Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Seriály roku 2014: How I Met Your Dad, remaky filmů, literární klasika

Americké televize natáčejí nové seriály s předními filmovými tvůrci či přímo podle filmů. Evropské nově zpracovávají příběhy klasické literatury nebo z historie. A spojují síly nad výpravnými příběhy.

Sice se říká, že v oblasti hrané tvorby nastaly v televizi zlaté časy, nicméně to vůbec neznamená, že by televize byly ochotné nějak zásadně riskovat. Jak placené, tak volné stanice využívají především prověřené postupy a témata. Dobře je to vidět na plánech, které zveřejnily americké televize.

Novinkou poslední doby je stále častější angažmá tvůrců, kteří se až dosud věnovali filmové tvorbě. Už v lednu byla v USA odvysílána minisérie Klondike, první hraný projekt kanálu Discovery, dosud se specializujícího na dokumenty a reality TV. Výkonným producentem příběhu dvou mladých mužů, kteří se na konci 19. století vydají hledat štěstí a zlato na Yukon, byl Ridley Scott (Vetřelec, Blade Runner, Gladiátor, Černý Jestřáb sestřelen).

Jiný známý režisér Michael Bay (Armageddon, Pearl Harbor) natočil pro americkou stanici Starz seriál Black Sails, pirátský příběh, popisující, co se odehrálo před začátkem slavného Stevensonova románu Ostrov pokladů. Diváci přijali už první epizody kladně, natáčí se druhá řada.

Bay je také výkonným producentem dalšího nákladného seriálu – postkatastrofického thrilleru The Last Ship.

Guillermo del Toro (Hellboy, Hellboy 2, Pacific Rim) se pustil do upířího seriálu The Strain. Příběh začíná tím, že se na Kennedyho letišti v New Yorku objeví letadlo, v němž je dvě stě mrtvých a čtyři přeživší.

Jiným, pro rok 2014 typickým postupem jsou odnože slavných seriálů, tzv. spin-offs. Jedním z nich budou příběhy advokáta Saula Goodmanna navazující na ukončený seriál Breaking Bad.

Letos také po devíti řadách končí sitcom How I Met Your Mother, na který televize CBS hodlá na podzim navázat volným pokračováním How I Met Your Dad (původně odhadovaný název byl How I Met Your Father). V něm mají hrát jiné postavy než v původní populární sérii, jen tvůrčí tým zůstal stejný.

Americká televize se také stále více věnuje remakům evropských seriálů. Na jaře uvede ABC seriál Resurrection, novou verzi úspěšné francouzské mysteriózní série Les Relevants, v níž se mrtví po letech objevují zdánlivě živí a zdraví, ve vesnici, kde se narodili.

Chystá se také řada seriálů založených na úspěšných filmových snímcích. Už na konci loňského roku se objevil cyklus Sleepy Hollow (Ospalá díra, kinopremiéra v roce 1999, režie Tim Burton), v únoru začne vysílat NBC komediální seriál About a Boy (Jak na věc, premiéra v roce 2002, režie Paul a Chris Weitzovi), chystá se seriál Scream (Vřískot, premiéra v roce 1996, režie Wes Craven) a MTV připravuje sérii From Dusk Till Dawn (Od soumraku do úsvitu, premiéra v roce 1996, režie Robert Rodriguez) – s týmž režisérem, který zmíněný snímek natočil.

Kriminální žánr nadále patří k nejúspěšnějším a nejvyužívanějším. Dánský seriál Den som draeber bude mít od března americkou verzi nazvanou Those Who Kill, v němž kriminalistka pátrá po sériovém vrahovi, k němuž má zvláštní mysteriózní vazbu.

V Battle Creek, což je seriál Vince Gilligana (tvůrce Breaking Bad a Davida Shorea - Dr. House), se dva detektivové – cynik a poctivec - starají o pořádek ve městě Battle Creek v Michiganu.

A stejně jako loni se letos čeká i velké množství nových sitcomů, z nichž jich jednu sezónu přežije jen několik. V roce 2013 nasadily americké televize v podzimní sezóně 24 nových situačních komedií. Stanice do nich investují především proto, že zkoušejí nová témata, herce, nápady. Jen několik z nich skutečně uspěje – přesto se tento postup americkým stanicím vyplatí. Najít sitcom, který poběží řadu let, je stále obtížnější a toto je jediný spolehlivý postup, který k nalezení takových situačních komedií vede.

Konkrétně americká HBO to letos zkouší s novinkou britského komika Stephena Merchanta z prostředí Los Angeles Hello Ladies (Zdravím, dámy!), Looking (Hledání) o trojici homosexuálů třicátníků ze San Franciska, či třetí řadou Girls.

Největší haló ale zatím HBO dělá kolem kriminálního cyklu s Matthewem McConaugheym a Woody Harrelsonem True Detective (Temný případ). A haló kolem čtvrté řady fantasy Game of Thrones (Hra o trůny) se dělá samo.

Také Evropa využívá osvědčené postupy. Vedle nových verzí klasických příběhů (například BBC nabídla v lednu nový seriál natočený volně podle románů Alexandra Dumase Mušketýři), sitcomů a komediálních sérií (kterých v poslední době výrazně přibylo) a adaptací skandinávských kriminálních seriálů a thrillerů, sází řada evropských televizí na koprodukční projekty. Díky tomu mohou být realizovány náměty, které jsou pro jednu televizi příliš velkým soustem. Příkladem může být nejdražší dánský seriál všech dob 1864, tedy společná produkce dánské veřejnoprávní televize a televizí z Německa a Rakouska, zachycující dánsko-prusko-rakouskou válku, k níž došlo před 150 lety.