Hodinové sazby za služby reklamních agentur letos dosahují růstu v průměru o 4,5 %, přičemž loni rostly o 20 %. Průměrný růst mezd v oboru přitom činí 7,4 %. Uvádí to oborová Asociace komunikačních agentur (AKA), na základě zkoumání mezi svými členy v průběhu května. To zahrnulo agentury nadnárodní, lokální i specializované na online či aktivační kampaně. Každoroční žebříček vzniká zprůměrováním výsledků pro jednotlivé profese.
Nejlíp ohodnocení jsou v českých agenturách finanční ředitelé, jejich hodinové sazby překračují 4.000 Kč, což je ale růst jen o 1 % oproti předchozímu roku. Dvouciferný růst zaznamenaly sazby produkčních, asistentů a digital manažerů, za ty všichny ale agentury žádají pod 2.000 Kč na hodinu. „Rozdíly v růstu sazeb u jednotlivých profesí jsou značné. Zatímco nejdražší specialisté zdražovali minimálně, dosud podhodnocené exekutivní práce pro klienta zdražují víc,“ přibližuje výkonný předseda AKA Marek Hlavica.
Vybrané pozice a jejich meziroční srovnání
pozice | průměr 2018 | průměr 2017 | nárůst v % |
Finanční ředitel | 4.084 Kč | 4.044 Kč | 1,0 |
Creative director | 3.481 Kč | 3.428 Kč | 1,6 |
Client service director | 3.400 Kč | 3.356 Kč | 1,3 |
Strategic planner | 3.100 Kč | 3.074 Kč | 0,9 |
Research/insight director | 2.828 Kč | 2.800 Kč | 1,0 |
Supervisor | 2.562 Kč | 2.537 Kč | 1,0 |
Account director | 2.350 Kč | ||
Media planner | 2.014 Kč | 1.901 Kč | 5,9 |
Art director | 2.000 Kč | ||
Art director senior | 1.886 Kč | 1.867 Kč | 1,0 |
Digital manager | 1.811 Kč | 1.600 Kč | 13,2 |
Digital strategist | 1.800 Kč | ||
Social media manager | 1.800 Kč | ||
Research/insight manager | 1.745 Kč | 1.700 Kč | 2,6 |
Copywriter | 1.739 Kč | 1.661 Kč | 4,7 |
Account manager senior | 1.703 Kč | 1.686 Kč | 1,0 |
Accountant | 1.700 Kč | ||
Account manager | 1.700 Kč | ||
Digital Designer | 1.700 Kč | ||
UX Designer | 1.700 Kč | ||
HR / Personalist | 1.595 Kč | 1.579 Kč | 1,0 |
Art director junior | 1.544 Kč | 1.501 Kč | 2,9 |
Graphic designer | 1.474 Kč | 1.384 Kč | 6,5 |
Production | 1.434 Kč | 1.256 Kč | 14,2 |
Data analyst | 1.400 Kč | ||
Programmer | 1.400 Kč | ||
Editor | 1.400 Kč | ||
Account manager junior | 1.330 Kč | 1.317 Kč | 1,0 |
Traffic manager | 1.240 Kč | 1.168 Kč | 6,1 |
Content manager | 1.200 Kč | ||
Account executive | 1.180 Kč | 1.099 Kč | 7,3 |
IT manager | 1.086 Kč | 1.075 Kč | 1,0 |
DTP operator | 939 Kč | 920 Kč | 2,1 |
Coder | 900 Kč | ||
Asistent | 795 Kč | 686 Kč | 15,9 |
Zdroj: průzkum Asociace komunikačních agentur, květen 2018
Na trhu práce je to opačně. Poptávka po kvalitních specialistech vyhání růst mezd u vysoce kvalifikovaných odborníků. Nejvyššího nárůstu dosáhli seniorní account manažeři (17 %), pak IT manažeři, strategičtí plánovači či manažeři sociálních medií. To AKA uvádí na základě jiného průzkumu, a sice právě mezd. Ten je neveřejný, je k dispozici pouze členům asociace.
Ve výše zmíněném výzkumu sazeb se nově objevila řada nových profesí, které nalezly pevné místo v agenturních strukturách, jako jsou digitální stratégové a designéři, designéři uživatelských rozhraní (UX) nebo manažeři výzkumu (research, insight).
Průměrné hodinové sazby AKA pokládá z pohledu trhu za ceny obvyklé. Nicméně cenová nabídka může kolísat podle úrovně služeb a profilu agentury. „V Česku už dnes působí řada odborníků se zkušenostmi na mezinárodním trhu. Lidé, agentury, které za sebou mají desítky let práce v oboru. A současně mladí talenti, kteří se v oboru teprve etablují, ale zase mohou přicházet s rutinou nezatíženými nápady. Je jasné, že průměrné hodinové sazby podle průzkumu AKA mohou být přibližným vodítkem, nikoliv však závaznou normou,“ připomíná Hlavica.