a položky, které v myslích zákazníků fungují jako takzvané cenové kotvy, díky kterým si kupující utvářejí názor na celkovou cenovou úroveň obchodníka. Lidl sáhl ke změnám cen u rohlíků, másla, mouky, slunečnicového oleje, bílého jogurtu, ale také u francouzské paštiky. „Rozhodli jsme se dlouhodobě snížit ceny vybraných základních potravin. Ceny spadnou až o 40 %,“ uvádí mluvčí Lidlu Zuzana Holá. Konkrétně to znamená, že rohlík zlevňuje z 1,90 Kč na 1,50, máslo klesá na 34,90 Kč, cena litrového balení slunečnicového oleje se sníží na 24,90 Kč, kilo mouky na 8,90 Kč. „Vedle základních potravin snížíme také ceny vybraných bio výrobků a drogistického zboží,“ dodává Holá.
Z analýzy, kterou pro Médiář zpracoval agregátor slevových letáků Kupi.cz, vyplývá, že třeba zmíněný rohlík, který má být cenovým trhákem Lidlu, se přitom v uplynulém roce téměř vytratil z akčních nabídek řetězců – celkem se v nich během roku 2019 objevil jen šestkrát. Zároveň se ale akční cena rohlíků zvýšila z průměrných 1,20 Kč na 1,80. „Vzhledem k tomu, že se tento typ pečiva objevuje v akcích jen zřídkakdy, je cena Lidlu pro spotřebitele bezpochyby zajímavá. Nicméně klasický rohlík není tím produktem, podle kterého by se spotřebitelé rozhodovali o místě svého nákupu,“ komentuje krok Lidlu Petr Miklík, analytik maloobchodních cen z Kupi.cz.
Máslo a vejce – stálice akčních nabídek
Jinak je tomu u další zlevňované položky – másla. Jeho cena hýbala trhem především před dvěma roky, kdy lidé byli schopni se o máslo v akci i poprat, loni pak došlo k cenové stabilizaci resp. poklesu. Největším „skokanem“ se stalo máslo Tesco, za které v roce 2018 zákazníci platili v průměru 33,80 Kč za klasické čtvrtkilové balení, zatímco v loňském roce to bylo už jen průměrných 24,40 Kč. „Oproti akčním cenám klasických běžných másel je cena Lidlu vyšší. Nicméně předpokládám, že Lidl při cenotvorbě vycházel z cenové hladiny prémiového Jihočeského másla Madeta, které bylo loni v akcích hned devadesátkrát a nejvýhodněji se objevilo za 34,90 Kč. Odhaduji, že řetězec měl v úmyslu svou cenu srovnat právě s nejvýhodnější nabídkou tohoto oblíbeného typu másla,“ zamýšlí se Miklík.

I Billa dnes v tisku zdůrazňuje, že zlevnila máslo
Ceny základní potraviny a drogistické zboží dlouhodobě snižuje rovněž Kaufland, patřící do stejné obchodní skupiny jako Lidl. „Snížení cen se týká másla, jogurtů a dalších mléčných výrobků, piva či oleje nebo různých druhů pleťových krémů,“ vyjmenovává Renata Maierl, tisková mluvčí Kauflandu. Jednou z položek, u níž klesá cena, jsou i vejce z podestýlkových chovů. Slevy dosahují až 26 %, v případě másla jde o slevu 12 % a u vajec činí sleva 10 %, uvedl Kaufland bez podrobností.
Podle analýzy Kupi.cz vejce velikosti M v akci meziročně průměrně zlevnila o 9 %. Znamená to tedy, že na jednom balení 10 kusů zákazníci ušetřili zhruba dvě koruny a nakupovali je za průměrných 21 Kč. Vejce jsou přitom oblíbenou položkou akčních nabídek a loni na vejce v tomto balení proběhlo přes sto slevových akcí.
Pilsner Urquell – nová hvězda letáků
Jaké jsou další zlevňované položky, jejich cenový vývoj a nasazení v letákových akcích? Co se týká slunečnicového oleje, ten v akci nejčastěji nabízel řetězec Penny. Jeho olej se ve slevách, které se objevovaly prakticky celoročně, prodával za průměrných 20,70 Kč, nejlevněji pak za 18,90 Kč. Meziročně přitom jeho cena klesla v průměru o 10 %. Druhý nejčastěji promovaný slunečnicový olej je Sunol, který stojí v akci průměrných 24 Kč, nejlevněji se dal pořídit za 19,90 Kč a celkem se objevil ve víc než 30 promoakcích.
Výraznou cenovou kotvu představuje pivo Pilsner Urquell v půllitrovém balení. Jeho průměrná akční cena loni vzrostla o 1,68 Kč na 21,93 Kč a bylo na něj skoro o polovinu víc promoakcí (46 %) než v roce 2018. Celkem jich proběhlo 129 na klasické balení a více než 30 na multipacky.
Další z klíčových položek zákazníků orientujících se na zdravý životní styl je pak bílý jogurt. Nejčastěji promovaným bílým jogurtem byl loni Klasik Olma v balení 150 gramů. „Jeho průměrná akční cena se držela na úrovni roku 2018, avšak přibylo o 20 % slev. V akci byl více než stokrát s průměrnou cenou 7,80 Kč, nejlevněji za 5,90 Kč. Další nejčastěji promovaný Choceňský smetanový jogurt se objevil ‚jen‘ ve 30 promo akcích s průměrnou cenou 9,70 Kč, nejlevněji za 7,90 Kč,“ uvádí Miklík.

Moderátor Michael Rozsypal uvedl vlastní online pořad

TV Seznam uvádí vlastní seriál „o ukrutně statečných myslivcích“ Revír

Komentátor David Klimeš odchází z Aktuálně.cz

Novým šéfredaktorem Aktuálně.cz bude Pavel Švec
