Pozor: newsletter, o který si tolik píšete, budeme v červenci a v srpnu posílat pouze v pondělí, ve 12.

Sexistické prasátečko donutilo Zelené a Electrolux stáhnout “oceněné” reklamy

Strana zelených se omluvila za “třiadvacítku s radostí”, centrálu Electroluxu zděsila místní “štíhlá holka s velkým plnicím otvorem”.

Tlak veřejnosti může změnit reklamní prostředí, tvrdí brněnské hnutí Nesehnutí, které pořádá výroční hlasování Sexistické prasátečko, o nejzávadnější reklamu z hlediska sexistických a genderových stereotypů. Nedlouho po vyhlášení letošních výsledků se od reklam, na něž hlasující upozornili, distancovala Strana zelených a švédská firma Electrolux.

Electrolux a jeho štíhlá holka s velikým plnicím otvorem

Electrolux a jeho štíhlá holka s velikým plnicím otvorem

Kampaň s Electroluxem vyhrála jednu z kategorií Stereotypy a jazykový sexismus. Švédská centrála o ní prý nevěděla a byla jí zděšena. “Tuto reklamu považuje Electrolux za zcela nevhodnou a bezprostředně po zjištění kontaktovala externího partnera, vyjádřila svou nespokojenost a zajistila stažení této reklamy. Zneužití značky Electrolux v této podobě je neakceptovatelné,” vzkázala Lucie Krejbichová z PR agentury Pleon Impact, která firmu v Česku zastupuje.

Zelení tvrdili, že jejich kampaň na webu Extra.cz pocházela od externích grafiků a nebyla schválena

Zelení tvrdili, že jejich kampaň na webu Extra.cz pocházela od externích grafiků a nebyla schválena

Strana zelených reagovala na svou nominaci do soutěže během několika hodin, banner stáhla a omluvila se. „Používání sexismu v reklamě považujeme za negativní jev proto, že podporuje zakořeněné stereotypy o mužích a ženách ve společnosti, jejichž důsledkem pak může být znevýhodnění jednoho či druhého pohlaví ve společnosti,” prohlásili Zelení.

Další kus oceněný v letošním hlasování zmizel z videoserveru YouTube, šlo o spot propagující umělé trávníky, který vyhrál kategorii Fragmentace aneb Bez hlavy. Bylo to ale zřejmě proto, že ukazoval nahá ňadra, než že by se jeho původce chytil za nos.

Ňadra v reklamě na umělé trávníky

Ňadra v reklamě na umělé trávníky

Po pěti letech Sexistického prasátečka si její organizátoři – přesněji organizátorky – pochvalují větší aktivitu lidí, kteří dílka do soutěže přihlašují, a vyšší zájem médií.