Jak koronavirus dopadá na média, marketing a maloobchod v Česku? Čtěte ve speciální příloze.

Šéf ČT hájí nové Události: delší stopáž je plus, struktura podle BBC, sledovanost neklesá

Dva týdny po startu nové podoby hlavní zpravodajské relace České televize se k ní generální ředitel média veřejné služby Petr Dvořák vyjádřil na stránkách deníku Mladá fronta Dnes. V úterním vydání listu hájí výraznou změnu Událostí jako nutnou a polemizuje s hlavními výtkami kritiků.

“Po dlouhých 14 letech neměnných principů a zpracování, které už neodpovídaly technologickému vývoji a novým potřebám, byla kompletní proměna nikoli možností, ale nutností,” předesílá v textu Dvořák, v jehož kandidátském projektu v tendru na šéfa ČT byla proměna Událostí jedním z klíčových bodů.

Dále se generální ředitel ČT pozastavuje “u nejčastějších omylů a výtek, které jsou nám předkládány”.

Přílišná délka a rozvleklost

“Delší stopáž veřejnoprávního zpravodajství není handicap, ale plus. Dovoluje podrobnější pohled na věci, hlavním zprávám dne můžeme věnovat mnohem více prostoru než dříve. Do budoucna bychom tento analytičtější aspekt chtěli rozvíjet ještě více,” prohlašuje Petr Dvořák. Vyzdvihuje navrácení živého rozhovoru do hlavních zpráv, rozmanitost zpravodajských žánrů a tematickou pestrost, kterou “divák na jiných televizích nenajde”.

Rozbitá struktura, nestandardní řazení zpráv

Ředitel ČT potvrzuje že struktura relace se změnila, ale odmítá, že by řazení zpráv bylo nahodilé. “Ve skladbě zpráv vycházíme z modelu a filozofie, kterými se řídí například BBC nebo jiné televize veřejné služby v Evropě.” Do vysílání se tak podle něj denně dostává „definovaný počet reportáží z ekonomiky, regionů, kultury, politiky a zahraničí“. Měsíčně tak ČT údajně odvysílá třeba 400 minut zahraničního zpravodajství nebo přes 200 minut zpráv z kultury.

Sledovanost se nezvýšila, Události zůstávají třetí za zprávami Novy a Primy

Porovnávat sledovanost Událostí po 1. dubnu se staršími relacemi je podle šéfa České televize „přinejmenším neobjektivní“, mimo jiné prý proto, že se výrazně prodloužila stopáž pořadu či že narozdíl od zimy je u obrazovek méně lidí. „Navzdory tomu se podíl na sledovanosti nových Událostí nesnížil,“ tvrdí Dvořák.

Plánoval, že nové Události mají ideálně „vykrýt třetinu trhu“, tedy dosahovat podílu na sledovanosti kolem 33 %. V minulém týdnu dosahovaly Události na ČT1 podílu necelých 19 %, týden předtím necelých 20 %. Připočítá-li se sledovanost relace na kanálu ČT24, dostávají se večerní zprávy ČT zatím v průměru zhruba na 25 %, tedy čtvrtinu trhu.

Průměrný březnový share relace Události na programu ČT1 činil 19,99 %, v dubnu (do neděle 15. 4.) vykazuje průměrnou hodnotu 19,36 %.

„Ačkoli sledovanost nás zajímá, není pro nás jediným a hlavním měřítkem úspěšnosti a kvality,“ zopakoval mantru manažerů z Kavčích hor. Úspěšnost nové podoby relace hodlá šéf ČT měřit „především na základě nového systému, který v tuto chvíli vyvíjíme společně s Radou České televize“.