Právní ukotvení veřejnoprávních médií, které neumožňuje České televizi ani Českému rozhlasu nárokovat odpočet daně z přidané hodnoty, bylo jedním z hlavních témat středeční debaty poslanců volebního výboru s generálními řediteli České televize Petrem Dvořákem a rozhlasu Peterem Duhanem. Manažeři zákonodárcům připomněli, že obě média tak přicházejí o stovky miliony korun.
DPH bez nároku na odpočet tvoří v letošním rozpočtu v případě České televize náklad 620 milionů Kč (je to 9 % rozpočtu, který má být vyrovnaný, ve výši 7,054 miliardy Kč), Český rozhlas má v nákladech saldo DPH 133 milionů Kč (rovněž jeho letošní rozpočet má být vyrovnaný, ve výši 2,216 miliardy Kč).
Radní České televize Jan Prokeš před poslanci na včerejší schůzi poukázal na to, že koncesionářské poplatky lidi platí z příjmů už jednou zdaněných. Šéf ČT Dvořák doplnil: „Diváci nám pošlou peníze a my jich část obratem ruky posíláme do státního rozpočtu, v podstatě podruhé zdaněné.“ Dvořákův finanční ředitel Milan Cimirot pak konstatoval, že z pohledu účetnictví je Česká televize „hybrid, který druhý takový není“.
Na rostoucí odvody DPH bez nároku na odpočet upozorňoval už předchozí vedení České televize, za generálního ředitele Jiřího Janečka a vrchního šéfa Františka Lamberta. Instituci každoročně rostou spolu s inflací všechny mandatorní výdaje, a televizi navíc situaci zkomplikovala krize na inzertním trhu a odebrání reklamy z hlavních kanálů zákonem. „Od roku 2008 se tyto náklady [na DPH bez nároku na odpočet] zvyšují v návaznosti na to, jak České televizi klesaly výnosy z podnikatelské činnosti, tedy zdanitelné příjmy,“ uvádí Dvořákův management v návrhu letošního rozpočtu.
Rozhlas se zase léta pře s finančním úřadem o odpočet daně ve výši desítek milionů korun.
Ideálním řešením pro televizi a rozhlas, o němž jejich manažeři dlouho uvažují, by byla změna příslušných mediálních zákonů, která by obě instituce od DPH bez nároku na odpočet osvobodila. Poslanci včera opatrně přislíbili, že se o tom povede další diskuse.
Podle závěru volebního výboru sněmovny, který má mediální agendu v gesci, s tím pomůže i ministerstvo kultury, jehož navržený šéf Daniel Herman (KDU-ČSL) je jedním z místopředsedů výboru.