Veřejnoprávní televize bude moci od příštího roku vysílat reklamu jen na kanálech ČT2 a ČT4. Z takto získaných peněz má Dvojka financovat kulturu a Čtyřka výrobu sportovních pořadů. Schválil to dnes Senát, posvětil tak návrh, který dostal z Poslanecké sněmovny.
Do novely mediálních zákonů senátoři přidali reguli, že ČT by z reklam měla připívat do konce června 2012 ještě na dokončení digitalizace - přes zásadní ořezání reklamních limitů má ještě půl roku poté platit 1,25 milionu Kč na telekomunikační účet. Senátoři zároveň chtějí, aby si ČT z výnosů z reklamy mohla odečíst náklady na jejich správu. Úpravy posoudí sněmovna.
Původním cílem zákona, který navrhli senátoři ODS Jiří Oberfalzer a Tomáš Töpfer, bylo zajistit peníze pro dva fondy - kinematografie a kultury - i na další roky. To ale není tak jisté, jak vyplynulo z dnešní senátní rozpravy.
Do fondu kinematografie dosud chodí pevných 150 milionů Kč ročně z výnosů reklamy na ČT. Od příštího roku by do něj místo toho měly přispívat komerční televize Nova, Prima a Barrandov 2 % svých výnosů z reklamy.
Relativizace objemu odvodů do kinematografického fondu může znamenat, že do něj bude téct méně peněz. „Dvouprocentní výnos z výnosu reklamy by se měl pohybovat mezi 100 až 150 miliony korun. Sto padesát milionů nemůžeme zaručit, ale budeme to samozřejmě sledovat a můžeme ještě v budoucnosti tato čísla korigovat,“ řekl dnes doslova senátor Oberfalzer. Zároveň prohlásil, že příjem fondu kinematografie bude srovnatelný s dosavadní praxí.
„Přínos do fondu kultury by mohl být kolem deseti milionů (ročně),“ podotkl k výnosům z ČT2. Fond kultury, v němž je uloženo kolem 40 milionů korun, už pár let nevykazuje žádnou činnost, nefunguje.
Lidovecký senátor Jiří Čunek v diskusi nahodil „čisté“ řešení: „Komerční televize půl miliardy ať dají na příslušné fondy, ať na České televizi není žádná reklama. To by se mi líbilo.“
„Já mám reklamu rád,“ neváhal se vyznat Tomáš Töpfer. „Jsem typickou obětí marketingu a docela jsem tomu rád. Nakupuju věci, které znám. Nebál bych se toho, že obchodní sdělení je něco jako čertovo znamení, čertův cejch. [...] Zaplaťpámbů, že získáme pár milionů na fond kultury.“
Přestože před několika lety byl plán zbavit Českou televizi reklamy zcela, aktuální podoba mediální novely se považuje za vítězství nejsilnější komerční televize. Ta dnešní senátní snahu označila za „zapracování drobných legislativních a technických změn“ a to, že senát poslaneckou verzi v podstatě posvětil, za „dobrou zprávu“.