Seznam.cz zvýšil tržby na 5,93 miliardy Kč, zisk klesl o třetinu na 1,28 miliardy

Letos firma Iva Lukačoviče čeká stagnaci tržeb, kvůli energetické krizi i válce na Ukrajině.

Tržby české internetové jedničky Seznam.cz Iva Lukačoviče se v roce 2022 meziročně zvýšily o 5,8 % na 5,93 miliardy Kč. Zisk před zdaněním poklesl o 34,5 % na 1,28 miliardy korun. „Za snížením zisku stojí nejen zvyšující se náklady související s aktuální ekonomickou situací, ale i významné personální investice, které byly oproti roku 2021 vyšší o necelých 8 %, a změna majetkové struktury společnosti vlivem odštěpení,“ oznámila firma. Část majetku Seznam.cz se odštěpila do nově vzniklé entity, akciové společnosti Seznam Zprávy. Od loňska Seznam.cz působí i na Slovensku, kde pracuje 22 lidí. Pokračovala také stavba druhého vlastního datového centra s názvem Nagoja, které bylo otevřeno letos v březnu.

„S ohledem na situaci na trhu si myslím, že jsme loňský rok zvládli nad očekávání. Jakkoli se nám v důsledku nepříznivé ekonomické situace a zvyšujících se nákladů snížily zisky, v tržbách jsme dokázali růst,“ komentoval výsledky Pavel Zima, člen představenstva Seznam.cz. To se loni rozšířilo ze tří na pět členů – Zimu, Ondřeje ProcházkuTomáše Kapalína doplnili Ondřej KrišicaMatěj Hušek. „V letošním roce nicméně očekáváme spíše stagnaci našich tržeb, a to právě s ohledem na dopady energetické krize či přetrvávající válečný konflikt na Ukrajině.“

Seznam.cz loni přikročil k organizačním změnám, vzniklo tak několika nových divizí – Domovské stránky, Videoslužeb, Obsahových služeb a sociálního ekosystému, Reklamních systémů a Identity a uživatelského profilu. „Cílem poslední jmenované divize je budovat nejlepší relevantní znalost českých uživatelů a distribuovat ji pro personalizaci služeb Seznamu a reklamy,“ vysvětluje člen představenstva Seznamu Krišica. „Vyvinuli jsme nový způsob cílení na bázi podobnosti uživatelského chování a významně investovali do rozvoje vlastního ID grafu. Dokončili jsme také nasazování technologie pro monetizaci adblockovaného prostoru na všechny služby Seznamu, což přineslo meziroční nárůst obratu z tohoto prostoru o 200 %. V rámci doporučování obsahu jsme přešli od lineárního modelu logistické regrese k neuronové síti, což nám i partnerům nejen zvýšilo výkonové a kvalitativní metriky, ale navíc otevřelo velké možnosti pro rozvoj, který s původním modelem nebyl možný.“

V oblasti e-commerce hlásí Seznam.cz seznam meziroční růst navzdory poklesu trhu, loni zaznamenal 99% nárůst klientských investic do produktové inzerce ve Vyhledávání. „Lepší relevance inzerátů ve Zboží zvýšila počet zobrazení produktové inzerce, a tím zvedla návštěvnost klientských webů,“ uvádí.

V rámci produktu Seznam.cz loni spustil blogovací platformu Seznam Médium a novou verzi pracovní inzerce Volnámísta.cz. Ve službě Email.cz, která podle Seznamu zůstává v Česku nejpoužívanější, vylepšil antispamové řešení a posiluje byznysovou variantu Email Profi. Mapy.cz inovují navigaci a posílily uživatelskou angažovanost v podobě nárůstu uživatelských recenzí. Domovská stránka Seznamu rozšířila obsahové formáty ve své službě Newsfeed, kde se kromě článků a videí zobrazují také fotogalerie, karikatury, podcasty a nově i uživatelský obsah v podobě diskuzních příspěvků a textů ze Seznam Médium. Nové funkce přibyly i v aplikaci Seznam.cz, kde byl nasazen podcastový a emailový modul.

„Zatímco trh obsahových webů se loni začal znatelně propadat, Seznam.cz si meziročně svou návštěvnost držel. Pomohl k tomu i budovaný sociální ekosystém stavěný kolem diskuzí. Do něj uživatelé v průběhu roku přispěli rekordními osmnácti miliony příspěvky a dvěma sty milionů hodnoceními,“ uvádí též Lukačovičova firma. Roste zájem o audio v podobě podcastů Seznam Zpráv i sledovanost TV Seznam, ta zejména díky starým českým filmům. Videoweb Stream.cz registruje už přes 300 tvůrců, kteří na něm publikují, a měsíčně tak uvádí přes 2.000 videí, obsahově se web víc zaměřil na nabídku filmů a dokumentů. A Seznam.cz stále čeká na rozhodnutí antimonopolního úřadu ohledně převzetí vydavatele deníku Právo, který zároveň léta dodává obsah webům Novinky.cz, Sport.czSuper.cz.

Rozhovor s dvěma z pěti top manažerů Seznamu