Tým webu Hlídací pes uvádí svou druhou knihu Babiš. Vůdce pro 21. století. Pokřtil ji koblihou.

Šéfka vysílací rady: Tečka s Vanessou je podle zákona v pořádku

Víc než vystoupení Vanessy mi vadí předsudečné scény v Sanitce 2, řekla na rádiu Wave předsedkyně Kateřina Kalistová.

Kateřina Kalistová se včera účastnila prezentace dětského kanálu ČT ve Zlíně. Foto: ČTK/Němec Zdeněk

Kateřina Kalistová při loňské prezentaci dětského kanálu ČT ve Zlíně. Foto: ČTK/Němec Zdeněk

Kontroverzní vystoupení skupiny Vanessa a Václava Stratila v pořadu Tečka páteční noci na kanálu ČT Art je z hlediska zákona v pořádku. V pátečním vysílání rádia Wave Českého rozhlasu to řekla předsedkyně rady pro vysílání Kateřina Kalistová. Při vysílání s Vanessou loni 20. prosince šňupal její zpěvák Samir Hauser z Bible. Docent z výtvarných umění brněnského VUT Stratil zase letos 31. ledna přišel se skladbou Sieg Heil, Baby. V dílu s ním vystoupila také kapela Piča z hoven.

„Ani v jednom případě, to znamená Vanessa a druhý případ Stratil, rada nekonstatovala, že by došlo k porušení zákona. On kanál ČT Art je platforma, na níž lze dát prostor nekonformním umělcům, uměleckým uskupením. Jejich přirozeností je právě bourat zažité představy, urážet nebo dráždit. To je z hlediska svobody projevu v pořádku, i když chápu, že to mnohé diváky irituje,“ řekla v rádiu Kalistová.

Ti, kdo vysílání připravují, se musejí podle Kalistové a dalších radních popasovat spíš s tím, aby se hosté příliš nepropagovali: „Umělecká stránka věci musí převážit, tak se stalo u rady a nikdo z rady, pokud vím, nic nenamítal. Spíš jsme v debatě dospěli k tomu, že autoři pořadu a moderátor mají jiný problém – že umělci pořad zneužívají ke své reklamě.“

„Velká“ rada pro vysílání oslovila také jednu z „malých“ mediálních rad, Radu České televize, aby se k pořadům vyjádřila. Ta zatím nedospěla k finálnímu usnesení. Přišly ji přitom taky několik stížností od diváků. Páteční Tečkou se zabývala naposledy tuto středu. Někteří radní se zastali generálního ředitele Petra Dvořáka a odpovědnost chtěli připsat dramaturgovi pořadu. Zazněly ale i smířlivější názory. Radní Jiří Závozda třeba podotkl, že jeho duševní vývoj je daleko víc ohrožen tím, co slyší z lavičky při přenosech z české fotbalové ligy, nežli u menšinového kulturního kanálu v pátek pozdě večer.

Rada má k ruce několik písemných podkladů. Ředitel televize Dvořák totiž nechal vydání s Vanessou posoudit interní útvar mediální legislativy, experta na adiktologii a dětského psychologa, vyjádření dodal ředitel vývoje pořadů a programových formátů ČT, výkonný ředitel ČT Art i ti, kteří se podíleli na výrobě a vysílání pořadu, a to včetně kreativní producentky, dramaturgyně a režiséra pořadu.

Diváci ani jeden z inkriminovaných dílů ovšem sami posoudit nemohou, ani jeden není k dispozici v internetovém archivu. U obou televize uvádí, že „autorská práva pro internet nejsou dostupná“.

Toto zdůvodnění se týká právě jen vydání s Vanessou a se Stratilem, skutečný důvod tak bude mnohem spíše to, že si televize zatím není jistá, zda takové pořady může dál šířit, aniž se rozhodlo, že jsou z pohledu zákona nezávadné. I vzhledem k tomu, že koncesionáři za pořad zaplatili, by bylo logičtější stáhnout ho až v případě, pokud se porušení zákona potvrdilo – a do té doby ho naopak na webu nechat.

Výmluvy České televize na webu Tečky páteční noci

Výmluvy České televize na webu Tečky páteční noci

Předsedkyni rady pro vysílání Kalistovou narozdíl od Tečky páteční noci iritovaly veřejně propírané scény ze seriálu Sanitka 2 scenáristy Ivana Hubače a režiséra Filipa Renče. V jedné takové scéně Romové okradli nevidomou, v další muslim bodl lékaře, který chtěl ošetřit na ulici jeho ženu.

„To je věc, která mě vadí neskutečně. To jsou ty nejhorší předsudečné stereotypy, které se tam přetřásaly a hustí do lidí. To je věc, která mi vadí víc než umělecké performance. Nicméně z hlediska vysílacího zákona jsme nemohli zasáhnout, je to věc pro Radu České televize,“ přiblížila Kateřina Kalistová.

Scény Hubačovy a Renčovy Sanitku v debatě zkritizoval též médiolog Tomáš Trampota z pražské Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy:

„Napovídají, že autor moc neví, co s dějem dělat, tak použije zažitého stereotypizujícího klišé, které znevýhodňuje nějakou sociální skupinu. Steretypizace se většinou týká filmů, obsahů, které nemají vysokou úroveň. Protože pracují s něčím, co se očekává v mainstreamové společnosti. A ještě stereotypy prohlubují. Jsou tak hloupé nejen z hlediska sociálního, to znamená, že fixují zkreslenou a zjednodušenou představu o nějaké sociální skupině, ale i estetického – jsou hloupé, jsou prázdné.“