Redakce zpravodajství České televize přichází s novou formou zpravodajského obsahu – komiksem. Každý den přidá nový. Obrazové příběhy vznikají ve speciálních aplikacích podle reportáží odvysílaných v pořadech ČT a cílem je přilákat především mladší generaci. Výrobit jeden díl trvá několik hodin, na projektu se podílí šest lidí – redaktoři, editoři, grafici a korektorky.

Senát chce omezit billboardy jen podél dálnic a hlavních tahů, u ostatních silnic ne

  • ČTK
  • 15. 03. 2012 08:38

Senát doporučil do pěti let razantně omezit reklamní billboardy jen podél dálnic a silnic první třídy. Horní komora tak dnes upravila sněmovní verzi novely zákona o pozemních komunikacích, podle níž se mělo omezení vztahovat na reklamní poutače u všech silnic. Poslanci tak o podobě omezení billboardů budou muset rozhodnout znovu.

Senátní verze zachovává současná pravidla pro billboardy u místních komunikací a silnic II. a III. třídy. Jejich redukce by podle místopředsedkyně senátního hospodářského výboru Veroniky Vrecionové (ODS) vedla k výpadkům pro státní rozpočet na příjmech z daní. Obecní rozpočty by pak tratily na příjmech z pronájmu pozemků. Například pražský rozpočet by tak prý přišel o několik desítek milionů korun.

Ministr dopravy Pavel Dobeš (VV) senátní úpravy s ohledem na negativní ekonomické dopady připustil jako možné s ohledem na to, že „reklama je obzvláště nebezpečná při rychlostech nad 80 kilometrů na hodinu“. Postavil se naopak proti doporučení hospodářského výboru, který na návrh senátora ČSSD Karla Korytáře omezování billboardů odmítl. „Pokud by byla zachována současná právní úprava, neumožnilo by to řešit reklamní plochy umístěné na dobu neurčitou,“ uvedl Dobeš.

Korytář varoval před tím, že omezení může vést k arbitrážím proti ČR ze strany reklamních agentur a provozovatelů billboardů. Podle Dobeše ale tyto arbitráže nemají naději na úspěch, neboť omezení je ve veřejném zájmu, kterým je bezpečnost silničního provozu. Korytář namítl, že pro toto tvrzení nebyla předložena dostatečná analýza. Nynější pravidla regulace billboardů pokládá za dostatečně přísná.

Za razantní omezení se v naopak přimlouvala nejen dopravní policie, ale také třeba Autoklub ČR. Upozorňují na to, že řada současných billboardů sice nesplňuje zákonné podmínky pro jejich umístění, ale je obtížné je zrušit. Podle kritiků by prý ale celkové omezení vychýlilo poměry na reklamním trhu ve prospěch firmy, která má pronajaty reklamní plochy na budovách v Praze.

Novela má také zavést možnost až třináctiprocentní slevy na mýtném pro kamiony, které na něm zaplatí větší částku, než jakou stanovila vláda ve svém nařízení. Podle ministerstva dopravy to odpovídá jeho dohodě se sdružením automobilových dopravců Česmad Bohemia. Slevy kompenzují tuzemským dopravcům zvyšování cen mýtného o 25 % v loňském a letošním roce. Díky tomu se loni vybralo o 1,5 miliardy Kč navíc. Na slevách by měl stát vrátit zhruba 300 milionů Kč.

Součástí novely je také vytvoření podmínek pro evropskou službu elektronického mýtného, která má propojit systémy mýtného v členských státech. Norma má upravit pravidla pro takzvané nízkorychlostní vážení kamionů.