Už příští pondělí proběhne soutěžní přehlídka mobilních aplikací AppParade. Vyhrajte Apple Watch.

Šéfredaktorem Lidových novin István Léko, vydavatel České pozice

István Lékó v pražské redakci České pozice. Foto: Richard Cortés, Česká pozice

István Lékó v pražské redakci České pozice. Foto: Richard Cortés, Česká pozice

Šéfredaktorem Lidových novin bude od 1. prosince István Léko, dosavadní šéfredaktor a vydavatel webu Česká pozice. Redakce se to dnes dozvěděla na poradě. Veselin Vačkov, od minulého čtvrtka pověřený řízením redakce, bude jejím ředitelem. I v Lidovkách tak začíná fungovat dvouhlavé řízení, které firma od ledna zavede v sesterské MF Dnes (tam se šéfredaktorkou stane Sabina Slonková, ředitelem redakce Jiří Kubík).

„Jsem velmi dojat, že se po více než dvaceti letech vracím do redakce, kde jsem jako mladý novinář několik let působil,“ prohlásil padesátiletý Léko. „Lidové noviny jsem vždy považoval za elitní a názorově pestrý deník, které má přinášet užitečné informace z politiky, ekonomiky a kultury. Lidové noviny budu vést tak, aby se staly nejlepším deníkem v zemi a aby nepodlehly zájmům politiky a byznysu,“ řekl taky.

Lidovky vydává Mafra podnikatele a politika Andreje Babiše, který také financuje Českou pozici firmy Léko Media Group. Ta startovala před třemi lety, začátkem prosince 2010. V roce 2012 vykázala tržby 15 milionů Kč, tolik přitom činila roční ztráta. V roce 2011 dělaly tržby 20 milionů, ztráta byla 12 milionů. V roce 2010 měla Česká pozice výnosy 4 miliony Kč a ztrátu 2,5 milionu Kč.

Léko před startem svého webu Médiáři řekl, že chce web do tří let dostat do provozního zisku. Zhruba rok poté ale prohlásil, že Česká pozice si na sebe nemusí vydělat. „Berou to jako charitu, nemusíme být ziskoví,“ prohlásil o těch, kdo pomáhají financovat jeho web, těmi podle jeho slov z ledna 2011 byla „skupina tří slušných podnikatelů“. Jména nikdy žádná neřekl. Babiš se později přihlásil sám, ve vysílání Radiožurnálu či na uzavřených fórech.

Léko od roku 1998 dvanáct let řídil týdeník Euro z okruhu firem Petra Kellnera, předtím dělal v Respektu či v Týdnu.