Po 3% růstu za celý loňský rok zaznamenal tuzemský inzertní trh letos v lednu pokles. Meziročně nižší jsou reklamní útraty ve všech mediatypech, které výzkumná agentura Nielsen Admosphere pravidelně sleduje. Televize vykázala pokles o 2 %, rádio o 6 %, tisk o 12 % a venkovní reklama o 28 %. Monitoring Nielsen Admosphere nepočítá reálné inzertní útraty, ale obsazený reklamní prostor a kombinuje to s cenami uvedenými v ceníku. Výsledek nazývá ceníkovou hodnotou reklamního prostoru.
Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč
mediatyp | leden 2020 | leden 2021 | změna |
televize | 3,42 | 3,35 | -2 % |
tisk | 1,01 | 0,89 | -12 % |
rádio | 0,46 | 0,43 | -6 % |
venkovní | 0,25 | 0,18 | -28 % |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
Největším inzerentem byl v lednu Mountfield, který obsadil reklamní prostor v ceníkové hodnotě 153 milionů Kč. Následovaly Simply You Pharmaceuticals, Kaufland, Sazka a Lidl.
Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, leden 2021
pořadí | zadavatel | útrata |
1 | Mountfield | 153 |
2 | Simply You Pharmaceuticals | 124 |
3 | Kaufland Česká republika | 122 |
4 | Sazka | 107 |
5 | Lidl Česká republika | 102 |
6 | Porsche Česká republika | 96 |
7 | Reckitt Benckiser (Czech Republic) | 96 |
8 | Alza.cz | 95 |
9 | Internet Mall | 95 |
10 | Billa | 90 |
V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere
Inzertně nejviditelnější kategorií byly řetězce s potravinami, pak ty s elektronikou, za nimi prodejci terénních automobilů a SUV.
Top 10 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, leden 2021
pořadí | kategorie | útrata |
1 | Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou potravin | 405 |
2 | Široký sortiment s převahou elektroniky | 280 |
3 | Terénní automobily a SUV | 155 |
4 | Široký sortiment | 150 |
5 | Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou hobby, potřeby pro kutily | 137 |
6 | Úvěry, obchodní úvěry | 100 |
7 | Loterie | 98 |
8 | Běžné, spořicí účty | 84 |
9 | Pojištění | 82 |
10 | Léky proti kašli, chřipce, nachlazení | 81 |
V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Netflix zavádí poplatek za sdílení přístupu mimo domácnost, v Česku 79 Kč

Exnovináři žurnalistiku milují, přesto si odchod chválí

AMI Digital Index 2023: Češi tráví na sítích míň času než loni. Prudce přibývá dlouhých videí

Mark BBDO hlásí za rok 14 nových lidí v týmu

Shortlist ceny Lemur vede Svengali, za přínos PR bude oceněn Ladislav Kříž
