Růst reklamního trhu v Česku se v lednu zastavil

Nejmenší pokles inzertních investic zaznamenala televize, nejvíc klesla venkovní reklama.

Po 3% růstu za celý loňský rok zaznamenal tuzemský inzertní trh letos v lednu pokles. Meziročně nižší jsou reklamní útraty ve všech mediatypech, které výzkumná agentura Nielsen Admosphere pravidelně sleduje. Televize vykázala pokles o 2 %, rádio o 6 %, tisk o 12 % a venkovní reklama o 28 %. Monitoring Nielsen Admosphere nepočítá reálné inzertní útraty, ale obsazený reklamní prostor a kombinuje to s cenami uvedenými v ceníku. Výsledek nazývá ceníkovou hodnotou reklamního prostoru.

Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč

mediatyp leden 2020 leden 2021 změna
televize 3,42 3,35 -2 %
tisk 1,01 0,89 -12 %
rádio 0,46 0,43 -6 %
venkovní 0,25 0,18 -28 %

Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Největším inzerentem byl v lednu Mountfield, který obsadil reklamní prostor v ceníkové hodnotě 153 milionů Kč. Následovaly Simply You Pharmaceuticals, Kaufland, Sazka a Lidl.

Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, leden 2021

pořadí zadavatel útrata
Mountfield 153
Simply You Pharmaceuticals 124
Kaufland Česká republika 122
Sazka 107
Lidl Česká republika 102
Porsche Česká republika 96
Reckitt Benckiser (Czech Republic) 96
Alza.cz 95
Internet Mall 95
10  Billa 90

V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere

Inzertně nejviditelnější kategorií byly řetězce s potravinami, pak ty s elektronikou, za nimi prodejci terénních automobilů a SUV.

Top 10 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, leden 2021

pořadí kategorie útrata 
1 Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou potravin 405
Široký sortiment s převahou elektroniky 280
Terénní automobily a SUV 155
Široký sortiment 150
Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou hobby, potřeby pro kutily 137
Úvěry, obchodní úvěry 100
Loterie 98
Běžné, spořicí účty 84
Pojištění 82
10  Léky proti kašli, chřipce, nachlazení 81

V milionech Kč. Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce. Zdroj: Nielsen Admosphere