Mnohem větší nasazení zkušených pracovníků a manažerů, rozpad soudržnosti týmu, očekávání překotného podzimu a jasné rozdělení klientů na aktivní a na ty, kteří vyčkávají a dokud nemusejí, co ničeho nového se nepouštějí. To je to hlavní a nejčastější, co provázelo první měsíc fungování předních českých digitálních agentur v nuceném home office, v důsledku vládních opatření proti pandemii koronaviru. Ve videohovoru přes Skype se na tom shodli zástupci agentur Symbio, Comtech Can, McCann, Dark Side, Peppermint, Elite Solutions a 2Fresh a oborových asociací komunikačních i mediálních agentur. Dvouhodinový online event Digitálky v karanténě ve středu dopoledne nahradil předchozí kvartální setkávání sekce digitálních agentur při AKA v pražských kavárnách Kampus, respektive Ponrepo.
„Lidstvo čelí epidemiím pořád, vždycky nás nějaká mrcha kosila,“ předeslal tradiční organizátor setkání Petr Laštovka z Comtechu, předseda sekce digitálních agentur při AKA. „Tato aktuální krize je celá o tom, že všichni pracují třikrát tolik, než pracovali doteď. Zároveň mám pocit, že narůstají situace, kde si lidi skutečně poslouchají, a ne jenom přes podcasty.“
„Home office je jen udržovačka“
„Dlouhodobě jsme byli připravení dělat z domova. Home office je ale taková udržovačka. Nemám pocit, že žijeme. Přežíváme. A nemyslím, že se nám podařilo udržet společnou energii. S tím, jak kleslo reprodukční číslo pod jedna, zkoušíme se po Velikonocích vracet do kanceláře a energii nahodit. Samozřejmě popadala spousta byznysu, přestali jsme dělat řadu aktivačních kampaní,“ řekl Jan Kotek, šéf a majitel agentury Peppermint. „Za měsíc se z nás stali trochu individualisté, jsem z toho lehce zklamaný.“ Agentura Peppermint také založila pomyslný fond, do něhož si ukládá 20 % dosavadních mezd managementu, a až se situace uklidní, rozhodne, co s těmito penězi. „Jsou agentury, které šly u seniorů až o 40 % dolů. To jsem slyšel víckrát,” doplnil své poznatky z trhu Petr Laštovka.
„Korporace feečka nesnížily“
„Do digitálního prostoru jsme přešli během dvou dnů, mám z toho zatím celkem dobrý pocit. Pozitivní je, že až to všechno skončí, spousta lidí bude zvyklá komunikovat rychle na dálku. I největší konzervativci a taky klienti se to naučili, protože jim nic jiného nezbylo. Nepřišli jsme o žádného klienta, ohroženy máme asi dva miliony korun u zejména nových projektů. Čas ukáže, zda se ty peníze jen posunuly v čase, nebo jsme o ně definitivně přišli. Korporace se k tomu vesměs postavily dobře, nechtěly snížit feečka, jen s některými jsme se dohodli na odkladu plateb. Ve firmě jsme si preventivně plošně snížili platy o 20 %, majitelé o 30 %, zatím na dva měsíce,“ popsal Tomáš Jindříšek za agenturu Dark Side, která se loni spojila s velkou moravskou digitální agenturou Pria. Tu současná omezení údajně příliš neovlivnila, díky kombinaci jejich projektů a klientů. „Každého to zasáhne jinak. Připravujeme startupové projekty, až se to za dva měsíce uvolní, abychom byli připravení. Potvrzuji, že seniorní lidi pracují mnohem víc, rozhodně to není tak, že bychom si zalezli a něco kutili. Juniorštější pracovníci jsou v tomto módu slabší, což jsem čekal.“
„Klienti se ještě nebojí dost“
„Tato krize není příležitost, tato krize je na houby,“ předeslal Robert Haas, který stojí v čele Symbia. „Ano, jsme online jako všichni, energii se celkem daří udržovat, byť to stojí velké úsilí, ale pořád máme spoustu roztleskávačů po večerech na Hangouts. Propad byznysu počítáme v milionech. Ohledně nového byznysu jsme přišli rychle s návrhem pro klienty, kompletně jsme změnili homepage, na kterou jsme vyvěsili novou strukturu služeb. Místo rozborů a trendů jsme nabídli část služeb zadarmo a zbytek přestrukturujeme, aby dávaly smysl pro tuto dobu a pro tu, co přijde a o které zatím nikdo nic přesně neví. Klienti se podle mě ještě nebojí dost. Vesměs hibernují. V posledních 14 dnech jsme dělali jednu proaktivní prezentaci za druhou. Jsem překvapený, jak málo klienti chtějí dělat něco specifického pro danou situaci. Mají pocit, že se vše v květnu, červnu otevře a pojede to jako dřív. Až na několik výjimek většina odložila práci, kampaně, jsou doma na home office, nic nedělají a mívají spoustu výmluv, proč řada věcí nejde, místo abychom vymýšleli, jak je udělat. A ještě jedna věc - s Liborem [Šimonem] jsme dlouho odmítali manažerský broadcasting, teď jsme každý týden v newsletteru. To považuju za svou osobní prohru,“ odlehčil svou promluvu Haas.
