Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás každý týden vybírá a komentuje Tomáš Krásný z firmy Blue Events, která organizuje výroční Retail Summit a menší specializované konference Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.
Sephora v Americe spouští formát kosmetických studií
Síť kosmetických prodejen Sephora plánuje ve Spojených státech otevřít svůj zatím nejmenší formát prodejen - makeupová studia nazvaná Sephora Studio. Nový formát má být rozmístěn po celé Americe, první taková prodejna by se měla otevřít v Bostonu. Rozlohou by měla dosahovat 2.000 čtverečních stop (asi 186 metrů čtverečních), přičemž rozloha standardní prodejny Sephora je kolem 5.500 čtverečních stop (cca 510 metrů čtverečních). Podle zástupců kosmetické firmy se tím Sephora více přiblíží individuálním potřebám svých zákazníků a ideální propojí maloobchodní prostředí s digitálními nástroji na kosmetickou diagnostiku.
Sephora Studia budou umístěna mimo obchodní centra mají potenciál oslovit nový typ zákazníků. Ve studiích budou dostupné kosmetické procedury buď na 15, 45 nebo na 75 minut. Zároveň slouží nové prodejny jako výdejny zboží při objednání online. O novince informoval server CNBC.com.
Budoucnost maloobchodu má hodně tváří – a tohle je jedna z nich. Menší prodejny, našlapané digitálními ‚fíčurami‘. Majitelé prodejních ploch si ale budou muset promyslet, co s nevyužitými plochami, které po remodellingu na nové typy prodejen zřejmě zbydou.
Tomáš Krásný
Kaufland znovu zalistuje dříve vylistované produkty
Kaufland upustí ze své před rokem ohlášené strategie vylistovat z nabídky 20 % dosavadních produktů, protože jich prý v regálech bylo příliš mnoho. Projekt měl hlavně zmírnit náklady německé maloobchodní sítě, zejména pak ty logistické. Skupina Schwarz - Group, která rovněž vlastní diskont Lidl, se rozhodla znovu projít produkty, které v rámci projektu vyřadila. Týká se to zejména mléčných výrobků, kde bylo vylistování nejradikálnější. Důvodem, proč se Kaufland rozhodl některé produkty znovu zalistovat, je jeho menší hospodářská výkonnost, než s jakou se počítalo. Podle vyjádření sítě budou zalistovány hlavně regionální a prémiové výrobky. Kaufland v Německu zároveň snižuje počty svých zaměstnanců, což vedení sítě popisuje jako procesní optimalizaci za zvýšení efektivity. Informoval o tom web Retailytics.com.
Podle signálů z Německa Kaufland ustupuje ze své nedávno ohlášené strategie redukce sortimentu. To je dobrá zpráva i pro naše výrobce, kterým se pomalu, ale jistě ‚zužují regály‘ a ubývá možností, kam umístit své výrobky. Zejména pak ty, které nemají hvězdnou obrátku a nejsou připraveny platit za masivní marketingovou podporu.
Tomáš Krásný
Carrefour je hlavním akcionářem platformy Bringo
Rumunská část maloobchodní sítě Carrefour se stala hlavním akcionářem online platformy Bringo, která zajišťuje doručení zboží kurýrem do domácností. Aplikace zobrazuje kurýry nacházející se poblíž vybraného obchodu, stejně jako zobrazuje zboží v daném obchodě. Zákazníci mohou odeslat objednávku a nechat si jí doručit domů kurýrem za poplatek ve výši 20 rumunských leiů (asi 114 Kč) do 90 minut. Platba se provádí při dodání zboží kurýrem. Služba je zatím omezena pouze na Bukurešť. Nabízený sortiment se liší podle obchodů, v případě hypermarketu Carrefour je to například 35.000 položek. Informoval o tom server Retailytics.com.
Tohle vypadá jako sen startupisty. Strategický investor, hypermarket, kupuje e-shop v životní fázi batolete (omezení na hlavní město, základní služby, doposud minimální finanční sekyra...). Takovéto sny se zjevně vyplňují v Rumunsku, ale u nás už na ně nevěří ani ten nejoptimističtější e-shopista.
Tomáš Krásný
Ceny másla se v Evropě vyšplhaly na rekordní maximum
Ceny másla se v Evropě vyšplhaly do rekordní výše. Rostoucí poptávka a pokles výroby mléka vedl v letošním roce ke zdvojnásobení ceny mléčných výrobků. Francouzské pekárny kvůli tomu chtějí zvýšit cenu pečiva, brioche a croissantů, které se vyrábějí v závislosti na másle. Generální ředitel mlékárenské firmy Arla, varoval zákazníky ve Velké Británii, že na Vánoce nebude dostatek másla. Navzdory vzrůstu velkoobchodních cen, které překročily hranici 6.000 euro za tunu másla (přes 156.000 Kč), se maloobchodníci a výrobci potravin dlouho zdráhali přenést zvýšení cen na spotřebitele. Nicméně se snížením marží se tak nakonec stalo. Cena másla se podle odborníků bude nadále zvyšovat. Informoval o tom server Financial Times.com.
Tohle je slavnostní chvíle, kterou je třeba oslavit. Po dlouhé době píší světová a česká média o stejné věci. Jen vysvětlení růstu cen másla je poněkud odlišné. Financial Times kupodivu nepřevzali tezi Potravinářské komory, že za to mohou zlé západní řetězce.
Tomáš Krásný
Business Insider sestavil 25 nejlepších retailových firem
Online magazín Business Insider vybral 25 amerických retailových firem, které považuje v době „maloobchodní apokalypsy“, jak současný stav nazval, za pokrokové. Za výše zmíněnou apokalypsu považuje dobu, kdy mnoho kamenných prodejen muselo zavřít své prodejny, a to například kvůli vysoké konkurenci ze strany e-shopů, snižujícímu se počtu zákazníků nebo třeba kvůli nezvládnutí digitální transformace. První příčku obsadil e-commerce gigant Amazon, druhé místo patří kosmetické firmě Ulta Beauty, třetí síti outletů TJ Maxx, čtvrté značce spodního prádla Aeria a páté oděvní plus-size značce Modcloth. Šesté místo patří diskontní síti Lidl, která je v Americe teprve od května a nabízí zboží o 50 % levnější než její konkurenti. Na dalších příčkách se objevily firmy jako například Adidas, Apple, Walmart, Instagram, Sephora nebo Starbucks.
Je vcelku příznačné, že si náš trh z těchto inovací užívá vlastně jen to, co dělá Lidl. O to větší radost mám, že zástupce Lidlu přijal naše pozvání a vystoupí v září na konferenci Brand Management 2017 (www.brandevent.cz).
Tomáš Krásný