Televize Prima změnila svůj bulvární web Prima Style na Lajk.cz, se zaměřením na youtuberskou scénu. Rebranding následuje poté, co na Prima Style v návštěvnosti vedly už ne celebrity, ale právě youtubeři. Nový web následuje zahraniční 9gag či Ladbible, cílí na mladé, řídí ho Milan Rozšafný.

Síťové agentury v Česku: přežijí, když zvládnou digitál nebo přilákají globální byznys

Úbytek mezinárodních zakázek a postupná redukce síťových agentur, takový je už pár let trend českého komunikačního trhu. Kdo další a proč mu může padnout za oběť?

Mezi nejsledovanější pohyby loňského a začátku letošního roku v tuzemském komunikačním byznysu patřil konec samostatné existence síťových agentur TBWA a JWT na českém trhu. TBWA se stala afiliační součástí nezávislé agentury Hullabaloo, JWT přešla pod skupinu Young & Rubicam.

Tým agentury Hullabaloo

Vlastníci agentury Hullabaloo: zleva Timothy John Hennessy, Jiří Pleskot, Martyn Wiliam Cox

V obou případech se tým přebírané agentury nejdřív nastěhoval kvůli úspoře nákladů do sídla svého nového vlastníka, a daná změna se pak dovršila i po obchodní stránce. A právě hledání nového sídla signalizuje, že v podobné situaci jako JWT a TBWA mohou být i další síťové agentury.

Dalším vykazovaným znakem je nízká úspěšnost v tendrech a závislost agentury na jednom nebo dvou klíčových klientech. 

Mark BBDO a Proximity: další stěhování

Jako první se nabízejí značky Lowe GGK a Mark BBDO. Obě v posledních letech utrpěly jisté ztráty ve výběrových řízeních, obě redukovaly tým – a obě se zabývají svým sídlem.

Mark BBDO se v roce 2013 přestěhovala z bývalého probošství na pražském Vyšehradě do karlínského sídla aktivační agentury Proximity Prague, s níž loni vytvořila strategickou alianci.

Proslulé sídlo Mark BBDO na pražském Vyšehradě. Momentálně podnik sídlí v Karlíně. Foto: Sandra Kisić

Proslulé sídlo Mark BBDO na pražském Vyšehradě. Momentálně podnik sídlí v Karlíně. Foto: Sandra Kisić

A jak už upozornil týdeník Marketing & Media, letos v březnu se obě propojené agentury Mark BBDO i Proximity stěhovaly opět, byť tentokrát pouze přes ulici – z karlínské administrativní budovy Corso IIa se přemístily do protilehlého domu v Křižíkově ulici.

Stěhování má být jedním z projevů „nového nastavení“ strategické aliance těchto dvou agentur, o níž před časem mluvil senior strategy director Proximity Prague Kristián Hloušek. Dodal také, že by měly obě značky nadále zůstat zachovány. Bližší podrobnosti týkající se nového nastavení strategické aliance Hloušek zatím odmítl uvést s odkazem na to, že ředitel Proximity Prague Petr Šec je právě v zahraničí. Nechtěl se vyjadřovat ani k informacím, podle nichž tým Mark BBDO tvoří v současnosti méně než deset lidí.

Agentura totiž i loni ztrácela v tendrech další a další klienty: loni se to týkalo například další značky Birell Plzeňského Prazdroje, kterou získala Leo Burnett (v roce 2013 Mark BBDO přišla o stěžejní značku tohoto pivovaru Pilsner Urquell), nebo klienta Letiště Praha, kterého převzala WMC/Grey. Neúspěšná byla i v boji o získání České spořitelny. Podařilo se jí obhájit Emco a nadále také zůstává v poolu agentur pracujících pro ČEZ.

Lowe: klíčový je ČEZ

To má Mark BBDO mimochodem společné s další síťovou agenturou Lowe GGK, pro niž je ČEZ jedním ze dvou klíčových klientů a o níž se teď rovněž mluví v souvislosti s možným stěhováním do sídla jiné agentury.

