Proč jste se rozhodli spustit novou celoplošnou televizi Pětka, když už jednu pražskou máte, lokální stanici Metropol, která odstartovala loni v květnu? Proč jste jen nerozšířili program, ale děláte druhý?
K tomu jsme dospěli postupně. Metropol začala fungovat, po roce jsme si vyhodnotili, že v Praze a ve středních Čechách je to celkem známá a stabilní značka. Venku je běžné, že televize ze silných regionů vysílají také celoplošně. Naše první úvaha tedy byla, že Metropol obohatíme o nové formáty a začneme vysílat pro celou republiku. Když jsme ale začali projekt rozpracovávat, došli jsme k tomu, že nejlogičtější bude na základech Metropole, zejména personálních, postavit kanál nový. A Metropol zachovat jako funkční značku pro Prahu a střední Čechy. Nebylo to jedno rozhodnutí, ale postupné rozhodování se.
V čem se obě televize budou lišit?
Každá bude mít jiný obchodní model. Metropol se bude soustředit na přímý prodej, na přímou klientelu, kdežto Pětka bude přes mediální agentury prodávat GRPy, přičemž od 1. prosince budou k tomuto účelu k dispozici data z elektronického měření sledovanosti. Reklamní čas prodává agentura At media. Budeme mít dvě televize, ale snížíme – hlavně Metropoli – zásadním způsobem výdaje na provoz.
Jak se daří Metropoli co do sledovanosti a tržeb?
Podle průzkumů, které nám dělal Median, zná značku Metropol 62 % obyvatel Prahy a Středních Čech. Celkem 42 % televizi alespoň občas sleduje. Denně se na televizi podívá 106 tisíc lidí. Tržby televize jsou v řádech desítek milionů korun ročně.
Jaké je současné rozložení příjmů televize Metropol?
Primární je přímý prodej prostoru ve vysílání, dalším začínají být příjmy od městských částí Prahy, které si u nás objednávají magazíny, které vyrábíme a vysíláme. Veřejné rozpočty a přímý prodej komerčním subjektům jsou zhruba půl na půl.
Původně jste plánovali záviset hlavně právě na penězích od samospráv. Stanou se nakonec veřejné peníze hlavním zdrojem televize Metropol?
Ne.
Jaké cíle jste stanovili pro Pětku?
Do konce roku 2012 chceme získat podíl na sledovanosti 0,3 %, během prvního roku vysílaní se chceme dostat na 1,2 %, během druhého na 2,5 %. Investice má po dohodě s majitelem obou televizí Lubošem Měkotou činit v průběhu prvních tří let 300 milionů korun. V prvním roce předpokládáme tržby kolem 50 milionů korun.
V programových plánech Pětky jsem viděl také pořad Ezo TV, kam lidí za peníze volají pro rady.
To je pro začínající televize dnes už standardní možnost si přivydělat.
Do kdy investor očekává, že se mu investice vrátí?
V roce 2020.
Obě stanice mají být propojeny personálně, jak jste řekl. Jak teď vypadá složení managementu?
Funkci výkonného ředitele, který řídí obchod a finance, zastává Pavel Attel. Programovým ředitelem se stal Václav Kutil. Ředitelem pro oblast vysílání je Jiří Němeček. Post šéfproducenta zastává Tašo Andjelkovski a marketing vede Jiří Haramul. Šéfdramaturgem je Přemysl Svora. Já jsem od investora dostal důvěru jako generální ředitel.
Kdo má být typický divák Pětky? Které televizi budete konkurovat nejvíc, uvážíme-li, že se jmenujete Pětka, čímž se sami řadíte za čtyři úspěšnější?
Cílíme na skupinu diváků 15 až 54 let. Nemáme jednoho jasně definovaného konkurenta na trhu, spíše budeme konkurovat, abych tak řekl plošně. Nemyslím si, že budeme konkurenti Barrandova, z jejich pěti až šesti procent podílu na sledovanosti si můžeme vzít nejvýš tak půl procenta. Ani nevíme, jak se bude Barrandov pod novým vlastníkem od ledna profilovat. Ale masa diváků je u velkých televizí - zejména u Novy a u České televize.
