Tlak veřejnosti může změnit reklamní prostředí, tvrdí brněnské hnutí Nesehnutí, které pořádá výroční hlasování Sexistické prasátečko, o nejzávadnější reklamu z hlediska sexistických a genderových stereotypů. Nedlouho po vyhlášení letošních výsledků se od reklam, na něž hlasující upozornili, distancovala Strana zelených a švédská firma Electrolux.
Kampaň s Electroluxem vyhrála jednu z kategorií Stereotypy a jazykový sexismus. Švédská centrála o ní prý nevěděla a byla jí zděšena. „Tuto reklamu považuje Electrolux za zcela nevhodnou a bezprostředně po zjištění kontaktovala externího partnera, vyjádřila svou nespokojenost a zajistila stažení této reklamy. Zneužití značky Electrolux v této podobě je neakceptovatelné,“ vzkázala Lucie Krejbichová z PR agentury Pleon Impact, která firmu v Česku zastupuje.
Strana zelených reagovala na svou nominaci do soutěže během několika hodin, banner stáhla a omluvila se. „Používání sexismu v reklamě považujeme za negativní jev proto, že podporuje zakořeněné stereotypy o mužích a ženách ve společnosti, jejichž důsledkem pak může být znevýhodnění jednoho či druhého pohlaví ve společnosti,“ prohlásili Zelení.
Další kus oceněný v letošním hlasování zmizel z videoserveru YouTube, šlo o spot propagující umělé trávníky, který vyhrál kategorii Fragmentace aneb Bez hlavy. Bylo to ale zřejmě proto, že ukazoval nahá ňadra, než že by se jeho původce chytil za nos.
Po pěti letech Sexistického prasátečka si její organizátoři - přesněji organizátorky - pochvalují větší aktivitu lidí, kteří dílka do soutěže přihlašují, a vyšší zájem médií.