V úterý 21. ledna 2020 proběhne v pražském kině Atlas další ročník Digiveletrhu, naší každoroční přehlídky, co komunikační agentury chystají na další rok. Agentury i klienti, můžete se hlásit.

Sazka kvůli možnému zvýšení daní ruší reklamu v médiích

  • ČTK
  • 24. 11. 2019 22:40

Loterijní firma Sazka ze skupiny KKCG Karla Komárka kvůli možnému růstu daní z loterií ruší reklamu v médiích. Web Hlídací pes uvedl, že Sazka zastavila reklamu ve vydavatelství Mafra a mluvčí firmy Václav Friedmann ČTK řekl, že Sazka částečně omezila reklamu i v dalších médiích. Podle něj je třeba optimalizovat výdaje kvůli chystanému růstu loterní daně ze 23 na 35 %. Sazka dosud patřila k největším zadavatelům reklamy v Česku. Mafra patří do holdingu Agrofert ze svěřenského fondu premiéra Andreje Babiše (ANO), a je jedním z největších příjemců peněz z reklamy. Pod Mafru spadají třeba deník Mladá fronta Dnes či web iDnes.cz.

Zvýšení daně z loterií schválila letos v květnu vláda a v listopadu sněmovna. Návrh budou ještě projednávat senátoři. „Musíme už teď optimalizovat své náklady vzhledem k potenciálnímu zvýšení loterní daně,“ řekl ČTK Friedmann. Mafře podle něj klesá čtenost a prodeje novin, a proto byla její média prvními, v nichž Sazka reklamu zrušila. „Pravděpodobně se to dotkne dalších médií v nejbližších dnech,“ doplnil.

U některých dalších médií kromě titulů Mafry podle mluvčího už Sazka například snížila výdaje na reklamu na polovinu. Mafra je součástí koncernu Agrofert, jehož vlastníkem byl dříve nynější premiér Babiš, který začátkem roku 2017 převedl akcie svých firem kvůli zákonu o střetu zájmů do svěřenských fondů. Mluvčí Sazky ale popřel, že by spojení Babiše s Mafrou mělo souvislost se zastavením reklamy v nakladatelství.

Sazka patřila v minulých letech podle údajů výzkumné agentury Nielsen Admosphere k největším zadavatelům reklamy v médiích. Třeba v internetové reklamě se podle měření AdMonitoring pravidelně objevuje v první desítce největších zadavatelů reklamy, zatímco Mafra je zase mezi vydavatelstvími s nejvyššími příjmy z reklamy.

Podle sněmovnou přijatého vládního návrhu se zvýší zdanění loterií, zatímco u ostatních druhů hazardu, třeba z automatů nebo tombol, zůstanou daně na dosavadní úrovni. Na objemu sázek v Česku mají přitom loterie minimální podíl. Loni lidé v Česku prosázeli 249,5 miliardy Kč, z čehož téměř tři pětiny připadly na takzvanou technickou hru, což jsou především automaty. Podíl loterií na celkovém objemu sázek činil pouze 5,8 %. Sazka provozuje třeba loterii Sportka. Kromě Sazky mají v nabídce loterijní hry firmy Fortuna nebo Tipsport.