
Štěpán Wolde na snímku z dubna 2012, kdy přebíral vedení televize Óčko. Foto: Sandra Kisić
V jakém stavu se kolem startu třetího kanálu nachází stanice pod značkou Óčko? Loni v dubnu jste mi říkal, že značka je životaschopná, ale potřebuje oprášit.
V odprašování jsme tak na půli cesty. Podařilo se nám udělat dobré rozhodnutí znovu vstoupit do pozemního digitálního vysílání, což zvýšilo sledovanost, uvedli jsme novou grafiku a povedly se i některé změny v programmingu – tedy omezit množství pořadů, které vyrábíme, a víc vysílání naroubovat na to, jací lidé a kdy se na televizi dívají. Letos jsme spustili druhý a třetí kanál, kvůli doplnění portfolia z hlediska toho, jaké má Óčko cílové skupiny diváků a jaký mají potenciál – proto je Óčko Gold celoplošné a Óčko Expres v prvním kroku jen metropolitní, zato v HD. Snažíme se zjistit, co jednotlivé divácké skupiny chtějí a co jsou ochotné sledovat.
Co zbývá udělat?
To, co nás čeká, se týkají vysílání, image stanice a zejména věci mimo vlastní televizní signál.
Které to jsou?
Óčko by mělo být klíčovým hudebním médiem. Velmi dobrý příklad je jak dělá Evropa 2 věci kolem sebe. Nechceme jí konkurovat nebo ji předhánět, tak to není, mluvím o rozvoji značky formou eventů pod hlavičkou Óčka mimo vysílání, s podporou na televizní obrazovce. Mluvím o virtuálním mobilním operátoru, o e-shopu. Využít potenciál značky televize Óčko jako komunikačního spojovníku mezi novými službami a lidmi, kteří se zajímají o její vysílání.
Řada virtuálních mobilních operátorů vzniká, i Mafra už svého uvedla, jde o Mobil.cz. S Óčkem má vzniknout nová značka, anebo budete škálovat nabídku Mobil.cz?
Nejlogičtější je pokusit se v rámci existující dohody s T-Mobilem udělat derivát Mobil.cz směrem k naší cílové skupině. To je první cesta, kterou nyní zkoumáme, zda deal mezi Mafrou a T-Mobilem umožňuje tarifu, o němž uvažujeme, charakteristiky, jaké potřebujeme. Produkt už jsme nadesignovali, vypadá, že by to mohlo fungovat. Rádi bychom s tím byli na trhu před Vánocemi.
Bavíme se o značce Óčko Mobil?
Může to být třeba Óčko Mobil.cz, určitě nějaký derivát Mobil.cz. Není ještě přesně rozhodnuto.
Plán je tedy ve fázi kdy, nikoli jestli vůbec?
Kdy a jak.
Jak má nabídka vypadat?
Cesta, která nám přijde nejvýhodnější, jsou výhodná data.
To znamená ještě víc rozšířit to, co nabízí Mobil.cz.
Ano.
A jak má vypadat e-shop?
Naše mateřská společnost Mafra nedávno spustila e-shop Modissimo. V případě Óčka jde o tentýž model. Je k dispozici množství oděvních značek a jde o to, jak vybrané z nich naroubovat na naši stanici. Nemít široký katalog a stavět ho na cenách, slevách, ale vytvářet pro Óčko akční nabídky, modely, třeba na týdenní bázi, a stavět je na tom, co se ve vysílání a kolem stanice děje. Zjednodušeně řečeno, Justin Bieber vydal nový klip, je v něm nějak oblečený a my po týden, dva tři nabídneme kolekci tím inspirovanou. Tím je „výloha“ obchodu hotová a pak zbývá to ve vysílání odmarketovat, zpropagovat, respektive najít jak – přes událost, premiéru v kinech, některého z moderátorů, přes naší tvář.
Takový e-shop byste chtěli spustit kdy?
Také pro vánoční trh.
Proč se Óčko vůbec rozhodlo rozšířit o další dvě stanice? Nika hudebních televizí je v Česku čím dál obsazenější – kromě tří kanálů Óčka zde vysílá Retro Music Television, nově Fajn Rock TV či 360TuneBox – a vy ji ještě víc krájíte.
Důvodů je několik.
To, co popisujete, je právě důvod to udělat. Někdo vytvoří rockovou televizi, někdo provozuje retro kanál a kdybychom nic nedělali, naše nika se naopak bude zmenšovat a mohli bychom čekat, co nám kdo ještě sebere. Děláme tedy krok na druhou stranu – rozšiřujeme si niku a tím i podíl na publiku. Vidíme, že je to běžné, a to třeba v segmentu rychloobrátkového zboží – úplně stejně se chovají jogurtáři, firmy, které dělají balené vody, co vymýšlejí kaštanové a všelijaké jiné nové příchutě, a řada dalších. Koneckonců je to vidět i na velkých televizích Nově, Primě i České televizi, také ty spustily několik tematických kanálů. Lidé víc přepínají a proto se budu snažit, aby při tom víc času trávili s mými stanicemi.
