Náš newsletter tradičně přešel na letní provoz: v červenci a srpnu chodí jednou týdně, a to v pondělí.

Silný UX tým Symbia pomáhá firmám budovat funkční weby

Proces user experience (UX) je v agentuře Symbio orientovaný na user-centered design.

Tým Symbia

Marcel, Zuzana a Jana z UX týmu Symbia při práci na informační architektuře pro nový web

Digitální část agentury Symbio za poslední rok posílila svůj UX tým, upravila design proces a získala nové zakázky na redesign webů, vývoj mobilních aplikací a dalších digitálních platforem. Mezi klienty, jimž pomáhá zlepšit user experience, patří Praha.eu, Národní divadlo, Cinestar, Avast, Vinařský fond, Sazka a další.

„Povedlo se nám vybudovat silný tým čtyř UX designérů a jednoho stratéga. Klientům pomáháme zlepšit jejich weby – na základě dat navrhujeme informační architekturu, vymýšlíme řešení problémů, kreslíme wireframy, které dále testujeme. Navrhujeme technicky realizovatelná řešení, dodržujeme stanovený rozpočet i časový harmonogram,” říká head of UX Symbia Marcel Papp.

Ukázka sitemapy nového webu

Ukázka sitemapy nového webu

UX tým Symbia staví na metodách user-centered designu (UCD). Každý projekt začíná strategickou a analytickou fází, během kterých tým sbírá data, definuje a zkoumá problém a zaměřuje se jak na potřeby klienta, tak cílových skupin. „Pomáháme definovat cíle a strategii produktu a komunikace. Například u Vinařského fondu jsme takto pomohli klientovi opustit záměr budovat redakční platformu ze světa vína a místo toho, na základě insightu od cílových skupin, jsme navrhli portál pro vyhledání zážitků spojených s vínem,“ dodává stratég Filip Truhlář.

Tip ze Symbia

A jaký přínos má takovýto přístup u jiných klientů? Například v rámci přípravy redesignu webu Národního divadla jsme uspořádali 10 hloubkových rozhovorů s návštěvníky divadla. Dozvěděli jsme se spoustu zajímavých insightů, díky kterým jsme pak klientovi navrhli například lepší zobrazení stránek programu a repertoáru jednotlivých souborů, které jsme doplnili o zajímavé řešení navigace na těchto stránkách, aby dobře fungovaly i na mobilních zařízeních. Výsledek si můžete prohlédnout přímo na webu Národního divadla.

UX proces Symbia je orientovaný na user-centered design

UX proces Symbia je orientovaný na user-centered design

Na základě strategie vzniká koncept – tým navrhuje novou informační architekturu, definuje obsah a funkcionalitu (webu, aplikace nebo jiné platformy). Následně vzniká konkrétní podoba produktu v podobě wireframů, ze kterých je připraven prototyp. Ten pak prochází testováním použitelnosti. „Tady si ověřujeme naše hypotézy, jak budou uživatelé web nebo aplikaci používat, případně co je třeba ještě upravit, aby snadno dokončili kvůli čemu přišli a klient dosáhl svých cílů,“ upřesňuje Zuzana Blinková, UX designér.

Tip ze Symbia

Testování použitelnosti můžeme dělat, jak na hotovém webu, tak na wireframech nebo grafickém návrhu. Web a mobilní aplikaci Leo Expresu jsme testovali na wireframech s reálnými uživateli v reálném prostředí přímo na vlakových nástupištích. Odhalili a opravili jsme problémy v navigaci dříve, než byl napsaný jediný řádek kódu.

„Zakládáme si na týmové spolupráci. Na veškeré výstupy si dáváme nejdříve interní feedback, protože každý máme různé znalosti a zkušenosti. Po celou dobu projektu úzce spolupracujeme s klientem, snažíme se ho zapojovat do všech fází. K tomu nám slouží nástroje jako například Basecamp, Miro a Figma, kde se mohou klienti sami zapojit a jsou tak více součástí design procesu,“ dodává UX designér Jakub Ondrášek.

Tip ze Symbia

Na návrh wirefamů i finální grafiky používáme Figmu. Je to skvělý nástroj pro spolupráci, jak v rámci týmu, tak s klientem. Díky němu dokážeme najednou pracovat na struktuře webu, řešit copy i grafiku. Klient v reálném čase může návrhy komentovat a případně revidovat. I díky němu jsme v řádu dnů dokázali zrealizovat projekty typu nakupbezpecne.cz nebo web pro XOM Materials.

Text je součástí placené spolupráce se Symbiem