Tržby české internetové jedničky Seznam.cz Iva Lukačoviče se v roce 2022 meziročně zvýšily o 5,8 % na 5,93 miliardy Kč. Zisk před zdaněním poklesl o 34,5 % na 1,28 miliardy korun. „Za snížením zisku stojí nejen zvyšující se náklady související s aktuální ekonomickou situací, ale i významné personální investice, které byly oproti roku 2021 vyšší o necelých 8 %, a změna majetkové struktury společnosti vlivem odštěpení,“ oznámila firma. Část majetku Seznam.cz se odštěpila do nově vzniklé entity, akciové společnosti Seznam Zprávy. Od loňska Seznam.cz působí i na Slovensku, kde pracuje 22 lidí. Pokračovala také stavba druhého vlastního datového centra s názvem Nagoja, které bylo otevřeno letos v březnu.
„S ohledem na situaci na trhu si myslím, že jsme loňský rok zvládli nad očekávání. Jakkoli se nám v důsledku nepříznivé ekonomické situace a zvyšujících se nákladů snížily zisky, v tržbách jsme dokázali růst,“ komentoval výsledky Pavel Zima, člen představenstva Seznam.cz. To se loni rozšířilo ze tří na pět členů – Zimu, Ondřeje Procházku a Tomáše Kapalína doplnili Ondřej Krišica a Matěj Hušek. „V letošním roce nicméně očekáváme spíše stagnaci našich tržeb, a to právě s ohledem na dopady energetické krize či přetrvávající válečný konflikt na Ukrajině.“
Seznam.cz loni přikročil k organizačním změnám, vzniklo tak několika nových divizí – Domovské stránky, Videoslužeb, Obsahových služeb a sociálního ekosystému, Reklamních systémů a Identity a uživatelského profilu. „Cílem poslední jmenované divize je budovat nejlepší relevantní znalost českých uživatelů a distribuovat ji pro personalizaci služeb Seznamu a reklamy,“ vysvětluje člen představenstva Seznamu Krišica. „Vyvinuli jsme nový způsob cílení na bázi podobnosti uživatelského chování a významně investovali do rozvoje vlastního ID grafu. Dokončili jsme také nasazování technologie pro monetizaci adblockovaného prostoru na všechny služby Seznamu, což přineslo meziroční nárůst obratu z tohoto prostoru o 200 %. V rámci doporučování obsahu jsme přešli od lineárního modelu logistické regrese k neuronové síti, což nám i partnerům nejen zvýšilo výkonové a kvalitativní metriky, ale navíc otevřelo velké možnosti pro rozvoj, který s původním modelem nebyl možný.“
V oblasti e-commerce hlásí Seznam.cz seznam meziroční růst navzdory poklesu trhu, loni zaznamenal 99% nárůst klientských investic do produktové inzerce ve Vyhledávání. „Lepší relevance inzerátů ve Zboží zvýšila počet zobrazení produktové inzerce, a tím zvedla návštěvnost klientských webů,“ uvádí.
V rámci produktu Seznam.cz loni spustil blogovací platformu Seznam Médium a novou verzi pracovní inzerce Volnámísta.cz. Ve službě Email.cz, která podle Seznamu zůstává v Česku nejpoužívanější, vylepšil antispamové řešení a posiluje byznysovou variantu Email Profi. Mapy.cz inovují navigaci a posílily uživatelskou angažovanost v podobě nárůstu uživatelských recenzí. Domovská stránka Seznamu rozšířila obsahové formáty ve své službě Newsfeed, kde se kromě článků a videí zobrazují také fotogalerie, karikatury, podcasty a nově i uživatelský obsah v podobě diskuzních příspěvků a textů ze Seznam Médium. Nové funkce přibyly i v aplikaci Seznam.cz, kde byl nasazen podcastový a emailový modul.
„Zatímco trh obsahových webů se loni začal znatelně propadat, Seznam.cz si meziročně svou návštěvnost držel. Pomohl k tomu i budovaný sociální ekosystém stavěný kolem diskuzí. Do něj uživatelé v průběhu roku přispěli rekordními osmnácti miliony příspěvky a dvěma sty milionů hodnoceními,“ uvádí též Lukačovičova firma. Roste zájem o audio v podobě podcastů Seznam Zpráv i sledovanost TV Seznam, ta zejména díky starým českým filmům. Videoweb Stream.cz registruje už přes 300 tvůrců, kteří na něm publikují, a měsíčně tak uvádí přes 2.000 videí, obsahově se web víc zaměřil na nabídku filmů a dokumentů. A Seznam.cz stále čeká na rozhodnutí antimonopolního úřadu ohledně převzetí vydavatele deníku Právo, který zároveň léta dodává obsah webům Novinky.cz, Sport.cz a Super.cz.
Rozhovor s dvěma z pěti top manažerů Seznamu

Vznikla agentura BF Company, založili ji bývalí manažeři Zootu

Livesport začne oficiálně měřit návštěvnost, reklamu bude prodávat Arbomedia

Burda kupuje Extra Online Media, výrazně posílí na internetu

Rádio Zet se změní na Radio Prostor, Echo Media přidá podcasty
