Tématem 25. ročníku Retail Summitu, který tradičně začátkem února proběhl v Praze, bylo to, jak vrátit obchodování hodnotu. Zmiňme se konkrétně o debatě na téma hodnoty pro nové typy zákazníků. Mezi nejčastěji hovořící panelisty v ní patřila Zuzana Řezníčková z Luxury Brand Management. Mluvila o tom, jak dostat zákazníky na nákup do Pařížské, v jejím případě po odlivu bohatých Rusů, a co jim nabídnout jako unikátní zážitek za utracení závratné částky. Jako odpověď na otázku použila odklon od předigitalizovaného světa. Jejím východiskem je empatická komunikace prodavače se zákazníkem, silný osobní kontakt.
Magdaléna Janečková z O2 Media uvedla, že segment podle ní už není jen třeba senior ve věku 65+, nyní je to konkrétní chalupář, lyžař, pejskař. Každou jeho potřebu vyčtenou z dat může mobilní operátor nejpříhodnější formou atakovat. Daniel Horák z holdingu Česká lékárna mluvil o získávání nových zákazníků, segment seniorů mají podle něj pokrytý dostatečně, nyní chtějí přilákat mladší spotřebitele, otázkou je jen jak. Rostislav Starý z agentury Konektor Social přispěl s prezentací mapující spotřební chování „milleniálů“ – mladých lidí ve věku od 20 do 25 let. Získat je jako zákazníky znamená vymanit se z generalizace a pochopit, koho mají v nákupním rozhodování za opinion leadera nebo jak sdílejí zkušenosti na trhu. Klíčem je vztah k sociálním médiím, především Facebooku, který je jejich hlavním zdrojem zpravodajství.
Víc o milleniálech napsal Rostislav Starý k nám do časopisu. Přečtěte si na webu
Zdeněk Pejcel ze Salesforce.com kvitoval důležitost psychologického kontaktu klient-prodavač, například oslovení klienta jeho příjmením. Řezníčková kontrovala, že pro mnoho klientů je to až příliš osobní přístup. A právě v tom tkví jádro problému - zákazník buď chce být osloven, nebo to nechce vůbec. Jak jeho přání ale vhodně rozklíčovat a získat jeho loajalitu? Podle Řezníčkové si prodejci kladou špatné otázky, zajímá je stále převážně zákazník jako masa a nechápou, že dnes je to právě klient, kdo určuje směr, který je třeba následovat. I proto se panelisté shodli, že neexistuje ani tak nový zákazník, jako spíš jeho sofistikovanější já. Zná své možnosti volby obchodu, očekává odměnu a jiný přístup retailerů za svou loajalitu.
Rossmann spustil celoroční kampaň
Síť drogerií a parfumerií Rossmann koncem ledna odstartovala celoroční imageovou kampaň na podporu prodeje svých privátních značek. Těch má na českém trhu 35, produktů prodává 1.600. Kromě klasického umístění propagačních materiálů v prodejnách jde firma s kampaní do tisku, na internet a podruhé od roku 2014 (kdy upozorňovala na své 20. výročí v Česku) i na televizní obrazovky. Koncept kampaně přitom vznikl v sesterské filiálce Rossmannu v Maďarsku, český marketingový tým ji dopracoval. V Maďarsku na kreativě dělala agentura Human Telex, v Česku Winkler & Stenzel.
Kampaň také upozorňuje na upravené logo Rossmannu. Jeho změna v Česku následuje po domácím Německu, Polsku a Maďarsku.
Rossmann také už zveřejnil výsledky svého hospodaření za rok 2015. V Česku mu tržby meziročně rostly o 1 %, zisk o plných 50 %. „Hlavní podíl na úspěšném hospodářském výsledku má stabilní cenová politika, expanze naší prodejní sítě a marketingová podpora značky,“ komentoval jednatel českého Rossmannu Vladimír Mikel. „Na rok 2016 připravujeme novinky v oblasti věrnostních programů, dalšího rozšiřování sortimentu, a budeme také pokračovat v kvalitativní expanzi,“ doplnil.
Celkový obrat Rossmannu loni vzrostl o 9 % na 7,9 miliard eur. Obrat poboček v zahraničí (Česko, Polsko, Maďarsko, Turecko, Albánie) se na celkovém obratu podílel 27 %. Zvýšil se o 14 % na 2,11 miliardy eur. Rossmann provozuje 3.466 prodejen, z toho v zahraničí 1.475 (Polsko 1.103, Maďarsko 191, Česko 124, Turecko 49, Albánie 8). Zaměstnává 47.400 pracovníků (z toho 29.000 v domácím Německu).