Lowe GGK, kterou vede Martin Lochmann (mimochodem bývalý výkonný ředitel Proximity Prague), ztratila v posledních třech letech ve výběrových řízeních důležité značky Gambrinus, Tchibo a Ahold. Letos se pokusila neúspěšně získat Provident (vyhrála jej agentura Cream Prague) a Tesco (zde byla úspěšná Ogilvy & Mather). Lowe loni uspěla v tendru na Tetra Pak a podařilo se jí obhájit značku pivního nápoje Frisco, ale to nevyvažovalo ztráty. Klíčovými zakázkami je tak pro Lowe v současnosti zřejmě dlouhodobá mezinárodní kreativní tvorba pro značku Sunlight společnosti Unilever, a dále pak práce právě pro ČEZ na českém trhu.

„V současné chvíli realizujeme ve spolupráci s agenturou Lowe dílčí produktové aktivity,“ uvedla pro Médiář tisková mluvčí ČEZ Barbora Půlpánová. V agenturním poolu této společnosti jsou kromě Lowe a Mark BBDO zastoupeny ještě agentury Jandl Praha, Konektor a Ogilvy & Mather. Ty mezi sebou soutěží o jednotlivé kampaně energetických závodů. V současnosti se to týká jarní kampaně, jejíž první část běží v médiích a další se právě připravuje. Tu dodává agentura Jandl. „Na další fázi kampaně spolupracujeme s více agenturami z poolu,“ uvedla Půlpánová a odmítla to blíže specifikovat. Na otázku, zda ČEZ chystá ve složení svého poolu nějaké změny, odpověděla, že ne.

Kam z kubistické vily?

Agentura Lowe se na svých stránkách ještě stále prezentuje svým sídlem. To je už ale nabízeno dalším nájemcům.

Agentura Lowe se na svých stránkách ještě stále prezentuje svým sídlem. To je už ale nabízeno dalším nájemcům. Foto: Lowe

I v případě Lowe se stále častěji mluví o jejím možném spojení s jinou agenturou. Tyto zvěsti přiživila informace časopisu MarketingSalesMedia, že i Lowe se bude v polovině letošního roku zřejmě stěhovat. Realitní kancelář Svoboda & Williams totiž začala inzerovat pronájem pražské kubistické Kovařovicovy vily, v níž Lowe sídlí. „Koncem roku nám končí smlouva a dosud jsme jí nepotvrdili. Zatím nevíme, jestli se nám vyplatí ji prodloužit,“ uvedl pro časopis Martin Lochmann. Čas na rozhodnutí má do června. Budova je dimenzovaná na kanceláře pro zhruba 70 lidí, Lowe má ale podle Lochmanna jen 30 zaměstnanců. Její setrvání na této adrese tedy závisí na tom, zda se podaří do budovy nalákat i další podobně zaměřené společnosti a vytvořit nový „creative house“.

Jednou z dalších možností je ale také to, že sama zamíří do sídla jiné agentury. Pokud by nenašla žádného partnera a nenastavila vzestupný trend, mohla by teoreticky její značku převzít agentura McCann Praha, která patří stejně jako Lowe do globálního uskupení Interpublic Group. Podle ředitele McCannu Jana Binara však žádná taková jednání neprobíhají. „Nic o tom nevím, takže to určitě není otázka příštího půl roku, to už bych o něčem slyšel,“ uvedl pro Médiář Binar.

Ani digitální uskupení Kindred Group, které se po boku Lowe zúčastnilo některých výběrových řízení, se podle svých zástupců nechystá tuto agenturu převzít a spolupráce s Lowe byla jen projektového rázu. Martin Lochmann v úterý nezvedal telefon a namísto toho požádal Médiář o zaslání SMS s otázkami. Na ty dosud nereagoval.

Leagas Delaney: odchod do Hamburku

Svou českou pobočku loni prakticky uzavřela také německá agentura Leagas Delaney. Ta utlumila většinu českých aktivit po ztrátě mezinárodního rozpočtu Škody Auto, který získala loni v létě britská agentura Fallon. Fallon pak otevřel na českém trhu vlastní zastoupení, jež patří do uskupení Lion Communications a do něhož přešla před pěti měsíci také většina dosavadního týmu pražského zastoupení Leagas Delaney. (Výjimku představovala především kreativní ředitelka Tereza Svěráková, která nastoupila do Young & Rubicam.)

