Náš newsletter tradičně přešel na letní provoz: v červenci a srpnu chodí jednou týdně, a to v pondělí.

Rohlíky, máslo, jogurt. Lidl i Kaufland dlouhodobě zlevní základní potraviny

Cenové změny v sesterských řetězcích analyzuje pro Médiář agregátor letáků Kupi.cz.

Rohlíky jsou pro zákazníky jednou z cenových kotev. Ilustrační foto: Profimedia.cz

Rohlíky jsou pro zákazníky jednou z cenových kotev. Ilustrační foto: Profimedia.cz

Obchodní řetězec Lidl od dnešního dne 16. ledna dlouhodobě snižuje ceny vybraných potravin a k témuž kroku sahá i sesterský Kaufland. Zlevňují v prvé řadě základní potraviny a položky, které v myslích zákazníků fungují jako takzvané cenové kotvy, díky kterým si kupující utvářejí názor na celkovou cenovou úroveň obchodníka. Lidl sáhl ke změnám cen u rohlíků, másla, mouky, slunečnicového oleje, bílého jogurtu, ale také u francouzské paštiky. „Rozhodli jsme se dlouhodobě snížit ceny vybraných základních potravin. Ceny spadnou až o 40 %,“ uvádí mluvčí Lidlu Zuzana Holá. Konkrétně to znamená, že rohlík zlevňuje z 1,90 Kč na 1,50, máslo klesá na 34,90 Kč, cena litrového balení slunečnicového oleje se sníží na 24,90 Kč, kilo mouky na 8,90 Kč. „Vedle základních potravin snížíme také ceny vybraných bio výrobků a drogistického zboží,“ dodává Holá.

Zlevnění vybraných výrobků Lidl inzeruje v tisku (zde inzerát v MF Dnes)

Zlevnění vybraných výrobků Lidl inzeruje v tisku (zde inzerát v dnešní MF Dnes)

Z analýzy, kterou pro Médiář zpracoval agregátor slevových letáků Kupi.cz, vyplývá, že třeba zmíněný rohlík, který má být cenovým trhákem Lidlu, se přitom v uplynulém roce téměř vytratil z akčních nabídek řetězců – celkem se v nich během roku 2019 objevil jen šestkrát. Zároveň se ale akční cena rohlíků zvýšila z průměrných 1,20 Kč na 1,80. „Vzhledem k tomu, že se tento typ pečiva objevuje v akcích jen zřídkakdy, je cena Lidlu pro spotřebitele bezpochyby zajímavá. Nicméně klasický rohlík není tím produktem, podle kterého by se spotřebitelé rozhodovali o místě svého nákupu,“ komentuje krok Lidlu Petr Miklík, analytik maloobchodních cen z Kupi.cz.

Máslo a vejce – stálice akčních nabídek

Jinak je tomu u další zlevňované položky – másla. Jeho cena hýbala trhem především před dvěma roky, kdy lidé byli schopni se o máslo v akci i poprat, loni pak došlo k cenové stabilizaci resp. poklesu. Největším „skokanem“ se stalo máslo Tesco, za které v roce 2018 zákazníci platili v průměru 33,80 Kč za klasické čtvrtkilové balení, zatímco v loňském roce to bylo už jen průměrných 24,40 Kč. „Oproti akčním cenám klasických běžných másel je cena Lidlu vyšší. Nicméně předpokládám, že Lidl při cenotvorbě vycházel z cenové hladiny prémiového Jihočeského másla Madeta, které bylo loni v akcích hned devadesátkrát a nejvýhodněji se objevilo za 34,90 Kč. Odhaduji, že řetězec měl v úmyslu svou cenu srovnat právě s nejvýhodnější nabídkou tohoto oblíbeného typu másla,“ zamýšlí se Miklík.

I Billa dnes v tisku zdůrazňuje, že zlevnila máslo

I Billa dnes v tisku zdůrazňuje, že zlevnila máslo

Ceny základní potraviny a drogistické zboží dlouhodobě snižuje rovněž Kaufland, patřící do stejné obchodní skupiny jako Lidl. „Snížení cen se týká másla, jogurtů a dalších mléčných výrobků, piva či oleje nebo různých druhů pleťových krémů,“ vyjmenovává Renata Maierl, tisková mluvčí Kauflandu. Jednou z položek, u níž klesá cena, jsou i vejce z podestýlkových chovů. Slevy dosahují až 26 %, v případě másla jde o slevu 12 % a u vajec činí sleva 10 %, uvedl Kaufland bez podrobností.

Podle analýzy Kupi.cz vejce velikosti M v akci meziročně průměrně zlevnila o 9 %. Znamená to tedy, že na jednom balení 10 kusů zákazníci ušetřili zhruba dvě koruny a nakupovali je za průměrných 21 Kč. Vejce jsou přitom oblíbenou položkou akčních nabídek a loni na vejce v tomto balení proběhlo přes sto slevových akcí.

Pilsner Urquell – nová hvězda letáků

Jaké jsou další zlevňované položky, jejich cenový vývoj a nasazení v letákových akcích? Co se týká slunečnicového oleje, ten v akci nejčastěji nabízel řetězec Penny. Jeho olej se ve slevách, které se objevovaly prakticky celoročně, prodával za průměrných 20,70 Kč, nejlevněji pak za 18,90 Kč. Meziročně přitom jeho cena klesla v průměru o 10 %. Druhý nejčastěji promovaný slunečnicový olej je Sunol, který stojí v akci průměrných 24 Kč, nejlevněji se dal pořídit za 19,90 Kč a celkem se objevil ve víc než 30 promoakcích.

Výraznou cenovou kotvu představuje pivo Pilsner Urquell v půllitrovém balení. Jeho průměrná akční cena loni vzrostla o 1,68 Kč na 21,93 Kč a bylo na něj skoro o polovinu víc promoakcí (46 %) než v roce 2018. Celkem jich proběhlo 129 na klasické balení a více než 30 na multipacky.   

Další z klíčových položek zákazníků orientujících se na zdravý životní styl je pak bílý jogurt. Nejčastěji promovaným bílým jogurtem byl loni Klasik Olma v balení 150 gramů. „Jeho průměrná akční cena se držela na úrovni roku 2018, avšak přibylo o 20 % slev. V akci byl více než stokrát s průměrnou cenou 7,80 Kč, nejlevněji za 5,90 Kč. Další nejčastěji promovaný Choceňský smetanový jogurt se objevil ‚jen‘ ve 30 promo akcích s průměrnou cenou 9,70 Kč, nejlevněji za 7,90 Kč,“ uvádí Miklík.