Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení nových českých kampaní, a to hodnocení od nejpovolanějších - samotných kreativců a stratégů z tuzemského reklamního průmyslu.
Reklamní katovna za 41. týden 2021
- Comtech Can: Dej svý ruce voraz / Hloupá & hloupější (64 %)
značka, klient: Český červený kříž - Socialists: Umělci za výčepem (56 %)
značka: Pilsner Urquell, klient: Plzeňský Prazdroj - Darwin & the Machines: Webuj s lehkostí (53 %)
značka, klient: Websupport - Dej energii každému zápasu (48 %)
značka, klient: Tipsport
- WeBetter: Podle kytky poznáš charakter (41 %)
značka: Florea.cz, klient: Florea Holland
S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 7 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným kampaním můžou experti přidat slovní hodnocení.
1. Červený kříž chce dát rukám hlavu a patu
Kampaň Ruce Českého červeného kříže a agentury Comtech Can pomohla loni zastavit klesající trend v počtu dárců krve, navíc v době pandemie, kdy lidé dle dat navštěvovali zdravotnická zařízení o pětinu méně. „A to je bloody success!“ pochvaluje si agentura, která pro Český červený kříž pracuje už 15 let. „Z něčeho nám ale přece jen nepřestávala tuhnout krev v žilách – z rostoucího věku dárců. Máme tak prsty v další odvážné kampani pro Český červený kříž, která oslovuje mladé prvodárce,“ říká Petr Vlasák, kreativní ředitel Comtechu.
Vznikla proto další kampaň Hloupá & hloupější, série příběhů o rukách, co jsou úplně mimo, a to doslova. Nové spoty Českého červeného kříže tak předávají zprávu: „Jen ty můžeš vzít rozum do hrsti a dát svým rukám i jejich činům hlavu a patu. Třeba s nimi jít darovat krev.“
Animované epizody od ilustrátorů z celého světa, mezi nimiž jsou Jan Střelec, Vladimír Strejček, Manuel Prada, Tadeáš Haager či uruguayské Studio Perro, vedou na interaktivní online mapu transfúzních stanic. Pod animacemi je podepsán Kovofilm s Martinem Ferenceiem a o zvuk se postaralo Napa Studio. Krátké příběhy se ve statické formě objevují od září také v deníku Metro.

Komiksový proužek v deníku Metro

Komiksový proužek v deníku Metro

Komiksový proužek v deníku Metro

Komiksový proužek v deníku Metro
V rámci integrované kampaně a v návaznosti na aktivity minulého roku vznikly rovněž cílené bannery určené pro herní portály a také pornoweby PornHub, RedTube, Tube8 a XTube. „Dej svý ruce voraz,“ vyzývaly návštěvníky těchto stránek.

