V Česku jsou zhruba 4.000 veřejných čerpacích stanic, což z republiky v přepočtu na počet obyvatel dělá pumpařskou velmoc. Velcí hráči přitom ročně do dalšího rozvoje investují stamiliony korun a poohlížejí se po příležitostech dalšího růstu.
Benzina rozšiřuje Stop Cafe
Benzina, dlouhodobá jednička českého trhu, loni v Česku otevřela 10 nových čerpacích stanic, což znamená, že jich tu aktuálně provozuje už 416. Firma zároveň loni vstoupila na Slovensko, kde do její sítě aktuálně patří 10 benzinek, včetně dvou expresních. „I dál jsme otevřeni akvizicím větších či menších řetězců a malým provozovatelům nabízíme výhodnou spolupráci na bázi franšízy, případně formou pronájmu čerpací stanice. Velký potenciál vidíme i v rozšiřování bezobslužných čerpacích stanic, které provozujeme pod značkou Benzina Expres. Zkušenosti z českého trhu chceme přenést i na slovenský trh a hledáme akvizice i tam,“ uvedl pro Médiář Michal Procházka z oddělení komunikace Unipetrolu.
Velkým tématem jsou pro všechny velké sítě čerpacích stanic investice do rozvoje občerstvovacích konceptů. Benzina do modernizace sítě a zavádění gastronomického konceptu Stop Cafe v posledních letech pravidelně investuje zhruba miliardu korun a podle Procházky chce firma týmž tempem pokračovat i letos: „Rychlým občerstvením Stop Cafe je v současnosti vybaveno už víc než 300 stanic, přičemž i nadále počítáme s jeho rozšiřováním. Stop Cafe chceme umístit všude, kde je to vzhledem k možnostem aspoň trochu možné.“
Marketingová komunikace směrem k zákazníkům nyní běží v několika rovinách. Během zimy se zaměřuje na prémiové palivo Verva Diesel. Čerpací stanice Benzina se profilují nejen prostřednictvím paliv, ale jako komplexní místa sloužící také k občerstvení, odpočinku či pracovním schůzkám. Pravidelně prodeje podporují také spotřebitelské soutěže. „V letošním roce budeme pokračovat v rozvoji komunikace se zákazníky pomocí mobilních aplikací, které brzy rozšíříme o věrnostní benefitní systém,“ přibližuje Michal Procházka.
MOL přidává elektronabíječky
Společnost MOL Česká republika provozuje tuzemskou druhou největší síť čerpacích stanic, která aktuálně čítá 304 poboček. K tomuto číslu firmě pomohla především akvizice značek Agip a Lukoil, které se z českého trhu před časem stáhly. Síť proto nyní neroste co do počtu, ale firma se zaměřuje na modernizaci a rekonstrukci stávajících čerpacích stanic i zavádění nových služeb. Dlouhodobý projekt modernizace všech čerpacích stanic MOL by měl být dokončen právě v tomto roce.
S rekonstrukcí se pojí i expanze občerstvovacího konceptu Fresh Corner. Každý měsíc se na stanicích MOL prodá více než milion káv, proto je občerstvovací koncept s důrazem na kávu i klíčovým prvkem komunikačních kampaní sítě. Novou službou jsou pak elektronabíječky MOL Plugee, které už běží v testovacím provozu. U dobíjecích stanic plánuje MOL pokračovat v expanzi a na tento rok má naplánováno otevřít přes 20 nových elektronabíječek.
Shell má Billu, OMV zavádí Vivu
Shell provozující v Česku 176 stanic se už pět let soustředí na rozvoj spolupráce se supermarkety Billa. Na přelomu loku společně v Praze otevřely 70. prodejnu Billa Stop & Shop. Celkem loni na čerpacích stanicích Shell přibylo pět prodejen Billy. Vybraný sortiment Billy čítající až tisíc položek je tak zákazníkům stanic dostupný 24 hodin denně.
Podobnou tržní sílu jako Shell má OMV provozující v Česku 141 čerpacích stanic. Poslední přibyla nedávno v Ostravě. Síť OMV se loni pustila do zásadní revitalizace své sítě. Nový moderní koncept Viva už stačilo zavést 66 čerpaček. „Poté, kdy naše společnost završila před necelými dvěma lety konsolidaci české sítě, mohou zákazníci vnímat velké změny související s programem revitalizace. Ročně nyní investujeme v Česku kolem 10 milionů eur a současně hledáme a využíváme možnosti dalšího rozvoje. Také se zaměřujeme na partnerství, která zdůrazňují kvalitu našich prémiových paliv MaxxMotion,“ říká Daniel Vasilache, retail manager OMV Česká republika.
Mezi velkými sítěmi čerpacích stanic má ještě specifické postavení EuroOil. Zhruba dvě stovky čerpaček vlastní státní distributor paliv Čepro, nicméně firma loni veřejně deklarovala, že hledá strategického partnera, kdy výsledkem spolupráce může být i přejmenování celé sítě. Že by ale síť byla na prodej, odmítá Marek Roll, specialista komunikace a marketingu Čepra, podle kterého ať již výběr dopadne jakkoli, majetkově se nic nezmění a Čepro si síť určitě ponechá.