Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Senát se zabývá přesunem reklamy z ČT2 na ČT1, změnu zřejmě neschválí

Pokud dnes senátoři novelu schválí, poslanci by ji měli dostat zpět na schůzi koncem srpna.

  • ČTK
  • 04. 08. 2011 09:49

Případný přesun reklamy ve veřejnoprávní televizi z kanálu ČT2 na ČT1 pravděpodobně Senát neschválí. Vyplývá to z postoje senátní mediální komise, která tento návrh své místopředsedkyně Aleny Gajdůškové (ČSSD) hlasy všech ostatních členů odmítla. Návrh nepodpořil ani kulturní výbor, ústavně-právní výbor své rozhodování odložil.

K postoji komise přispělo i prohlášení šéfa sněmovního mediálního výboru Václava Mencla (ODS), který senátory varoval před přijetím změnami nad rámec dohodnutých úprav, které nenaruší dosažený kompromis.

Gajdůšková argumentovala zaměřením druhého kanálu veřejnoprávní televize. Obává se, že reklama by by ho mohla komercionalizovat. „Je přinejmenším logické, aby reklama byla na ČT1. To je kompromis, který by mohl být snad i průchozí v Poslanecké sněmovně,“ míní Gajdůšková.

Spoluautor novely a předseda senátní mediální komise Jiří Oberfalzer (ODS) ale s ohledem na dohodu politiků s komerčními televizemi senátorčinu víru nesdílel. „Já jsem přesvědčen, že to znamená smrt našemu počinu,“ komentoval návrh Gajdůškové. Obává se spíše nedostatečných výnosů z reklamy na ČT2 vzhledem k tomu, že ČT nebude mít z této reklamy žádný profit.

Výnosy budou novelou o ČT určeny pro Státní fond kultury. Veřejnoprávní televize bude moci reklamu vysílat ještě na sportovním programu ČT4. Získané peníze mají sloužit k výrobě sportovních pořadů.

Původně senátní novela počítá po úpravách poslanců s tím, že místo ČT budou Státní fond pro podporu a rozvoj české kinematografie financovat komerční televize Nova, Prima a TV Barrandov. Mají mu odvádět dvě procenta svých ročních čistých výnosů z reklamy. ČT posílala fondu 150 milionů korun.

Omezení reklamy v ČT prosadily největší české komerční televize, Nova a Prima, které nevylučovaly možnost arbitráží. Argumentovaly dohodou, podle níž původně měla reklama ve veřejnoprávní televizi zcela skončit letos 11. listopadu v souvislosti se završením digitalizace vysílání.

Komise ve shodě s kulturním výborem navrhla, aby ČT z výnosů z reklamy ještě do konce června příštího roku přispívala Českému telekomunikačnímu úřadu na kompenzaci nákladů vysílatelům v oblastech, kde bude analogové vysílání vypnuto až po 11. listopadu. Zároveň doporučila zpřesnit pravidla výběru příspěvku komerčních televizí pro fond kinematografie.

Senát bude o úpravách rozhodovat dnes. Pokud se z nimi ztotožní, novela se vrátí poslancům k novému schvalování. Uskutečnit by se mohlo podle Mencla na konci srpna.