Jako každý rok: newsletter, o který si tolik píšete, budeme v červenci a v srpnu posílat jen v pondělí.

Sedm českých fotografů založilo spolek 400 ASA

Antonín Kratochvíl

Jedním ze sedmi zakladatelů českého spolku ASA 400 je Antonín Kratochvíl. Toho se český spolek letos zastal, když se ho americká agentura Seven Photo Agency (VII), již Kratochvíl spoluzakládal, zbavila po obvinění, že v minulosti obtěžoval ženy. Foto: 400 ASA

Jan Mihaliček, Tomki Němec, Alžběta Jungrová, Karel Cudlín, Jan Dobrovský, Martin Wágner a Antonín Kratochvíl společně založili nový fotografický spolek nazvaný 400 ASA. Cílem spolku je posilovat prestiž dokumentární tvorby a oživit zájem o dokumentární fotografii. Spolek plánuje vydávání fotografických knih a organizaci výstav. Sedm zakládajících českých fotografů uvádí, že jsou současně dobrými přáteli. „Chceme být alternativou současných obrazových agentur, jejichž doba vlivem internetu a změnou trhu s tištěnými médii nenávratně mizí. Česká dokumentární fotografie má své výrazné místo mezi světovými fotografickými školami a naším cílem je toto místo obhájit,“ prohlásil za spolek Jan Dobrovský, současně s Vasilem Bobelou a Petrem Pudilem zakladatel správcovské firmy BPD Partners či podporovatel neziskového sdružení Post Bellum.

Jan Dobrovský. Foto: 400 ASA

Jan Dobrovský. Foto: 400 ASA

Manifest spolku ASA 400

Spolek 400 ASA založili fotografové: Karel Cudlín, Jan Dobrovský, Alžběta Jungrová, Antonín Kratochvíl, Jan Mihaliček, Tomki Němec a Martin Wágner. Jsme skupinou přátel hrdých na svou profesi, na letité archivy plné snímků z celého světa a na nenahraditelné zkušenosti, které jsme při naší práci získali. Ačkoli si každý z členů zakládá na svobodném projevu a na osobní vizi či rukopisu výpovědi, umíme myslet společně. Cítíme výjimečnost okamžiků našeho životního času a také vlastní potřebu zachovat o tom autentické svědectví.

Naše individuality spojuje zájem o klasické hodnoty fotografie bez ohledu na žánry, ale společně se zabýváme převážně fotografií dokumentární. Nevymezujeme se proti jiným přístupům k tvorbě, jsme ale spíše konzervativní, nežli sledující módní trendy. Ve snaze zúročit dědictví českého dokumentu a jeho obrazovost, která z něj od počátku dělá světový fenomén, bychom rádi pokračovali a rozvíjeli jeho tradici.

Coby záruku kvalitní práce a autentického svědectví nabízíme náš osobní a osobitý pohled. Celkový stav věcí se nemění zřetelně pouze navenek, nýbrž také ve svém vnitřním uspořádání, emocích a vztazích. K tomu velkou měrou přispívá digitální změna světa. Jestliže pozbyla na jedinečnosti role kvalitních a na fotografie bohatých periodik již s rozvojem televizního vysílání, vnímání fotografie o to více ovlivňuje bezbřehost internetu.

O výjimečnost při zobrazování nevídaných podob světa profesionálové s fotoaparáty nevyhnutelně přicházejí. O to ale více může fotograf přinést svědectví o konkrétních příbězích a nahlédnout do nich hlouběji za hranici povrchnosti. Rádi bychom posilovali prestiž dokumentární tvorby jak její kvalitou, tak přípravou fotografických knih a výstav. Svým spojením chceme posílit nejen vlastní práci a vybudovat prestiž spolkové značky 400 ASA, ale rádi bychom přispěli k renesanci zájmu o dokumentární fotografii vůbec. Zkrátka sdílíme potřebu znovu nalézat uplatnění pro cílevědomé autorské záměry a s radostí tak konat.

Zdroj: ASA 400

Mihaliček v současné době vystavuje v Café Kampus své snímky pod titulem Svým Pražanům (ne)rozumím, Jungrová má výstavu ve White Pearl Gallery s názvem Po noci přijde ráno, připravuje se Cudlínova výstava o Izraeli. První společnou výstavu spolek chystá na jaro 2019 a pracuje na otevření vlastní galerie, kde bude prezentována tvorba členů a přizvaných hostů.

Napřesrok také vyjde Paseka Dobrovského kniha Rodiny o životě romských rodin žijících mimo gheto a Wágnerova kniha sestavená z fotografií ze Sibiře a Dálného Východu.