Tým webu Hlídací pes uvádí svou druhou knihu Babiš. Vůdce pro 21. století. Pokřtil ji koblihou.

Šéf digitální trafiky Publero Jakub Kadeřábek: Prodáváme tisíce časopisů měsíčně

Na tři stovky tuzemských časopisů a novin nabízí uživatelům webu a majitelům tabletů služba Publero.com. Do své digitální trafiky se snaží nahnat všechny místní vydavatele s jejich tituly v elektronické verzi. “Lidi oceňují, když mají vše nakoupené na jednom místě,” tvrdí v rozhovoru pro Médiář.cz ředitel Publera Jakub Kadeřábek.

Jakub Kadeřábek

Jakub Kadeřábek

Nedávno jste uvedli klíčovou součást svých služeb, aplikaci pro přenosné tablety iPad. Proč by si měl potenciální čtenář stahovat a případně nakupovat tituly v té vaší, když už má k dispozici samostatné aplikace řady titulů?

Jde o pohodlí. Zpětná vazba od našich zákazníků říká, že je nebaví nakupovat na několika místech najednou, ale oceňují, když mají vše nakoupené na jednom místě, u nás v cloudu. Nakoupí a mají to u nás dostupné odkudkoli, přístupné prakticky na doživotí.

Jako Mladoboleslaváka mě potěšilo, že vaše nabídka zahrnuje i radniční věstníky typu Boleslavan, u nichž nepředpokládám, že by si vytvářely vlastní aplikace. Na druhou stranu, chyběly mi tam noviny a řada nejznámějších časopisů.

Z mainstreamových je pro nás důležité vydavatelství RF Hobby, které k nám k 1. květnu zalistovalo všechny své tituly – dosud nám chyběla Epocha a 21. století. Měli bychom mít též všechny časopisové tituly od Mladé fronty, její grátis noviny E15 už také nabízíme. Začali jsme nabízet týdeník Euro. Máme Ekonom od Economie, bavíme se o tom, zda by bylo možné zařadit též Hospodářské noviny a Respekt. Za zmínku stojí vydavatelství Motorpresse Bohemia a Business Media Docu. A samozřejmě jsme v jednání se všemi mediálními domy.

To znamená i třeba Mafra nebo Ringier a jejich noviny a časopisy?

Jistě. Je to ale na delší jednání, logicky samy mají vlastní strategie a doplňující technologie pro strategie digitální distribuce.

Jak to, že jste se s těmi, co jste jmenoval, už dohodli? Některé už mají vlastní aplikace – chtějí tedy zkoušet všechny možné cesty, jak obsah původně určený pro papír distribuovat digitálně?

Důvodem, proč to takto zkoušejí, je myslím cena výroby aplikací pro konkrétní tituly. Jak počáteční jednorázová investice, tak investice lidského kapitálu na pravidelnou úpravu nového obsahu – než se to pro iPad zalomí, trvá to, a s tím jsou spojené náklady. My jsme schopni vzít celou produkci vydavatelství a jednoduchou cestou je zavést, aby to bylo pro čtenáře použitelné.

Vaše aplikace ale nenabízí příliš bonusů, de facto jen vezmete PDF a překlopíte ho do prohlížítka.

Není to úplně tak pravda. Vydavatelům nabízíme nástroje, kterými mohou svá vydání připravit či obohatit. Jen na nich záleží, jestli multimediální prvky vloží. Byli bychom rádi, kdyby je všechny využívali, ale nemají na to zřejmě čas ani prostředky. Kolikrát nemají ani data, třeba deset dalších fotek do fotogalerie.

Většina titulů ale funguje jako prohlížení PDF, tedy jako listování papírovou verzi.

