Připomeňte si letošní přehlídku agenturních novinek Digiveletrh ve fotografiích a prezentacích.

S brandem začal Alze pomáhat Říha z Acomware

Největší český e-shop letos plánuje víc pracovat se značkou, aby přilákal víc kupujících.

Marek Říha

Marek Říha

S největším český internetovým prodejcem Alza.cz spolupracuje od začátku roku na pozici strategic brand consultant Marek Říha, předchozí tři roky spojený s konzultační agenturou Acomware. Médiáři to na pondělní tiskové konferenci řekl Jan Sadílek, jeden ze dvou marketingových ředitelů Alzy. Říha na síti LinkedIn potvrzuje, že úkolem jeho coby konzultanta na smlouvu je spolupracovat s interním marketingovým týmem na komunikačních strategiích a na celkovém zefektivnění komunikace.

Právě vyšší efektivita a víc práce s brandem (značkou) patří podle Sadílka mezi letošní priority marketingového oddělení Alzy. Ta z monitoringu Nielsen Admosphere vyšla jako největší tuzemský inzerent loňského roku, když podle Nielsenu obsadila inzertní prostor v hodnotě 1,8 miliardy Kč. Monitoring zohledňuje ceníkové ceny, podle ředitele Sadílka je skutečná proinvestovaná částka Alzy „daleko někde jinde“. Skutečné číslo nicméně nezveřejnil a neuvedl ani, jestli Alza.cz letos vloží do reklamy víc či míň. „Nechceme říkat konkrétní hodnoty, které chceme proinvestovat. U nás spíš platí investiční princip,“ připomněl přístup Alzy, podle něhož každá koruna přidaná do marketingového rozpočtu navíc se musí firmě vyplatit, tedy přinést víc než korunu zpět.

„Rozpočet máme složitější, protože do něj schválně započítáváme například i náklady na dopravu zdarma či na emise zboží. Určitě je v něm ale patrný odklon od tradičních offline médií k onlinovým, jako je performance [výkonnostní marketing na internetu - pozn. red.]. V týmu právě pro performance se budeme maximálně zaměřovat na zvýšení efektivity jednotlivých mediatypů, nepůjdeme tedy po nestrukturálních investicích, ale naopak po těch strukturálních,“ přiblížil na dotaz Médiáře ředitel marketingu Sadílek. Největší změna v tomto roce má spočívat ve změně DMP - zatím Alza.cz využívá svou interní platformu, do budoucna se rozhoduje mezi Adformem či DV 360.

Konkrétně v digitálním prostředí loni Alza.cz na reklamních bannerech a videospotech vytočila celkem 6,13 miliardy impresí, ve vyhledávání Googlu a Seznamu pak celkem tři miliardy. „Drtivá většina impresí je nakupovaná přes obsahovou síť Googlu a systémy RTB,“ podotkl Jan Sadílek. Odvysílané televizní videospoty Alzy zabraly v součtu téměř 29 dní čistého času.

Alzinka nebude. „Ani nevíme, jestli Alzák je muž“

Slevové akce Black Friday nepřestanou. Foto: ČTK/Říhová Michaela

Slevové akce Black Friday nepřestanou. Foto: ČTK/Říhová Michaela

Jedním z hlavních letošních cílů marketingu Alzy je podle Jana Sadílka akvizice nových zákazníků. E-shop sice je s ročními tržbami přes 29 miliard Kč lídrem české e-commerce, stále ale cítí potenciál v tom, že by mohl přilákat víc kupujících - loni měl v Česku 2,5 milionu zákazníků, přičemž schopných koupit tu počítá zhruba dvojnásobek.

Oslovovat je chce dál opakovanými akcemi Black Friday. Z Ameriky převzatý nákupní Černý pátek původně připadal na 27. listopadu, Alza.cz ale jeho název používá pro slevové akce v průběhu celého roku. Letos jich podle Sadílka má být „dostatek“, zhruba stejně jako loni, byť míň než v roce 2012, kdy jich bylo plných 14.

Naopak se už nepočítá s další maskotem, který Alza.cz zkoušela před časem. Šlo o partnerku zeleného mimozemšťana Alzáka: „Koncept Alzinky zde byl zhruba před čtyřmi roky. Byla to taková zelená žena, měla dvě anténky a spoustu srdíček okolo. Investovali jsme do ní docela dost marketingových prostředků a energie lidí, ale ten koncept se neukázal jako životaschopný. Zatím neplánujeme rodinu rozšiřovat. Nehledě na to, že ani nevíme, jestli Alzák je muž.“

Alzák měl v minulosti v reklamě svou zelenou partnerku

Alzák měl v minulosti v reklamě svou zelenou partnerku