Po předloňském 8% růstu se výzkumný trh v Česku loni ustálil na mírnějším navýšení, meziročně vzrostl o 3 % na 2,729 miliardy Kč. Vývoj obratu menších i větších subjektů vykazuje podobnou dynamiku. Členské agentury Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění (SIMAR), které čísla pravidelně zveřejňuje, se na obratu trhu podílely v posledních pěti letech stabilními 60 %.
Obrat výzkumného trhu v ČR, v miliardách Kč
rok | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
obrat | 2,3 | 2,25 | 2,4 | 2,3 | 2,35 | 2,37 | 2,373 | 2,447 | 2,645 | 2,729 |
změna v % | 103 | 98 | 107 | 96 | 102 | 101 | 100 | 103 | 108 | 103 |
Zdroj: SIMAR, 2017. V každoročním šetření sdružení oslovilo 44 subjektů, jejichž hlavním předmětem podnikání je výzkumná činnost. Získalo odpovědi od 21 subjektů. Odhad za celkový trh je dopočítán podle veřejných výstupů z obchodního rejstříku, informací o obratu z předešlých let a dalších informací o vývoji trhu
„Pohled na největší výzkumné agentury v Česku nenabízí žádné překvapení. Ve vedení je pět mezinárodních agentur, které tvoří 62 % celkového obratu. Výměna pořadí na prvních dvou místech souvisí s rozdílným účtováním mezinárodních projektů, spíše než se skutečným výkonem na lokálním trhu,“ komentuje předsedkyně SIMAR Hana Huntová.
Top výzkumné agentury v Česku podle výše obratu, v milionech Kč
obrat | agentura | pořadí 2017 | pořadí 2016 |
460-480 | Ipsos | 1 | 2 |
440-460 | Kantar CZ (Kantar Millward Brown + Kantar TNS) | 2 | 1 |
340-360 | ACNielsen | 3 | 3 |
300-320 | GfK Czech | 4 | 4 |
100-120 | Nielsen Admosphere | 5 | 5 |
80-100 | STEM/MARK, NMS Market Research | ||
60-80 | Median | ||
40-60 | Market Vision | ||
20-40 | Data Collect, g82 | ||
do 20 | Focus, Defence Alliance, Gemius, Confess Research, Kleffmann Group, CEE Insight, Opinion Window, STEM, Behavio, Insight Lab |
Zdroj: SIMAR, 2017. Členské agentury SIMAR vyznačeny tučně