V druhém měsíci roku 2017 narostla ceníková hodnota reklamního prostoru v českých médiích meziročně o 8 %, za leden a února se trh zvedl o 12 %. Ukazuje to pravidelný monitoring Nielsen Admosphere – čísla tedy ukazují trend, reálné příjmy z reklamy bývají nižší.
Ceníková hodnota reklamního prostoru, v miliardách Kč
mediatyp | únor 2016 | únor 2017 | změna | leden-únor 2016 | leden-únor 2017 | změna |
televize | 2,87 | 3,18 | 11 % | 4,90 | 5,75 | 17 % |
tisk | 1,22 | 1,26 | 3 % | 2,22 | 2,33 | 5 % |
rádio | 0,45 | 0,48 | 7 % | 0,86 | 0,94 | 9 % |
venkovní | 0,35 | 0,36 | 2 % | 0,63 | 0,63 | -1 % |
celkem* | 4,89 | 5,28 | 8 % | 8,61 | 9,65 | 12 % |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
* Propočet je redakční, původce dat ho přestal veřejně udávat, obává se dezinterpretací.
Zdroj: Nielsen Admosphere (internet: SPIR-Nielsen Admosphere, televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 20. 3. 2016
Nejmohutnější propagaci měl v únoru výrobce léků a přípravků Simply You Pharmaceuticals, na druhý místo vylétl dealer vozů Porsche Česká republika, o tři příčky oproti lednu se naopak propadl producent rychloobrátkového zboží Procter & Gamble, loňský největší inzerent. V první desítce jako minulý měsíc není žádný z telekomunikačních operátorů.
Top 10 zadavatelů podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, v milionech Kč
pořadí | zadavatel (vlastník značky) | hodnota prostoru |
1 | Simply You Pharmaceuticals | 123 |
2 | Porsche Česká republika | 95 |
3 | Ferrero Česká | 89 |
4 | Procter & Gamble International Operations | 88 |
5 | Lidl Česká republika | 88 |
6 | Nestlé Česko | 84 |
7 | Reckitt Benckiser (Czech Republic) | 82 |
8 | Alza.cz | 75 |
9 | Sazka | 74 |
10 | Česká lékárna Holding | 73 |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (internet: SPIR-Nielsen Admosphere, televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 20. 3. 2017
Na spotřebitele v únoru nejvíc tlačili právě velcí prodejci potravin, následovaní dealery velkých aut. Zima s sebou tradičně nese zvýšenou inzertní aktivitu výrobců léků proti kašli, chřipce a nachlazení.
Top 10 kategorií podle ceníkové hodnoty reklamního prostoru, v milionech Kč
pořadí | kategorie | hodnota prostoru |
1 | Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou potravin | 206 |
2 | Terénní automobily a SUV | 195 |
3 | Léky proti kašli, chřipce, nachlazení | 162 |
4 | Široký sortiment s převahou elektroniky | 139 |
5 | Farmaceutické přípravky | 125 |
6 | Úvěry, obchodní úvěry | 124 |
7 | Automobily nižší střední třídy | 99 |
8 | Široký sortiment | 95 |
9 | Běžné, spořící účty | 84 |
10 | Širokosortimentní prodejny a řetězce s převahou hobby, potřeby pro kutily | 80 |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (internet: SPIR-Nielsen Admosphere, televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 20. 3. 2016
Nielsen Admosphere udává za únor speciálně také pořadí v inzertně nejsilnějším segmentu širokosortimentálních řetězců s převahou potravin. Prvních šest kamenných prodejců Lidl, Kaufland, Billa, Penny Market, Tesco a Ahold (Albert) doplňují dva online supermarkety Košík.cz a Kolonial.cz, které oproti loňsku narostly řádově o stovky procent.
Další zajímavá čísla, týkající se tentokrát prodejů, přináší i společnost Nielsen: v loňském roce dosáhly prodeje v hypermarketech, supermarketech a mezinárodních diskontních řetězcích souhrnně 282,5 miliard korun. Přitom prodejen tohoto typu bylo k prosinci 2016 v České republice celkem 1692.
Top 10 zadavatelů v segmentu maloobchodních řetězců, v milionech Kč
pořadí | zadavatel (vlastník značky) | leden-únor 2016 | leden-únor 2017 | změna |
1 | Lidl Česká republika | 127 | 172 | 36 % |
2 | Kaufland Česká republika | 77 | 118 | 53 % |
3 | Billa | 96 | 86 | -11 % |
4 | Penny Market | 118 | 77 | -34 % |
5 | Tesco Stores | 74 | 31 | -58 % |
6 | Ahold Czech Republic | 23 | 21 | -10 % |
7 | Košík Retail | 2 | 9 | 453 % |
8 | Kolonial.cz | 2 | 6 | 226 % |
9 | Coop Centrum družstvo | 9 | 6 | -32 % |
10 | Globus ČR | 1 | 4 | 675 % |
Zaokrouhleno. Bez vlastní inzerce.
Zdroj: Nielsen Admosphere (internet: SPIR-Nielsen Admosphere, televize: ATO-Nielsen Admosphere) · 20. 3. 2017