V únoru vydáme desetiročenku, tištěný speciál Médiáře. Bude chtít svůj výtisk? Napište si o něj.

Saatchi & Saatchi se omluvili za výpad proti Polákům

„Na mezistátní úrovni se řeší malichernosti a nikoli podstatné věci,“ chtěli říct tvůrci odstraněné reklamy.

Ivan Trojan (vlevo) jako tělocvikář a Jakub Žáček jako polský šmelinář v reklamě T-Mobilu

Ivan Trojan (vlevo) jako tělocvikář a Jakub Žáček jako polský šmelinář v reklamě T-Mobilu

Reklamní agentura Saatchi & Saatchi se nakonec ospravedlňuje za svou útočnou reakci, která následovala po odstranění aktuální reklamy T-Mobilu z její dílny. Mobilní operátor ve čtvrtek stáhl spot s polským šmelinářem poté, co si na urážlivé stereotypní zobrazení zástupce svého národa dopisem firmě stěžovala velvyslankyně Polska v Česku.

„Naším cílem samozřejmě nebylo vzbudit nenávist mezi oběma národy,“ napsali na Facebook [později příspěvek smazali, viz otisk celé diskuse - pozn. red., 6. 12.] ředitel agentury Tomáš Löbel a kreativní ředitel Ondřej Hübl v pátek dopoledne, reakci přitom zakončili větou „našim milým polským přátelům: všímejte si raději, jakou sůl sypete do potravin, které vyrábíte pro nás, než našich reklam, které nejsou určeny pro vás“. V pátek večer se za dopolední slova omluvili:

Všem, kteří se cítí být uraženi naším stanoviskem, se omlouváme. Chtěli jsme jen upozornit na to, že se na mezistátní úrovni řeší malichernosti a nikoli podstatné věci.

Řada diskutujících na sociální síti upozornila na rozpor v tom, že agentura nabádala k pochopení humoru a k nadhledu - už ve čtvrtečním příspěvku -, přitom sama nakonec předvedla popuzenou nervózní reakci. Viz kompletní text z pátečního dopoledne:

Naším cílem samozřejmě nebylo vzbudit nenávist mezi oběma národy. To, co se nyní okolo našeho humorného spotu děje, nám připadá více než absurdní. V reklamě vždy používáme nadsázku a vtip a nikdy by nás nenapadlo, že karikatura nepoctivého obchodníka může vyvolat tak nepřiměřenou reakci polské strany. V reklamě, která trvá 30 vteřin, vždy používáte určitou zkratku, které bude každý hned rozumět. Například poslední reklama na Old Spice také používá klišé o hysterických ubrečených matkách, které se nedokáží rozloučit se svým milovaným dospívajícím synáčkem. Očekáváme snad, že nějaký výbor feministických matek pošle protestní nótu? Asi ne. Prostě se zasmějete a život jde dál. Buď si to koupíte nebo ne. Reklamy nejsou filosofická díla a ani neznamenají dokonalý odraz reality. Navíc tahle konkrétní reklama s překupníkem přece neříká, že polský národ je národem šmelinářů, není tam nikde vidět zástup milionů polských veksláků, kteří decimují náš národ. Nebo snad ano? Před dvěma lety jsme vymysleli a natočili sérii reklam s potrhlým slovinským trenérem Zadarem Volaničem, kterého zahrál Jakub Kohák. Byly to ty nejúspěšnější reklamy roku. Dokážete si představit, že bychom je museli stáhnout kvůli protestům slovinské ambasády, že děláme z jejich národa pitomce? Ano bylo by to absurdní tehdy, stejně jako dnes. Pojď mi hop, politická korektnosti! Tvůj nesmlouvavý diktát, který jako by byl nade vše zákony (reklama s překupníkem žádný zákon nepřekračuje a byla samozřejmě natočena až po odsouhlasení právníky), nám dnes zakazuje se svobodně smát a tvořit. My, co žijeme ve střední Evropě, kde jsme byli zvyklí se smát všemu a každému, protože nám to pomáhalo přežít, dnes asi už nemůžeme říkat vtipy, které začínají: “to takhle jednou letěl Rus, Američan a Čech letadlem a…” Je to smutné. Proto prosíme: více nadhledu a velkorysosti. A bude nám všem mnohem lépe. A našim milým polským přátelům: všímejte si raději, jakou sůl sypete do potravin, které vyrábíte pro nás, než našich reklam, které nejsou určeny pro vás.

Spot Třída na běžkách sice z oficiálního kanálu T-Mobilu na YouTube zmizel, na webu však jsou dál k přehrání jeho kopie. A také oficiální pokračování.

Vánoční kampaň T-Mobilu je pokračováním série reklam s tělocvikářem Radimem alias Ivanem Trojanem. Polák přitom nebyl jediným cizincem, jehož agentura Saatchi & Saatchi v letošní propagaci operátora před svátky využila. Ve spotu Večerka vystupuje vietnamský prodavač.