Kotva cílí na Číňany a změnila majitele
Jak zjistil deník E15, obchodní dům Kotva je nově ve vlastnictví realitního podnikatele Václava Skaly. Ještě předtím obchodní dům na pražském Náměstí Republiky oznámil, že po vzoru obchodů v Londýně chce cílit na čínské turisty, jejichž návštěvy Česka každoročně narůstají, a proto si zajistil i název v čínštině. Bude se psát jako 高特瓦, vyslovuje se „kou-k-ua“, čímž má připomínat českou výslovnost Kotvy. Doslovný překlad údajně zní „výjimečná a s vysokou kvalitou“. „Slogan, který se nyní bude používat při každé příležitosti oslovení čínského turisty, by se pak dal přeložit jako Nakupujte a budete příjemně překvapeni,“ oznámilo zastoupení obchodního domu.
S výběrem jména pomohl Konfuciův institut při Univerzitě Palackého v Olomouci. Ten asistuje i s dalšími prvky kampaně, jako je spuštění uvítací stránky v čínštině. Číňani si tam mohou přečíst o rozdílech ve velikostech oblečení mezi Evropany a Asiaty, o pivní tradici nebo o ceněném českém skle. Další část strategie bude orientována na čínský Nový rok, kdy se v Kotvě představí tradiční čeští výrobci skla, oblečení, porcelánu, šperků nebo i květin. Interiér Kotvy mají doplnit orientačními tabulkami v čínštině. Kampaň využívá i průvodce a magazíny pro turisty.
Srovnávač rozvozů za dvacet milionů
Boom internetových samoobsluh a rozvozů následuje agregátor jejich nabídek. Vzniklo Atoto.cz, český cenový srovnávač cen v online supermarketech. Ceny porovnává v segmentech potraviny a drogerie. Sleduje služby iTesco.cz, Rohlík.cz, Košík.cz, Kolonial.cz, Potravinydomu.cz a Z-market.cz. Zahrnuje 48.000 položek, informace obnovuje denně. Informuje o ceně nákupu včetně dopravy. Když zákazník zadá adresu, dozví se, zda se rozváží i k němu domů, respektive se mu zpřístupní okno s aktuálními časy a cenami rozvozů. Chystá se systém hodnocení nákup i služeb. Za projektem stojí digitální agentura 2Fresh, vlastníkem srovnávače je její spolumajitel a jednatel Tomáš Wojcik. Srovnávač, který zatím funguje v pilotním provozu, vzápětí po startu oznámil, že získal investici 6 milionů Kč od skupiny Wasa, která podniká v různých odvětvích v Česku, na Slovensku a v Polsku. Ta získá v Atoto.cz zhruba 25% podíl. Celou hodnotu Atoto.cz odhadují jeho tvůrci na víc než 20 milionů Kč.
Zahrajte si na manažera Teska
Obchodní řetězec Tesco spustil lokalizovanou novou mobilní hru Moje malé Tesco, která simuluje pozici manažera obchodu. Hra má ukázat klientům „všechny aspekty vedení prodejny“. Je dostupná i offline na platformách Android, iOS a minoritní Windows Phone. Hra má přes 100 úrovní a 80 charakterů, přičemž Tesco hodlá každý týden přidávat nové úkoly pro hráče. Ti si mohou vytvořit herní komunitu a soutěžit o nejlepší obchod. Cílem hry je vytvořit co nejvyšší odbyt zboží. Nejde nicméně o prudkou novinku, hru už v roce 2014 vytvořila digitální agentura Possible v Budapešti, z Maďarska do Česka ji tak místní marketing přivádí po dvou letech.
Tesco také 20. ledna odstartovalo zhruba tříměsíční věrnostní kampaň DC Super Heroes, zaměřenou na rodiny s dětmi. Zákazníci získají za každou utracenou stokorunu známku. Za ně pak mohou pořídit plyšová vejce s motivy hrdinů komiksů - Spidermana, Batmana, Robina, Catwoman, Jokera a Wonder Woman - se 70% slevou. Princip kampaně stojí na plnění sběratelského alba, jež lze po nasbírání deseti známek doplnit o dalšího plyšáka (těm s věrnostní kartou Clubcard stačí nasbírat známek sedm).
Dr. Max přechází z letáků na obrazovky
V lednu zmizely ze všech prodejních výloh lékárenské sítě Dr. Max tradiční papírové plakáty. Postupně je nahrazují digitální nosiče. Na nových LCD a LED obrazovkách poběží pětiminutové playlisty s původními reklamami Dr. Maxe nebo s reklamami vytvořenými ve spolupráci s dodavateli. Lékárny se chystají zařazovat i seniorům určená varování před podvodníky. Obsah vysílání na displejích se odbavuje centrálně z ústředního serveru umístěného v pražském Florentinu, kde sídlí Česká lékárna holding, který značku Dr. Max provozuje. Instalace digitálních zařízení a s ní související remodeling interiérů lékáren je součástí projektu nazvaného Čistá lékárna.
A-lékárna končí
Distribuční společnost ViaPharma, která patří do skupiny Česká lékárna holding spolu se značkou Dr. Max, prodala během minulého roku svá portfolia a počátkem letošního roku končí i její virtuální síť a privátní značka A-lékárna. Portfolio značky tvořily doplňky stravy vyráběné mezinárodními společnostmi v Evropě, Asii, Americe i Africe. Momentálně se doprodávají skladové zásoby. Klienty od konce roku 2015 po ViaPharmě převzala společnost Pharmos.
