Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Šéfredaktor Bloombergu se omluvil za ohrožení citlivých dat

  • ČTK
  • 13. 05. 2013 19:05

Šéfredaktor zpravodajské divize tiskové a finanční agentury Bloomberg se dnes omluvil za to, že novináři firmy měli přístup k citlivým datům o jejích klientech, a označil tuto praxi za „neomluvitelnou“. Možnými dopady praktik Bloombergu na ochranu dat se po americké centrální bance (Fed) a ministerstvu financí USA začala zabývat i Evropská centrální banka (ECB).

Minulý týden se zjistilo, že Bloomberg už od 90. let umožňoval svým novinářům přístup k datům, díky nimž mohli sledovat aktivitu klientů společnosti na jejích terminálech. Bloomberg v pátek oznámil, že po stížnosti investiční banky Goldman Sachs zvláštnímu přístupu novinářů k těmto datům zamezil.

„Naši reportéři neměli mít přístup k žádným datům považovaným za soukromá a je mi líto, že jej měli. Tato chyba je neomluvitelná,“ uvedl šéfredaktor Bloomberg News Matthew Winkler ve vyjádření na internetové stránce agentury. Podle něj tato praxe přetrvala z počátků agentury, kdy novináři využívali terminálů k marketingovému zjišťování, jaký typ zpráv uživatelé chtějí.

„V situaci, kdy se ochrana dat stala pro naše klienty ústřední starostí, jsme měli pro zajištění dat dělat všechno, co se dalo,“ uvedl Winkler a připomněl, že firma již sjednala nápravu. Zdůraznil ale, že důležitá data zákazníků Bloomberg vždy chránil a že nikdo z novinářů neměl nikdy přístup k systémům obchodování nebo finančních portfolií. ani ke vzkazům, které si klienti posílají.

Mluvčí ECB dnes řekl, že banka „bere ochranu dat velmi vážně“ a „její experti jsou s Bloombergem v úzkém kontaktu“. O víkendu Fed uvedl, že zkoumá nastalou situaci a je s Bloombergem v kontaktu. Problém rovněž začalo sledovat ministerstvo financí.

Terminály Bloombergu má téměř každá banka a finanční firma na Wall Street i řada vládních úřadů a zpráva o přístupu novinářů k informacím o aktivitě na terminálech mezi nimi vyvolala obavy o bezpečnost citlivých dat. Novináři mohli sledovat přihlašování konkrétních klientů a typy jejich aktivit na terminálech, nikoli například konkrétní věci, které četli nebo monitorovali.

Nejvyšší představitelé velkých bank jako Goldman Sachs nebo JP Morgan mají ale obavy, že pokud by se data otevřená novinářům dostala k obchodníkům, mohli by na nich snadno vydělat. Největší strach ale mají z toho, že údaje považované za citlivé by se mohly dostat na veřejnost. Podle zdrojů agentury Reuters jsou také nervózní z toho, že pracovníci marketingu, prodeje a klientské podpory Bloombergu mají k informacím o aktivitě na terminálech ještě širší přístup než novináři a agentura toho běžně využívá. Vzbuzuje to obavy z toho, kdo všechno má k takovým datům přístup.

Bloomberg zaměstnává přes 2.400 novinářů a většinu příjmů získává z pronájmu terminálů finanční sféře. Pronájem každého terminálu stojí kolem 20.000 dolarů ročně (téměř 400.000 Kč). Agenturu založil nynější newyorský starosta Michael Bloomberg, který se po svém zvolení do funkce jejího řízení vzdal.