Ano. Z multimediálních prvků nabízíme možnost vložit audio, video, interaktivní odkazy, fotogalerii. Přemýšlíme dál, chtěli bychom toho nabídnout víc, ale trh digitálních periodik u nás je na začátku. Nejdřív tedy musíme pokrýt uživatele technologiemi, které máme k dispozici, a přesvědčit vydavatele, že nehrajeme proti nim, ale s nimi. Náklady jim klesají, čtenář odchází k internetu a interaktivitě. Jakmile vydavatele přesvědčíme, můžeme zkusit nabídnout větší komfort pro uživatele.

Váš cíl je dostat do aplikace Publero všechny vydavatele tuzemských tiskovin?

Samozřejmě. Vydavatelům to nabízíme zdarma, bereme si jen provize z prodejů.

To mě zajímá. Apple si nechává 30 %, Google ve One Pass plánoval 10% provizi, ale tento systém zavřel. Kolik si berete vy?

Jdeme podobnou cestou jako Apple. Když prodáváme tituly přes aplikace v jeho operačním systému, musíme samozřejmě Applu tvrdě platit, úplně se nám to nerentuje. Uvažujeme, že přes Google, v operačním systému Android uvedeme další verze aplikace, v níž budeme moci použít vlastní platební systém.

Tedy 30 % odvedete Applu a 70 % si necháte – a to jsou ty peníze, o něž se dělíte s vydavateli?

Když u nás vydavatel prodává, dostává 50 % z toho, co zaplatí uživatel. Apple bohužel nedovolí stanovit si přesnou částku, za kterou vydání prodávat, musíte si vybrat z několika jím nastavených hladin. Buď si tedy vyberete dráž, nebo levněji, než byste třeba původně plánovali či vypočítali. Většinou se tu cena nastavuje dráž, uživatelé Applu platit zvyklí jsou. O nastavení ceny jak na Publero.com, tak při prodeji přes Apple však rozhoduje výhradně vydavatel.

Elektronické vydání prodáváte dráž, než kolik stojí tištěné?

Ne, to ne. Ve většině případů, zhruba v 95 %, jsou tituly levnější než na papíře. Každý vydavatel má cenovou politiku jinou, my jim nediktujeme. Jen je informujeme, že většinou se u nás prodává v ceně o 30 % nižší než papír nebo že tituly, které stojí stejně jako na stánku, se tolik neprodávají, lidi je nechtějí.

Kolega Jan Macháček nedávno tlumočil v Respektu úvahu z USA, že je nakonec logické, že elektronické knihy nestojí o moc míň než papírové, protože náklady na papír a jeho distribuci vlastně nejsou tak vysoké, jako náklady na redakční práci a přípravu titulu k vydání. Jaký by měl být průměrně rentabilní poměr ceny časopisu tištěného a digitálního?

Mám na to dva pohledy. V tuto dobu je sleva 30 až 40 % relevantní, ale množí se nám zprávy z trhu, kdy si uživatelé myslí, že by trh měl projít takovou revolucí, jakou prošly třeba hudba díky MP3. Že obsah bude stát třeba jen desítky centů, ale bude komfortně k dispozici, nebude se muset složitě hledat po webu a bude se prodávat v kvantech.

Čili by digitální časopisy měly být mnohem levnější?

Ano. Ale jen časopisy. U elektronických knih je to jiné, u nich je složitějších či nákladově náročnějších článků v řetězci víc.

Vy se tedy chystáte spustit i nabídku elektronických knih?

Chystáme, ale nechceme to uspěchat. Náš core business jsou teď časopisy a noviny, periodický tisk.

I u knih se budete snažit obsáhnout nabídku všech nakladatelství?

Připravujeme se proniknout hlavně do sféry vzdělávání. Nabídnout studentům základních, středních a vysokých škol jednoduchý přístup k učebnicím a akademickým textům obecně.

Předpokládám že je to proto, že pokud uvážím turbulentní a nestabilní český knižní trh, oblast vzdělávání představuje jisté peníze, spolehlivé příjmy.

Přesně tak.