Hot House

Marketingové ústředí agentur pracujících pro automobilku Škoda v pražských Holešovicích

 

Prostory Leagas Delaney v pražských Holešovicích. Foto: Sandra Kisić

Prostory Leagas Delaney v pražských Holešovicích. Foto: Sandra Kisić

 

Agenturu Leagas Delaney vystřídal britský Fallon. Foto: Sandra Kisić

Agenturu Leagas Delaney vystřídal britský Fallon. Foto: Sandra Kisić

 

Agenturu Leagas Delaney vystřídal britský Fallon. Foto: Sandra Kisić

Agenturu Leagas Delaney vystřídal britský Fallon. Foto: Sandra Kisić

„Leagas Delaney v současnosti řídí všechny své aktivity z Hamburku, v Praze zatím v činnosti pokračovat nebude,“ sdělil Médiáři výkonný ředitel někdejší pražské pobočky Hermann Waterkamp. „Pracujeme na dílčích kontraktech pro vedení Škody Auto a podporujeme její německé importéry,“ dodal.

Neumějí digitál, musejí ustupovat hubům

Proč jsou některé síťové agentury na ústupu? Možné důvody jsou dva. Tím jedním je nezvládnutí digitálního byznysu, který hraje v komunikačním průmyslu stále důležitější roli a ve kterém zkrátka ne všechny byly dost flexibilní. Tím druhým pak skutečnost, že v posledních pěti letech řada globálních firem tlumí své lokální komunikační aktivity a zakládá velké mezinárodní „huby“: centrální entity, které se o jejich reklamu starají v rámci nadnárodních regionů čítajících deset a více zemí.

Týká se to například velkých rychloobrátkových společností typu Unileveru nebo Procter & Gamble, ale nejen jich. Například jeden z tradičních bankovních domů na českém trhu, a sice Citibank, opustí do konce roku 2015 úplně český trh osobního bankovnictví.

„Ultimátním cílem české reklamy by mělo být přitáhnout tyto mezinárodní huby do Prahy a přesvědčit je, že tu najdou profesionály v komunikačním oboru,“ říká Ondřej Obluk, Executive Managing Director agentury Ogilvy & Mather. Jako příklady toho, že se to daří, zmiňuje konkrétně české mezinárodní huby společností Microsoft (Production Hub fungující v rámci agentury Wunderman), Ford (má ho na starost Blue Team zahrnující agentury Wunderman, Ogilvy a Mindshare) anebo Nestlé (mezinárodně o ni pečuje česká agentura OgilvyOne). Už před dvěma lety na tuzemském trhu fungoval Hot House automobilky Škoda (tvořila ho zmíněná Leagas Delaney, také SinnerSchrader a mediálka Mediacom).

Nicméně i jmenovaná skupina Ogilvy stáhla v uplynulých dvou letech jednu ze skupin svých značek z českého trhu. Konkrétně šlo o entitu Mather, jejíž agentury (Mather Activation, Mather Communications, Mather PR a Redworks) přestaly na českém trhu samostatně existovat. Poslední agentura nesoucí na prvním místě jméno Mather, tedy digitální Mather Advertures, se do struktur Ogilvy & Mather začlenila loni v létě.

„Lokální řízení se vrátí“

Podle Tomáše Průši, výkonného ředitele Saatchi & Saatchi (uskupení Lion Communications), ale některé mezinárodní firmy opět začínají preferovat lokální řízení své reklamy a od konceptu velkých mezinárodních hubů ustupují, protože se jim neosvědčil. „Například Visa v tuto chvíli znovu obnovuje vztahy na lokální úrovni, přestože před sedmi lety založila svůj hub v Londýně. Také T-Mobile prošel před několika lety podobnou zkušeností. V době, kdy ho přebírala Saatchi & Saatchi, seděla jeho kreativa pro několik trhů včetně Česka ve Vídni. Nepopírám, že trend mezinárodních hubů existuje, korporátní klienti k němu dospěli nejspíš na základě snahy centralizovat nákupy, ale spíš si myslím, že je na ústupu.“