„Na peníze jsme nesahali plošně, některé týmy jsou totiž dlouhodobě vytížené,“ popisuje šéf Symbia. „Posuzujeme situaci každý týden znovu. Z padesáti lidí máme jedinou osobu na ošetřovném doma. Jinak nesnižujeme mzdy ani úvazky. Vidíme, že na trhu se propouští, denně máme deset poptávek po práci. Propouštět jen kvůli tomu, že se bojím, co bude, to by nám přišlo bestiální. Pokud nám poteče do bot fest, nebude se samozřejmě dát nic dělat, ale zatím vytváříme rezervu jinými způsoby - škrtli jsme všechny investice, dohodli jsme na snížení nájmu na dva měsíce.“
„Nejhorší byla panika v prvních týdnech“
„To jsme si tady tak pěkně žili!“ Nedávno zaslechnutý povzdech jednoho ze svých kamarádů považuje Ondřej Novák, předseda Asociace mediálních agentur (ASMEA), za nejpřesnější popis toho, jak lidi v branži současný stav vnímají. „Začátkem března jsme o viru četli v novinách a nikdo se o něm nebavil. Šest týdnů nato to vypadá, že se zhroutil svět. A on se do značné míry zhroutil. Po prázdninách nebude po problému, po prázdninách problémy začnou. Do toho se na podzim budou dělat strategie na příští rok, přičemž nikdo nebude vědět, jak to uchopit. V každém případě část peněz, která z trhu už utekla, se na něj nevrátí. Tak to přece funguje, to víme - když klient něco ořeže, do rozpočtu už to zpět nedá. V dalších dvou třech letech bude na trhu o desítky procent míň peněz.“
„Nejzásadnější byla panika v prvních dvou týdnech, kdy nikdo vůbec nevěděl, co se děje a co se bude dít, nebyly žádné výhledy. V panice se staly některé kroky, které už nepůjdou vrátit. A až teď budeme zjišťovat, co se vlastně v komunikační branži stalo, o kolik kdo přišel peněz a co to všechno znamená pro klienty. Dosud se hasil největší požár, ale je jasné, že velká stavba spadla.“
„Co se týče mediálních agentur, některé jsou na tom líp, některé hůř, některé dělají opatření pod tlakem mezinárodních vlastníků. Nejde to říct obecně. V médiích třeba největší rádiové sítě deklarují propad o 50 až 70 %, jistá outdoorová společnost minulý týden uvedla, že propustila 25 % lidí a tržby ji spadly o 70 %. Za březen se ještě neprojevil propad v GRPech v televizi, k tomu reálně dojít nemohlo, televize se plánují v lednu. Uvidíme za duben, za květen, za prázdniny.“
„Propad bude až 30 % za první pololetí“
Asociace komunikačních agentur (AKA) zjišťuje nálady svých členů průběžně. „Úplně na začátku se některé agentury tvářily jakože o co jde, zatímco jiné prakticky okamžité reportovaly propady o 90 %. Po dvou třech týdnech se tyto dva krajní postoje sblížily, po posledním průzkumu se odhad poklesu v zásadě pohybuje mezi 15 až 30 % za první pololetí letošního roku,“ shrnul za AKA její ředitel Marek Hlavica. Čísla podle něj pocházejí zhruba od 20 agentur z celkem 50 členů, což Hlavica z dlouhodobého hlediska hodnotí jako solidní úroveň odezvy.