Kaufland ulehčuje nákup handicapovaným
Řetězec Kaufland ve svých 27 prodejnách zavedl prodejní košíky uzpůsobené pro klienty na invalidním vozíku. Dají se lehce připnout k vozíku a ulehčují manipulaci s potravinami. Celá kampaň vychází ze spolupráce s organizací Centrum Paraple, která fungovala jako konzultant. Testování probíhalo v loni otevřeném Kauflandu v Třeboni. Plán je takový speciálně uzpůsobený vozík umístit do každé prodejny do konce jara 2016.
Datart po letech v zisku, vrací se do Brna
Datart, který letos na trhu oslaví 25 let působnosti, se poprvé po pěti letech vymanil z finanční ztráty. Tržby ve finančním období let 2014 a 2015 vzrostly o 3 %, k čemuž prý přispěl „novátorský a personalizovaný přístup ke spotřebitelům“. Příkladem má být od počátku roku 2014 spuštěný program Datart pro firmy nebo rozšíření o 700 dalších výdejních míst objednávek z e-shopů na pobočkách Pont a Baliczech. Výsledky údajně ovlivnila i změna vlastnictví firmy, která přešla do českých rukou. Datart loni také otevřel svou první „pobočku 21. století“ v Česku a na Slovensku.
Podívejte na Chodov: Datart humanizuje prodejny, mají i vůně
V polovině listopadu 2015 pak Datart znovu otevřel prodejnu v brněnském nákupním centru Galerie Vaňovka. Zmodernizovaný obchod s elektronikou začal znovu fungovat údajně na popud zákazníků, kterým v centru Brna chyběl. Aby vše hladce navazovalo, k dispozici jim přitom je tatáž obsluha prodejny jako před zavřením.
Třetí butik Nespressa je v Brně

Nová prodejna značky Nespresso na brněnském náměstí Svobody
Připomeňme, že novou provozovnu má v moravské metropoli i švýcarská společnost Nestlé Nespresso. Už loni v listopadu otevřela v Brně svůj luxusní obchod s kávou, butik Nespresso. Obchod se nachází na náměstí Svobody, je třetí v Česku, první dva jsou v Praze, a to v Pařížské ulici a na Černém mostě. Butiky Nespressa jsou jediným místem, kde lze koupit dražší, menší druhy kapslí do kávovarů. Ty lze objednat přes internet a na prodejně si je už jen vyzvednout. Umožňuje to věrnostní klub Nespressa. Právě nárůst počtu členů věrnostního klubu ve východních Čechách a na Moravě byl podle firmy důvodem, proč šla značka i do Brna.
Personálie
Pavlík ze Stocku zamířil do vedení Aholdu
Členem nejvyššího vedení obchodního řetězce Ahold v Česku se v červnu stane na pozici senior vicepresident pro marketing, format & merchandising Petr Pavlík. Střídá Sebastiaana de Jonga, který se přesune do skupiny Ahold. Do plánování obchodních aktivit se Pavlík zapojí už od února. V předchozích pěti letech vedl plzeňskou likérku Stock Plzeň, dělal i v marketingu a obchodu Procter & Gamble a v londýnské centrále Reckitt Benckiser.
Hartmann nově s dvěma výkonnými řediteli
Výrobce a distributor zdravotnických prostředků Hartmann-Rico získal v Česku začátkem letošního roku nové vedení. Novými výkonnými řediteli se stali Tomáš Groh, který odpovídá za oblast obchodu a marketingu, a Marek Třeška, jenž má na starosti finance a lidské zdroje.
Představenstvo tvoří společně s ředitelem Jaroslavem Novákem, zodpovědným za technickou oblast a výrobní závody. Dosavadní generální ředitel Ľubomír Páleník z firmy po osmnácti letech odešel. Systém vedení společnosti dvěma výkonnými řediteli uplatňuje Hartmann například v Polsku nebo v Rakousku.
Mistři retailu se zase utkají
Léto přinese networking u vody a zábavu na greenu. V Praze na Občanské plovárně proběhne ve čtvrtek 23. června už dvanáctý ročník setkání obchodníků a dodavatelů do retailu Retail Business Mixer.
Zhruba o tři měsíce později, ve čtvrtek 22. září se uskuteční další ročník Sportovního dne mistrů českého retailu (původně Retail Masters Day). Na akci se budou hrát sporty jako golf (loni vyhrál tým Makra), tenis nebo plážový volejbal. Obě akce organizuje agentura Atoz Retail.
Novinky z českého retailu budeme přinášet pravidelně každý pátek. Jejich odběr emailem si zajistíte přihlášením se do našeho newsletteru

Čestmír Strakatý odchází z Reflexu, opouští Prostor X

Z ČT odchází Alžběta Plívová, vedoucí komunikace a autorka ČT Edu

Nikdo už nestojí o hypertextové odkazy