Dalším důvodem je, že se změnil trh distribuce. Když budu hodně nafoukaný, řeknu, že to spustilo Óčko tím, že se vrátilo do DVB-T. Souvisí to i s technologiemi, jak se staví multiplexy (digitální televizní sítě – pozn. red.). Nabídka je úplně jiná.
A třetí důvod je, co se děje na reklamním trhu. Vlivem letošní nové obchodní politiky televize Nova na trhu byly volné peníze a jak se po nich dá sáhnout, je spustit nový kanál. Osahali jsme si to Goldem, spustit Expres je pak pro nás rychlé rozhodnutí. A nákladově je to nesrovnatelné s tím, co stojí spuštění prvního kanálu.
Jak se změnily ceny pozemního vysílání?
Je nutné předeslat, že nabídka operátorů signálu není komoditní byznys, každý produkt má jiné vlastnosti a když si koupíte 50% pokrytí u jednoho nebo u druhého, v potenciálu sledovanosti vaší stanice – proto si to kupujete -, může to ve výsledku být něco úplně jiného a tedy stát diametrálně odlišné peníze.
Za poslední rok není změna příliš velká, ale jsme zhruba na třetině toho, jaké byly ceny před třemi čtyřmi lety.
Spíš než desítky milionů nyní platíte spíš jednotky milionů ročně za kanál?
Záleží jak za co a komu, ale v zásadě ano. Za celoplošné pokrytí to mohou být i nízké desítky milionů, ale rozhodně ne ty obrovské částky jako dřív.
Óčko bylo od roku 2009 pouze na satelitu, teprve loni jste se vrátili do DVB-T. Vyplatilo se to? Jinými slovy: vykompenzovaly vám zvýšené tržby díky takovému pokrytí náklady na znovuobnovení pozemního signálu?
Ano, i díky tomu bylo Óčko po delší době loni opět v mírném zisku.
Jak jste vymysleli cílení Óčka Expres – vybrali jste novou muziku, která disponuje videoklipy v HD, chcete přitom, aby je sledovali lidé doma, anebo aby to byl kvalitní doplněk na pozadí třeba v klubech?
Odpověď je jinde, a sice v tom, komu je stanice určena. Nabízíme skladbu a kvalitu vysílání, na kterou je zvyklé metropolitní publikum, čímž nemyslím lidi ausgerechnet v Praze, ale ty orientované kulturně a sociálně na takový prostor. Tomu odpovídá i způsob distribuce – tedy v Praze a v Plzni prostřednictvím pozemního vysílání, jinde mimo velká města třeba v kabelech UPC a všude přes satelit. Jakkoli se pak vysílání k lidem dostane, je mi pak už jedno, kde je diváci budou konzumovat. Jde o komplexitu distribuce, kolik která cesta – pozemní, kabelová, satelitní, IPTV – stojí a vhodně je poskládat.
Jak vás ovlivnila nová obchodní politika Novy?
Malé stanice jsou hodně závislé na tom, co na trhu dělají ty velké. Toto nám pomohlo. Byly tu volné peníze a poptávka po klasické reklamě, což nám přineslo citelné množství obratu. Přibylo také klientů, kteří si chtěli vyzkoušet televizi jako inzertní médium. A výrazně se zvýšilo množství speciálních projektů a operací – jak se klientům uvolnily peníze, zvýšila se jejich chuť zkoušet nové věci menšími kanály jako je třeba právě Óčko. U nás počet těchto projektů vzrostl několikanásobně, děláme třeba sérii akustických koncertů G2 Acoustic Stage s Komerční bankou či letní Jäger Fest Meister s Jägermeisterem. To je pohyb déletrvající, zatímco u klasické reklamy to dalšími kroky velkých stanic může pro nás dopadnout ve stylu lehce nabyl, lehce pozbyl. Co zůstává, je klient, který si stanici vyzkoušel a - doufejme - zjistil, že mu kromě GRPs může dát i nějaké další efekty.

Linda Bartošová už nebude moderovat Spotlight

Jakub Zelenka a Apolena Rychlíková chystají novou mediální platformu

Lenka Černá: Economia je na cestě k zisku. Respekt byl stát ve státě

Čestmír Strakatý bude pro CzechCrunch uvádět nový podcast o moderním Česku