Říkal jste mi, že za hlavní tváře vznikajícího programu Pětky budou Iveta Bartošová a Zdeněk Izer. Startujete reality show s Ivetou Bartošovou. Jak bude vypadat?
Z Ivety Bartošové jste naší hlavní tvář udělali vy, novináři. Poté, co jsme zveřejnili vysílací schéma, se většina otázek novinářů začala točit kolem ní. Pořad Iveta není reality show. Točíme s ní průběžný časosběrný dokument. Probíhá celou druhou polovinu letošního roku. Vysílat se budou dva premiérové díly týdně, vždy ve středu a v neděli. Jednou týdně pak bude Iveta ve studiu k dispozici telefonickým otázkám svých příznivců i odpůrců. Náš vlastní interní tým začal s Ivetou Bartošovu natáčet před několika týdny, na 23. prosince máme pronajatou Lucernu a věříme, že do té doby Iveta udělá vše pro to, aby zvládla svůj comeback a koncert odzpívala naživo.
Vánoční koncert v Lucerně má proběhnout na vaše náklady?
Ano, platíme produkci pořadu i celého koncertu.
Zmíněný Zdeněk Izer u vás bude mít skečový pořad Buřtcajk. Angažovali jste také Iva Šmoldase, Petra Vondráčka, Tinu Pletánkovou, všechny známé hlavně z Primy. Dál je u vás třeba Pavlína Wolfová, kterou zase proslavila Nova, stejně jako vás. Kalkulujete s nostalgií diváků po analogových televizních časech?
To ne. Žijeme v určité době v určitém čase a dobrých televizních tvůrců tu není nekonečno. Máme i pořady, kde jsou noví lidé – například Šoumeni, kde budou mladí komici, například Karel Zima. Ale na tom nemůžeme postavit kampaň, prezentaci nového programové schématu nové televize, pro kampaň použijeme známé tváře.
A co se týče konkrétně Zdeňka Izera, to není žádná rychlokvaška, je otlučenej z kulturáků, má vyprodáno se svojí show, má dvacet akcí do měsíce po celé republice a ví, co zabírá na naše potenciální diváky. Sázka na nostalgii to v žádném případě není.
Jak jste přemýšleli o skladbě programu? Kdy je váš prime time?
V off time máme vyzkoušené pořady, které se budou vysílat denně a naživo. Jde o pořad Supermáma, který moderují Monika Valentová a Markéta Hrubešová a o pořad Na vrcholu s Evou Jurinovou a Martinem Severou. Už ze jmen moderátorů a z názvu pořadů je jasné, na jakou cílovou skupinu v těchto časech cílíme.
V pre prime-time máme každý den od 17.30 zařazeny premiéry malých zábavných pořadů. Jde například o originálně pojatou seznamku či oblíbený pořad o proměnách žen, který bude moderovat Mahulena Bočanová.
V čase, kdy naši hlavní konkurenti vysílají zpravodajství, budeme každý den dávat interaktivní debaty s prezidentskými kandidáty, které bude moderovat Petr Skočdopole. S pořadem Volejte prezidenta začínáme v úterý 16. září Přemyslem Sobotkou, následovat budou Miloš Zeman, Jan Fischer a Jana Bobošíková. Zatím to vypadá, že nám kandidáti jen tak nedojdou. Až bude jasné, kdo zůstal ve hře, budou se ti s největšími šancemi ve studiu znovu střídat, aby odpovídali na otázky moderátora či telefonické dotazy diváků.
Od 20.00 chceme konkurovat aktuální zábavou. Každý všední den tady poběží živě vysílaný pořad Koule, jehož moderování se zhostili Pavlína Wolfová, Luděk Staněk a Ivo Šmoldas.
Následovat bude pořad Bulvárek s Janem Antonínem Duchoslavem a Kateřinou Kristelovou coby průvodci.
Od 21.00 budeme mít premiérové zábavné pořady.
Úspěch závisí i na tom, aby o nové televizi lidé věděli. Jakou chystáte kampaň a kolik do ní hodláte investovat?
Billboardy, rádia, printy. Nebude samozřejmě probíhat v televizích, vyjma televize Metropol. V první fázi do kampaně investujeme 20 milionů korun.