Dej svý ruce voraz, říkal banner na PornHubu
Kampaň doplnil ještě rozhlasový spot, který ve 100 opakováních odvysílalo Rádio Fajn Rock Music.
... a taky to mohlo bejt na pojištění, na banku, na hobby market. Na zviřátka. No, a NKP.
Vilém Rubeš
Pecka. Odvážné, chytré, s nadhledem. To smrdí nějakou kreativní cenou!
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Vynikající kampaň, za mě jasný vítěz! Comicsové stripy jsou skvělé, animace večerníčkovsky ztřeštěné. Chválím.
Jakub Hussar (Haze)
Má to nápad a smysl. „Dej svý ruce voraz“ je kampaň doslova na správném místě.
Michaela Oulehla (Cognito)
Reklama mi podsouvá myšlenku, že je moje ruka hloupá a dopouští se celé řady nepřístojností. Byť ve světle poslání darovat krev vše bledne, ani to mě nepřesvědčilo. Jinak kvituji odlehčenou atmosféru a neotřelé výtvarné řešení.
Tomáš Mrkvička (Publicis Groupe)
Tady říkám bravo! Ruce se povedly a o porno si přímo říkají! Nice, jak by u nás řekli.
Richard Stiebitz (Gen)
Ok, dává smysl, muehehe.
Pavel Jechort (Mall Group)
2. Pilsner Urquell zve na umělce za výčepem
Z agentury Socialists loni vzešla první slovenská kampaň na zvýšení povědomí o práci Master Bartenderů a o kvalitě čepovaného piva Pilsner Urquell, kterou agentura nakonec adaptovala i pro Česko. Letos přišlo od klienta zadání na kampaň rovnou pro obě země. Letošní koncept vychází z myšlenky, že lidi nemají chodit jen na pivo, ale začít chodit na výčepního, jako chodí do divadla nebo na koncert na svého oblíbeného umělce. „Podařilo se najít takový kreativní koncept, který pomocí divadelní metafory posouvá řemeslo výčepních na piedestal v gastronomii. Pevně věříme, že díky této kampani vzbudíme ještě větší zájem široké veřejnosti o Master Bartendery a jejich umění,“ uvedl Jan Toloch, junior brand manager Pilsner Urquell. Umělecká metafora se přenesla do spotu určeného pro online, v němž se ukazují současní vítězové soutěže Pilsner Urquell Master Bartender. Načepování dokonalého půllitru se ve spotu proměnilo v divadelní představení, které doprovázel hlas Marka Majeského ve slovenské a Davida Matáska v české verzi videa. Spot se natáčel v pražském podniku Červený jelen pod taktovkou režiséra Davida Chvátala, v produkci Silencio. Spolu s natáčením probíhala fotoprodukce, o níž se postaral Tomáš Mikule. Mistry výčepů bude možné kromě jejich domovských podniků vidět v kampani, která využije příspěvky na sociálních sítích a také na venkovních nosičích. Součástí kampaně je i soutěž na Facebooku o poukaz na 20 načepovaných hladinek.
Míra patosu je pro mě až na hranici snesitelnosti, ale k national pride značce to patří - a snaha povýšit výčepáky na piedestal je správná. A je to apetajtlich.
Vilém Rubeš
Je pravda, že například můj manžel nechodí pouze „na Plzeň“, ale také ze svým výčepákem. Takže insight dobrý. Provedení takové standardní.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Konzervativně pojatá adorace kvalitního piva. Spot má chvílemi až devadesátkový feel a copy šustí papírem. Za mě průměr. Na pivo jsem ale chuť dostal, to zase jo!
Jakub Hussar (Haze)
Velmi hezké představení!
Michaela Oulehla (Cognito)
Načepovat správnou plzeň je umění, ale tady je vystavováno na odiv jako muzeální relikvie a to určitě nikdo nechtěl. Má-li reklama veřejnosti přiblížit umění Master Bartenderů, neměla by zapomínat na zákazníky a přínosy. Do hospody obvykle nechodím kochat se pohledem na výčepní.
Tomáš Mrkvička (Publicis Groupe)
Nehodnotím, protože ověřování věku na YouTube občankou, když o mě ví skoro všechno, to nechci. Pardon.
Richard Stiebitz (Gen)
Mně se tahle přesmyčka od piva k profíkům za pípou docela líbí. Netroufám si ale odhadnout, kolik lidí na takový narativ naskočí a domyslí do konce. Zas bych si nedělal přehnané iluze.
Pavel Jechort (Mall Group)
3. Hosting Websupport se poprvé pustil do televize
