Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Seznam.cz letos zvýšil tržby o 5 % na 2,8 miliardy Kč, zisk opět kolem miliardy

Firmě se podle slov šéfa Pavla Zimy daří získávat stále větší podíl inzerce na úkor jiných typů médií, zejména tisku a billboardů.

  • ČTK
  • 20. 12. 2012 10:29
Zakladatel a majitel Seznamu Ivo Lukačovič se nyní vrací k rozhodování o strategii. Foto: Profimedia

Zakladatel a majitel Seznamu Ivo Lukačovič se nyní vrací k rozhodování o strategii. Foto: Profimedia

Tuzemské internetové jedničce Seznam.cz letos podle předběžných údajů vzrostly tržby nejméně o 5 % na více než 2,8 miliardy Kč. Zisk zůstal zhruba na loňské úrovni 1 miliardy Kč před zdaněním. V příštím roce zřejmě klesne. V rozhovoru pro ČTK to uvedl generální ředitel Pavel Zima.

Důvodem letošní stagnace zisku byly významné investice, převážně do fulltextového vyhledávání a nových map. Finance směřovaly hlavně do hardwaru a rozšiřování vývojářských a produktových týmů.

Za růstem tržeb podle Zimy stojí zejména nárůst služby Sklik, která zprostředkovává reklamu založenou na prokliku. Ta měla na Seznamu podíl 30 %, rostla i klasická zobrazovaná reklama se zhruba čtvrtinovým podílem, mírně vyšší příjmy měly také služby jako Sreality.cz či Sauto.cz s podílem 25 % a firemní katalog stagnoval se zhruba pětinou z celkových tržeb.

Seznam.cz v prosinci dokončil přesun zhruba 11 milionů poštovních schránek do nového e-mailu, během roku spustil nové turistické mapy, rozšířil videoserver Stream nebo spustil videoklipový web Mixér. Počet přehraných videí na všech službách Seznamu se za 11 měsíců roku zvýšil o 31,5 %. Firma také začala nabízet fulltextové vyhledávání na zahraničních webech nebo zavedla zjednodušené Počasí. Návštěvnost počasí se letos zdvojnásobila.

„Vzhledem k plánovaným investicím v roce 2013 mohu říci, že v příštím roce bude zisk ještě nižší. Tržby opět porostou,“ uvedl Zima. Seznam.cz mimo jiné chystá turistickou off-line navigaci pro mobilní telefony, dokončí denní aktualizace map nebo ve vybraných městech spustí webové kamery pro lokální zprávy o počasí.

Firmě se podle Zimy daří získávat stále větší podíl inzerce na úkor jiných typů médií, zejména tisku a billboardů. Zaměřit se chce na nabízení cílené reklamy podle aktivit uživatelů a také na reklamu v mobilních telefonech. Zavádí rovněž nový způsob účtování inzerce mediálním agenturám.

Seznam.cz je s více než 6,2 milionu unikátních návštěvníků největší internetovou firmou v Česku. Majoritu 70 % v ní drží její zakladatel Ivo Lukačovič, který se nyní opět začíná věnovat strategii firmy.