Samoobslužné kiosky jsou neskutečně výkonní prodavači

Fastfoodové řetězce investují do systémů bez lidí. Na tržbách se podílejí desítkami procent.

Samoobslužné kiosky v Bageterii Boulevard

Při testování samoobslužných kiosků v Bageterii Boulevard dokončilo objednávku zhruba 70 % zákazníků

Český řetězec rychlého občerstvení Bageterie Boulevard v říjnu oznámil, že chce mít do konce roku v provozu 80 samoobslužných kiosků ve 40 restaurací ve 12 městech. A zkušenosti konkurence ukazují, že samoobslužné kiosky jsou dobrá investice. Sami provozovatelé Bageterie Boulevard potvrzují, že podle aktuálních statistik z testovacího režimu, který proběhl v restauracích v Praze, objednávku prostřednictvím kiosku dokončí přes 70 % zákazníků (ostatní se se systémem zatím pouze seznamují).

Samoobslužné kiosky v Bageterii Boulevard

Samoobslužné kiosky v Bageterii Boulevard

Samoobslužné kiosky v Bageterii Boulevard

Samoobslužné kiosky v Bageterii Boulevard

„Zákazníci podle nasbíraných dat nemají s objednávkami přes samoobslužné kiosky problém, a tak jsme přistoupili k instalaci do dalších měst. Aktuálně jsou k dispozici už na šesti pobočkách v Praze, ale také v Ostravě, Plzni nebo Kolíně. Celý plán implementace kiosků je rozvržen do 20 týdnů, kdy je pořadí restaurací dáno technickou přípravou jednotlivých provozoven,“ uvedla v půli října Jana Nováková, zajišťující systémový rozvoj a implementace v Bageterii Boulevard.

V „Mekáči“ jsou kiosky už čtyři roky

Samoobslužné kiosky na pobočkách McDonald's

Samoobslužné kiosky na pobočkách McDonald’s

I když řetězec rychlého občerstvení KFC samoobslužné kiosky v zahraničí zkoušel už před osmi lety, tuzemským průkopníkem v jejich zavádění byl konkurenční McDonald’s. S jejich instalováním započal v roce 2015. „Kiosky máme ve všech našich restauracích, kde je to technicky možné. Objednávku na kiosku si naši zákazníci velice oblíbili a tvoří významnou část z celkového počtu objednávek,“ říká Zuzana Svobodová, tisková mluvčí McDonald’s.

Současné kiosky se však svou nabídkou od těch původních trochu liší a odrážejí zkušenosti, které s jejich provozováním řetězec postupně nasbíral. „Oproti původní verzi, se kterou jsme přicházeli v roce 2015 na trh, jsme přidali možnost úpravy burgerů podle vlastní chuti – přidáním nebo odebráním vybraných surovin. Loni jsme ho doplnili možností objednat si donesení jídla přímo ke stolu a letos testujeme takzvané charitativní tlačítko. To zákazníkům umožní poskytnout malý finanční dar nadačnímu fondu Dům Ronalda McDonalda, který začne příští rok stavět první dům, jenž poskytuje rodinným příslušníkům vážně nemocných dětí jakýsi domov mimo domov,“ poznamenává mluvčí.

V KFC kiosky vyřídí až 50 % objednávek

Samoobslužné kiosky v KFC

Samoobslužné kiosky v KFC

Intenzivně na zavádění samoobslužných kiosků pracuje i zmíněný řetězec KFC. Aktuálně má nainstalováno přes 200 kiosků v 70 provozovnách. „V současné době víme, že přes kiosky projde průměrně 20 až 25 % všech transakcí. Počet objednávek přes samoobslužné kiosky každý měsíc roste, v některých restauracích se blížíme i k 50 %,“ popisuje sílu „tichých prodavačů“ Lukáš Kubec, digital market supervisor českého KFC. Řetězec kromě kiosků nabízí i další vzdálený způsob objednání občerstvení. Nedávno uvedená služba Objednej & vyzvedni umožňuje nakupovat jídlo přes mobilní aplikaci a v určený čas si ho vyzvednout na pobočce.

Zástupci KFC i McDonald’s se přitom shodují, že lidé u obrazovek víc zkoumají, co si můžou koupit. „U kiosků mají lidé víc času a klidu na sestavení objednávky – zkoumají naši nabídku víc do detailů a objevují často nové produkty, což mnohdy mění výrazně prodejnost některých dosud spíš okrajových produktů,“ vysvětluje Kubec. Jako příklad pak uvádí Chilli Cheese Nuggets, které si zákazníci prostřednictvím kiosků objednávají zhruba třikrát častěji než u obsluhy na pokladně.

Pozitivní zkušenosti potvrzuje také Bageterie Boulevard, která - přestože s tímto prodejem začíná - přes kiosky už registruje 20 % tržeb s tím, že objednávka trvá zákazníkovi průměrně 72 sekund. To je oproti zkušenému pokladnímu sice o 42 sekund déle, což ale tento prodejce stejně jako jeho konkurence hodnotí pozitivně, neboť zákazník daný čas věnuje prohlížení a výběru z nabídky.

Boulevard má vlastní prostředí, ne „e-shop“

Při aktuální implementaci kiosků používá Bageterie Boulevard podobný princip jako jiní prodejci, liší se však podobou interaktivního prostředí. Český fastfood tvrdí, že zatímco ostatní řetězce nabízejí své produkty e-shopovým způsobem, tedy separátně ve čtvercových polích, bageterie nabízí zákazníkovi výběr z takzvané scény, tedy grafické kompozice.

Rozhraní samoobslužného kiosku v Bageterii Boulevard

Rozhraní samoobslužného kiosku v Bageterii Boulevard

Rozhraní samoobslužného kiosku v Bageterii Boulevard

Rozhraní samoobslužného kiosku v Bageterii Boulevard

„Věříme, že takto připravená nabídka je pro zákazníka lákavější a také povede k vyšším tržbám. Na druhou stranu z pohledu programování, focení, definování nabídky a změn v nabídce je tento způsob z naší strany nesrovnatelně náročnější,“ připouští Jana Nováková z Bageterie Boulevard. Samotné dokončení objednávky zákazníkem je pak stejné jako u ostatních řetězců, platit lze kartou nebo elektronickou stravenkou.

Zavádění samoobslužných kiosků zároveň vede k výraznému úbytku personálu za pokladnami. Jako příklad může posloužit vývoj v Bageterii Boulevard ve Vodičkově ulici v Praze - v roce 2005 bylo v této provozovně pět pokladen, nyní jsou jen dvě a po zavedení samoobslužných kiosků se počítá pouze s jednou obsazenou pokladnou.