Největší slovenský poskytovatel hostingových služeb Websupport spustil svoji historicky první televizní kampaň, a to v čase, kdy společnost po dlouholetém růstu vstupuje jako značka aktivněji i na český a maďarský trh. Cílem kampaně je oslovit širší publikum, než nabízí jen online prostor. Zároveň kampaň představuje doménové a hostingové služby s jednoduchou správou a ovládáním. Součástí nové komunikace na všech třech trzích je i nová vizuální identita. Jejími tvůrci se stali odborníci okolo Rudolfa Letka z agentury GoBigname. Ti stojí i za návrhem nových kódů značky včetně maskota a písma na míru. Celkový koncept mezinárodní kampaně vytvořila agentura Darwin & the Machines. O produkci 3D se postaralo Alien Studio, o hudbu FatMusic. „Právě lehkost a jednoduchost jsme chtěli přenést i do komunikace, a tak jsme vytvořili vlastní svět, kde náš hrdina lusknutím prstů pomáhá založit webové stránky komukoliv. Univerzální insight a unikátní exekuce tak mají šanci fungovat na různých trzích,“ věří Michal Pastier, kreativní ředitel Darwin & the Machines. „Připravit mezinárodní kampaň a pomoci sjednotit značku na více trzích je přesně důvod, proč naše agentura vznikla,“ doplňuje Marian Fury, šéf české pobočky agentury.
Jéje, devadesátej druhej rok jak vyšitej! Tehdy takové reklamy vznikaly, neřeknete nic o benefitech své nabídky, zato vychrlíte pár webslovíček, aby to znělo světově, a k tomu je muzika z výtahu a animace, jaká by se líbila milovníkům Teletubbies. NKP.
Vilém Rubeš
Hezky a s lehkostí zpracované. Sound-like hudební motiv dýchá na záda originálu.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Kolísající úroveň 3D grafiky, panáček s podivnou www pusou, přitroublá arkádová hudba. Mám pokračovat?
Jakub Hussar (Haze)
To je super! Viděla jsem to minimálně pětkrát a nepřestalo mě to bavit. Jednoduchý, pochopitelný a přímo na míru cílovce. Jediný, co mi trhá uši, je ten český voiceover a jeho akcent na konci u „webuj s rychlostí“.
Michaela Oulehla (Cognito)
Kouzlo téhle reklamy není v síle myšlenky, ale v tom, jak se podařilo univerzální „jednoduchost“ ztvárnit. Zorchestrovat její klíčové součásti tak, aby podporovaly jednoduchost „lusknutím prstu“ a vytvářely odpovídající dojem. Dobré řemeslo.
Tomáš Mrkvička (Publicis Groupe)
Je to milé, ale až trochu dětské. Jestli udělat dobře web je sranda, tak neříkám nic a jdu dál.
Richard Stiebitz (Gen)
Vizuálně nezapadne a pokud začnete jen trochu dávat pozor, produkt najdete snadno.
Pavel Jechort (Mall Group)
4. Ledecká, Muradov i Pastrňák ve spotech Tipsportu
Sázková kancelář Tipsport spustila novou rozsáhlou kampaň plnou hvězd českého a slovenského sportu. Její úvodní část bude věnována především propagaci exkluzivního partnerství Tipsportu s National Hockey League a sledování streamů z NHL na TV Tipsport. Jádrem kampaně největší české a slovenské sázkovky je série čtyř televizních spotů, které se natáčely s několika sportovními osobnostmi. Tipsport už několik let spolupracuje s výraznými osobnostmi českého a slovenského sportu. Jejich portfolio na jednotlivé sezony se částečně obměňuje a aktuálně ho tvoří snowboardistka a sjezdová lyžařka Ester Ledecká, hokejisté David Pastrňák a Tomáš Tatar, bojovníci ve smíšených bojových uměních Machmud Muradov, David Dvořák a Ronald Paradeiser. V aktuální kampani se kromě těchto zasmluvněných tváří Tipsportu objevují díky spolupráci se Spartou Praha a Spartakem Trnava i fotbalisté Ladislav Krejčí ml. a Martin Škrtel. Nápad vzešel z vlastní dílny Tipsportu a v jednotlivých reklamách, v nichž si hvězdy navzájem fandí, se prolínají prostředí fotbalu, hokeje, MMA a sjezdového lyžování. Jejich nasazení je načasováno ke konkrétním sportovním příležitostem. V první fázi bude Tipsport propagovat zmíněné partnerství s NHL. Dalšími příležitostmi budou zimní olympijské hry, mistrovství světa v hokeji a světový šampionát ve fotbale. Autorem kreativy je content & social media manažer Tipsportu Rudolf Rokoš, produkci sázkovka svěřila společnosti Woobetz, režii mělo duo Mugshots (Tomáš Brožek a Jindřich Malík), za kamerou stál Tomáš Kotas. Reklamy se natáčely ve několika variantách a vznikly z nich spoty ve standardní délce 30 vteřin plus krátké sponzorské vzkazy. Jednotlivé spoty budou doplněny různými tag-ony podle aktuálních sportovních událostí nebo doplňkových kampaní. Kampaň běží v Česku i na Slovensku, kromě televize a onlinu zadavatel nově využívá i venkovní plochy (bigboardy, smartboardy, billboardy a digitální citylighty).
Jestli jsem to dobře pochopil, tak esa sportů se už navzájem nudí při pohledu na výkony spoluhvězd, ale když si na ně vsadí, zase se baví, protože jde o peníze? Začátek maličko překombinovaný, konec nedotažený, ale cílovou skupinu to asi oslovuje, já se nudil, jak ti borci na začátcích videí...