AKA dala dohromady všechny ostatní oborové asociace, vyčíslila ztráty v oboru a načrtla opatření k restartu odvětví. Tato opatření spolu s dalšími ohledně celé ekonomiky hodlá prosazovat prostřednictvím Hospodářské komory ČR, se kterou je nyní v úzkém kontaktu. Společnou videokonferenci k řešení potíží v oboru způsobených krizí přislíbil také dvojministr průmyslu a obchodu a zároveň dopravy Karel Havlíček za ANO. Asociace se obrací také na eurokomisařku Věru Jourovou (za ANO), kvůli zmíněnému restartu poptávky po službách komunikačního průmyslu, respektive prostředků, které na to možná vyčlení Evropská komise.
„Dělali jsme už dva tendry online“
„Seniorní lidi většinou nevědí, kdy se zastavit, a odpadávají v deset večer, když už toho mají plné zuby. Já osobně asi nikdy neměl tolik práce jako teď. I když si to do jisté míry děláme sami, souvisí to s tím, že se snažíme zůstat proaktivní, jak o tom mluvil Robert ze Symbia,“ potvrzuje Jaroslav Malina z McCannu. Současný stav považuje za akcelerátor toho, o co se léta snaží, tedy lepší organizace práce i na dálku: „S novými nástroji začali fungovat už i ti, kteří byli do poslední chvíle rezistentní. Zvládli jsme také každotýdenní vysílání pro celý dům.“
Propad byznysu Malina letos odhaduje na 20 až 25 %. „Pár klientů je aktivních, jiní vyčkávají. Obávám se, že v září nastoupí obrovská vlna úsilí, kdy všichni budou chtít dohnat letošní KPI,“ říká. „Na peníze jsme si také sáhli, zatím preventivně, i v tomto počítáme letos s propadem. Ono ‚sáhnutí‘ jsme rozdělili do celého zbytku roku, ať to není tak zásadní, a týmu jsme slíbili, že pokud se podaří propad do konce roku dohnat, vrátíme si peníze zpátky. Nesmírně důležitá je přitom pravidelná komunikace, lidi oceňují, když se pravidelně dozvídají, co se chystá a jak vedení přemýšlí. A máme za sebou už dva tendry online, vše se včetně prezentací i úkonů procurementu dá zvládnout přes internet.“
„Marketing vypínají i ti na vrcholu“
„Objevila se nám dělicí čára mezi klienty. Ti, se kterými se špatně komunikovalo už dřív, skutečně hibernují, jak říkal Robert. To je přesný výraz. Což nám ale usnadňuje rozhodnutí, s kým dělat a s kým už ne,“ podotkl k vnitřní motivaci klientů Jan Javornický z Elite Solutions.
Agentura Elite je českou pobočkou původní slovenské. „Na Slovensku už jsme snižovali stavy, a to produkčních sil. Je to v důsledku opatření nejen klientů, kteří mají obrovské problémy, ale paradoxně i těch, kteří jsou v dobré situaci. Třeba online lékárny vypínají veškerý marketing, protože momentálně prodají úplně všechno a nic proto propagovat nemusejí.“
„Krize zintenzivnila komunikaci“
„Jako seniorní člověk mám pocit, že makám víc, než kdybych byla fyzicky v práci. Když už jsem ráno vzhůru, většinou si hned otevřu počítač a často u něj vydržím déle, než bych u něj seděla v kanceláří,“ popsala zkušenost z home office Markéta Sulovská z agentury 2Fresh. „Něco se posunulo, něco zrušilo, zatím nás to drasticky neovlivnilo, vedení je transparentní ohledně finanční situace. Škrty v platech ani počtu lidí nenastaly. Už teď ale víme, že spousta věcí bude jinak, než jsme si mysleli.“ Krize podle Sulovské mimo jiné pomohla zintenzivnit komunikaci mezi klientem a agenturami, což potvrdil čerstvý počin pro klienta Globus. Pro něj 2Fresh dělá digital, nadlinku dodává agentura C3 a dodavatelé i klient komunikují přes nástroj Notion. „Sociální kontakt nám ale dnes už chybí intenzivně, mít jen cally přes internet je děsivé,“ uzavírá Markéta Sulovská.

Prezident Pavel uvedl vlastní podcast Podhradí, otázky pokládá Michal Půr

Šéf TV Nova Daniel Grunt: „Není reálné, aby vznikl Czechflix. Může jím být Voyo“

Tištěný časopis Moje psychologie se po půl roce vrací
