Pozor: newsletter, o který si tolik píšete, budeme v červenci a v srpnu posílat pouze v pondělí, ve 12.

Rušených veřejných zakázek ubývá, chválí si AKA

Stát a samospráva zadaly letos zakázky na marketingu a komunikaci za 858 milionů Kč.

Veřejné zakázky v 1. pololetí 2018. Zdroj: Asociace komunikačních agentur

Veřejné zakázky v 1. pololetí 2018. Zdroj: CEEC Research pro Asociaci komunikačních agentur a Asociaci PR agentur, na základě zkoumání celkem 23 různých kategorií (CPV kódů) veřejných zakázek

Veřejné instituce a samospráva zadaly za první pololetí 2018 zakázky v oblasti marketingu a komunikace v hodnotě celkem 858 milionů Kč. Oproti prvnímu pololetí minulého roku je to o 100 milionů korun víc. Ukazují to údaje Asociace komunikačních agentur (AKA) a Asociace public relations agentur (APRA). Zároveň přitom významně poklesl počet veřejných výběrových řízení, která byla zrušena a nenašla vítěze. Podle obou asociací je to pozitivní trend, který vypovídá o pokračující profesionalizaci úředníků odpovědných za komunikaci s občany. Z dosavadních výsledků vyplývá, že by letos veřejné zakázky v komunikaci a marketingu opět měly významně překročit hranci jedné miliardy.

Zrušených tendrů v prvním pololetí bylo pět, v celkové hodnotě 40 milionů. To je nejmenší finanční objem zrušených zakázek od roku 2016. „Věříme, že je to důsledek rostoucí míry profesionality ze strany zadavatelů při organizaci výběrových řízení v oblasti komunikace a marketingu. AKA přispívá ke zlepšení situace poradenstvím při zpracovávání zadávací dokumentace, účastí certifikovaných hodnotitelů ve výběrových komisích a především vzděláváním zadavatelů podle metodiky pro zadávání veřejných zakázek AKA,“ prohlásila Lucie Češpivová z Asociace komunikačních agentur.

Asociace PR agentur sleduje zejména tendry na služby public relations. V kategorii Práce s veřejností, která je definici oboru PR nejblíže, bylo od roku 2016 zadáno celkem 26 zakázek v hodnotě přes 40 milionů. „Za dva a půl roku jich PR agentury realizovaly jistě mnohem víc. Často totiž v jednom balíku dodávají služby media relations a dalších komunikačních disciplín, což pak odpovídá jiné kategorii zakázek. Zejména velké PR agentury jsou univerzální a veřejným i komerčním zadavatelům nabízejí pestrou škálu služeb, v poslední době roste zájem například o náborovou komunikaci a vytváření image dobrého zaměstnavatele,“ uvedl Michal Vlasák, člen výkonné rady APRA.