Vilém Rubeš
Věta „ztrácíš vášeň u věcí, které miluješ?“ je fakt divná. A to je bohužel to jediné, co mi ze spotů utkvělo.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Řemeslně slušně pojaté defilé sportovních hvězd, v součtu však nic nového pod sluncem. Sport se hraje, hráč si vsadí. Gól.
Jakub Hussar (Haze)
Něco tomu chybí... emoce. Vůbec to těm sportovcům nevěřím.
Michaela Oulehla (Cognito)
Dobře natočená, ale jinak sázka na jistotu domácích sportovních celebrit. Škoda, že to vzájemné fandění hvězd nepřineslo nějaký neotřelý nápad. Takhle jen další reklama na sportovní sázky.
Tomáš Mrkvička (Publicis Groupe)
Dělat tyhle věci není jednoduché. S insightem, že vsazený sport je prožitější sport, se to už několikrát zkoušelo, ale tohle sedí dobře.
Richard Stiebitz (Gen)
Sázkaři tam cpou čím dál víc emocí a dynamické hudby, což asi k celému konceptu sedí dobře.
Pavel Jechort (Mall Group)
5. Florea květinami ilustruje mužské charaktery
Přední rozvozce řezaných květin Florea uvádí svou první brandovou kampaň, online spot, v němž interpretuje charakter mužů pomocí květinových metafor. „Spot glosuje realitu některých mužů a přání mnoha žen. Muži, ze kterých si ve spotu převážně utahujeme, získali přezdívku na základě toho jakou květinu své milé doručili, nebo jak onu květinu získali – kaktusák, zloděj, benzínkář a romantik,“ uvádějí tvůrci. Ke spolupráci si Florea vybrala agenturu WeBetter na základě lehce provokativních spotů, které v minulosti vytvořila pro startup Cleany.cz a eko plenky Monperi. „Líbí se nám jejich přidrzlý, ač velmi profesionální přístup a rychlost komunikace. Chtěli jsme být uvěřitelní a na nic nehrát. Zároveň jsme potřebovali v druhé části spotu odkomunikovat hlavní benefity naší služby, což si myslíme, že se povedlo skvěle,“ uvedl majitel Jiří Hemerle. „Díky skvělému castingu a poutavému scénáři jsme vytvořili spot, který má potenciál pobavit a zaujmout většinu cílové skupiny. Tou jsou podle společnosti Florea ‚skoro všichni‘. Nechybí tomu vtip, drzost a je tam i špetka romantické naivity,“ věří copywriter a režisér Petr Vízdal. Součástí kampaně je hlavní spot a několik kratších verzí. Budou k vidění na sociálních sítích a videowebu YouTube. „Ihned v návaznosti na aktuální kampaň pracujeme s klientem na pokračování,“ avizuje rozšíření o další formáty Martin Jiras, šéf agentury WeBetter a skupiny AIM Group.
Tohle by bylo tak správně, od claimu po jednotlivé týpky s kytkami (za slovo archetyp by se mělo stavět ke zdi, ale to jen tak bokem). Jenže... Jenže se to vleče jak osobní vlak od Brna, každý fórek musíme dovysvětlit, postelově ulepeně, na úrovni Televarieté, a než to doklopýtá k očekávatelnému konci, mám pocit, že jsem přetrpěl dvacet dílů Esmeraldy.
Vilém Rubeš
Florea si zaslouží pořádný pugét! Spot je svěží, vtipný (kaktusák!), hlavní hrdinka naprosto uvěřitelná. Jenom se malinko obávám, že kampaň osloví především ženy.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)
Jako kýčovitá studentská etuda dobrý. Ale reklama? Eh. Kvalitu sráží především mizerný soundmix.
Jakub Hussar (Haze)
Balancování na hranici vtipnosti a trapnosti. Úvod spotu mi připadá jako začátek hodně špatnýho standupu. Naštěstí část s kurýrem to zachrání.
Michaela Oulehla (Cognito)
Prvních čtyřicet vteřin jsem si myslel, že se dívám na publicistiku. Pak tam byl nápad, ale už to nezachránil. Dalo se tomu rozumět, ale když chcete navodit dojem romantického zážitku, nemůže to vypadat jako návod z YouTubu na opravu ucpaného odpadu.
Tomáš Mrkvička (Publicis Groupe)
„Nechybí tomu vtip, drzost a je tam i špetka romantické naivity,“ věří copywriter a režisér Petr Vízdal. Má pravdu, tak jdu dál.
Richard Stiebitz (Gen)
Hele, to je zas dlouhý jak svět. Jak neumíte reklamu dostat do 15 vteřin, máte problém. A vy máte problém.
Pavel Jechort (Mall Group)
Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, vyplňte rodný list kampaně a spolu s odkazy na spoty či vizuály v dostatečném rozlišení odešlete na ondrej@aust.cz.

Netflix zavádí poplatek za sdílení přístupu mimo domácnost, v Česku 79 Kč

Exnovináři žurnalistiku milují, přesto si odchod chválí

AMI Digital Index 2023: Češi tráví na sítích míň času než loni. Prudce přibývá dlouhých videí