Aplikace Publero pro iPad

Aplikace Publero pro iPad

Aplikace Publero pro iPad

Aplikace Publero pro iPad

Aplikace Publero pro iPad

Aplikace Publero pro iPad

Aplikace Publero pro iPad

Aplikace Publero pro iPad

Zpátky k cenám časopisů: pokud by měly stát pakatel, pak by se musely násobně zvednout prodeje, aspoň ty elektronické. To je podle vás možné?

Ano. Když bude časopis levný, zaplatí si ho víc lidí. Je to ale otázka času a doby. Ne všechny si to mohou moci dovolit – rozhodne, jestli lidé budou ochotni platit za informace, nebo je bude zajímat hlavně forma, nosič informací, to, že to je nebo není na papíře.

Zatím máte pro aplikaci pro iPad, a lze k vám přistupovat i přes web z počítače. To jsou momentálně jediné dva způsoby přístupu do Publera?

Ano. Připravujeme také aplikaci pro Android a desktop aplikaci. Web je po nedávném redesignu responzivní, to znamená měl by se přizpůsobovat každému mobilnímu zařízení, ze kterého se na něj přistupuje. Což by podle nás mělo být pro uživatele pohodlnější, nemusí volbu přístroje přizpůsobovat.

Jaký je poměr návštěvnosti a tržeb podle způsobu přístupů z webu a z aplikace?

Aplikaci jsme spustili nedávno, zatím tedy 20 % jde z nich, 80 % přes web.

Odhady počtu iPadů používaných v Česku se různí a oficiální číslo neexistuje. S jakými odhady pracujete vy?

Máme maloobchodního partnera, která potvrzuje, že Apple tato čísla neudává, ani pro retail nejsou. Spousta iPadů se sem dostala neoficiální cestou. My se tak bavíme o počtu mezi 30 a 300 tisíci, realita bude v rozmezí 80 a 150 tisíci. Počet tabletů s Androidem mezi českými uživateli odhadujeme na nízké desítky tisíc.

Mluvil jste o tom, že u vás mají čtenáři své nakoupené tituly přístupné doživotně. Applu vzhledem k jeho síle toto věřím víc. Kde vezmu jistotu, že za dva roky ještě budete na trhu a já o své elektronické nákupy nepřijdu?

Fungujeme jako distributor klientského obsahu, nic jiného neděláme. Vzhledem k vzrůstajícím křivkám prodejů v rámci digitální distribuce a tomu, že jsme trend včas podchytili, věříme, že za dva roky na trhu budeme nadále silným hráčem.

Nakonec to hlavní: kolik titulů v nabídce máte a kolik “kusů” jich prodáváte?

Snažíme se přimět všechny vydavatele včetně regionálních, aby u nás prodávali, pomalu se nám to daří. Vydavatelů máme v nabídce teď kolem stovky, titulů přes 270, zhruba třetina titulů je zdarma. Evidujeme 18 tisíc zaregistrovaných uživatelů.

Kolik jich je platících?

Asi 5 až 7 tisíc. Aktivní, platící uživatel – ten, který nakupuje – u nás utrácí průměrně 150 Kč měsíčně, míněno dobije si kredit.

Kolik u vás prodává nejúspěšnější titul?

Řádově stovky kusů. Který to je, nechci říkat.

A kolik prodáte celkově – měsíčně všech titulů dohromady?

Za měsíc až 5 tisíc. Čísla rostou.

NOVÉ ČÍSLO STRATEGIE PRO ČTENÁŘE MÉDIÁŘE ZDARMA

Vyzkoušejte možnosti elektronického čtení. Vydavatelství Mladá fronta nabízí exkluzivně pro čtenáře Médiáře nové číslo časopisu Strategie zdarma. Strategie je měsíčník o reklamě, médiích a marketingové komunikaci.

Kód STA-CCD-699-0FE na časopis Strategie můžete uplatnit po registraci do digitální trafiky Publero.com v sekci Peněženka v záložce Použít kupon.