Seznam.cz v roce covidu dosáhl rekordních tržeb

Firma Iva Lukačoviče měla loni tržby téměř 5 miliard Kč a provozní zisk 1,6 miliardy.

Celkové tržby české internetové jedničky Seznam.cz v loňském roce 2020 dosáhly 4,946 miliardy Kč, což je meziročně o 5,5 % víc. Provozní zisk EBIT činil téměř 1,6 miliardy korun, skoro o 180 milionů Kč víc než za rok 2019.

„Stejně jako spousta firem i Seznam se loni v březnu obával toho, co přijde. Pandemický rok ale přinesl velký zájem uživatelů o aktuální a důvěryhodné informace, které nacházeli právě na naší domovské stránce. To se promítlo do její návštěvnosti a zvýšené konzumace nejen našeho vlastního zpravodajského obsahu, ale i článků našich partnerů ve feedu,“ shrnuje Pavel Zima, spoluředitel Seznamu. „Díky nasazení obchodního týmu jsme dokázali reagovat na změny ve výši a složení inzertních investic našich klientů, což nám umožnilo splnit ambiciózně nastavený finanční plán,“ doplnil Zima. Během pandemie Seznam.cz věnoval firmám reklamní prostor v hodnotě přes 100 milionů Kč.

Jednou ze zásadních změn, které koronavirová krize přinesla, byl přesun uživatelů a jejich aktivity do online prostředí. „Není proto divu, že naše služba Zboží.cz meziročně zvýšila nejen svou návštěvnost, a to na tři miliony reálných uživatelů měsíčně, ale v porovnání s předchozím rokem rostla ve výnosech ještě rychleji než celý trh e-commerce, a to o 35 %,“ pokračuje Zima. Seznam.cz proto vyčleňuje celou oblast e-commerce do samostatné produktové divize: „Aktuálně hledáme jejího ředitele a máme velké ambice. V Česku se chceme ve spolupráci s tisícovkou e-shopů stát nákupní platformou konkurující velkým globálním hráčům.“

Aplikace Mapy.cz se zapojila do boje s pandemií a možnost sdílení polohy jí přinesla okolo půl milionu nových uživatelů. Do své navigace také nasadila aktuální dopravní informace. Služba Vyhledávání meziročně rostla o 6 %.

Na podzim spustil Seznam.cz na svých obsahových službách nový diskusní modul. „Díky němu máme v diskusích každý den přes 800.000 lidí. Tři měsíce po startu jsme hladce překročili hranici 50.000 příspěvků denně a rosteme dál. Patříme k jedné z nejpoužívanějších tuzemských diskusních platforem, a jsme dokonce větší než český Twitter,“ tvrdí ředitel Zima. 

Letos se Seznam.cz plánuje zaměřit na rozšíření videa a audia na svých službách. Kromě vlastní tvorby chce být monetizační platformou nejen pro videotvůrce na videoportálu Stream, ale i tvůrce podcastů. Pro ty chystá nový distribuční kanál. Autorům psaných článků pak umožní publikovat jejich texty na domovské stránce a podobně jako vydavatelům ve feedu jim nabídne podíl z reklamy, která se na jejich obsahu zobrazí.

Posilovat chce i v technologické oblasti. Do přirozeného vyhledávání zkraje roku nasadila největší změnu v technologii za posledních 10 let – hledání pomocí významových vektorů. Na omezení využívání cookies třetích stran reaguje nabídkou možnosti přihlášení přes Seznam Účet. Seznam Prohlížeč se má dočkat nového překladače a zpravodajský web Sport.cz zásadního redesignu. K tomu se chystá výstavba druhého datového centra Seznamu s názvem Nagoja, které by do dvou let mělo stát v Benátkách nad Jizerou.

Po Googlu chce Seznam přes 10 miliard Kč

Seznam.cz rovněž zvýšil svůj požadavek na náhradu škody vůči svému americkému konkurentovi Google, a to o miliardu, na 10 miliard Kč. Google podle Seznamu zneužívá své dominantní postavení na trhu s licencovanými operačními systémy pro chytrá mobilní zařízení a aplikacemi pro platformu Android. Požadavek na náhradu škody bude součástí žaloby na Google, kterou Seznam chystá, uvedl Pavel Zima jako předseda představenstva Seznamu. České zastoupení Google se podle mluvčí Alžběty Houzarové k potenciálním ani probíhajícím soudním sporům nevyjadřuje.

Seznam.cz loni v prosinci v předžalobní výzvě žádal po Googlu náhradu škody 9,07 miliardy Kč. Ta mu měla vzniknout kvůli nemožnosti rozšiřovat jeho aplikace do zařízení s Androidem. Bránily tomu obchodní dohody Googlu s výrobci mobilních zařízení s Androidem.

„Vývoj v roce 2020 ukazuje, že nápravná nařízení nemají ve své aktuální podobě takový vliv na narovnání trhu, v jaký všechny tržní subjekty ještě v roce 2019 doufaly. Je tedy zřejmé, že chování společnosti Google v minulých letech bude mít na trh mnohem větší a dlouhodobější dopady, než se původně očekávalo. V rámci chystané žaloby proti společnosti Alphabet/Google proto hodláme zvýšit původní požadavek na náhradu škody na více než 10 miliard Kč,“ uvedl Zima.

Android podle mluvčí českého Googlu poskytuje výrobcům telefonů i uživatelům bezprecedentní možnost volby při rozhodování o tom, které aplikace si lidé na svá zařízení nainstalují, které budou používat i které si nastaví jako výchozí. „Operační systém Android zároveň umožňuje milionům vývojářů aplikací po celém světě, včetně Seznamu, úspěšně rozvíjet své podnikání,“ dodala.

Evropská komise už v roce 2018 rozhodla, že Google svým chováním porušuje pravidla hospodářské soutěže Evropské unie. Firma poté přišla s programem Choice Screen, který měl uživatelům umožnit zvolit si aplikace, jež si do svého zařízení nainstalují, a upravila smlouvy s výrobci zařízení. Podle Seznamu ale Google své dominantní postavení zneužívat nepřestal“ „A to i přesto, že služba Vyhledávání Seznam.cz meziročně celkově rostla o 6 % a zatím v programu Choice Screen zaznamenala přibližně 140.000 výběrů. Formálně totiž představené úpravy neotevřely trh dostatečně, na což vedle společnosti Seznam.cz upozorňují i další poskytovatelé alternativních vyhledávacích služeb působících v Evropské unii.“

Podle Seznamu je správné, že došlo ke zrušení aukčního systému, protože nebylo možné akceptovat, aby dominantní hráč po svých konkurentech požadoval platby za to, že s ním mohou na trhu vyhledávačů otevřeně soutěžit. I nový návrh programu Choice Screen podle Zimy obsahuje nedostatky, například využívá nepřesný zdroj dat k ověření velikosti tržních podílů účastníků a neřeší otázku výběru výchozího internetového prohlížeče. Navíc veškeré aktuální úpravy se projeví až na nových zařízeních s operačním systémem Android uvedených na trh od září 2021. Téměř 80 % stávajících tuzemských uživatelů mobilních zařízení s Androidem tak dosud nebyla poskytnuta žádná možnost volby vyhledávací technologie, dodal.