„Škoda ukazuje nápad vytěžený na maximum“

Poslední Reklamní katovnu roku 2018 vyhrává Mustard se superfanouškem Škodovky, následuje práce Havasu pro Prague Pride. Interně vzniklé kampaně katy zarmoutily.

Přinášíme pravidelné týdenní hodnocení českých kampaní, hodnocení od těch nejpovolanějších - samotných kreativců, stratégů a klientů tuzemského reklamního průmyslu.

Reklamní katovna: pořadí za 51. týden 2018

  1. Mustard: Superfan (53 %)
    značka: Škoda Motorsport, klient: Škoda Auto
  2. Havas Worldwide Prague: Je peklo být jiný, hlavně o Vánocích (39 %)
    značka: Sbarvouven.cz, klient: Prague Pride
  3. Pohádkové Vánoce (26 %)
    značka, klient: UrbanStore
  4. Vzácné maličkosti (20 %)
    značky: Go a Regiontour, klient: Veletrhy Brno
  5. SodaStream Jet Premium (18 %)
    značka, klient: SodaStream

S nabídkou hodnotit obesíláme přes 30 tuzemských kreativců, stratégů a zástupců klientů. Tentokrát hodnotilo 7 katů. Na škále od 0 do 100 %, odstupňované po pěti bodech, každý ohodnotí každou z kampaní, všechna bodování zprůměrujeme do výsledného čísla. K vybraným přidá slovní hodnocení.

1. Škoda ukazuje oddaného fanouška (53 %)

Vítězství české posádky ve světovém poháru rallye oslavuje ve spotu agentury Mustard oddaný fanoušek, který se všech závodů účastnil a teď je vypráví v hospodě. Agentura se chtěla vyhnout prosté sérii sice dramatických, ale poněkud obehraných záběrů na uhánějící závodní vozy, a tak natočila, jak vypadá vítězný rok v rallye očima někoho, kdo závody prožívá naplno. Produkci zajistila Boogie Films, kreativním ředitelem byl Ivan Soukup. Spot v průběhu prosince běží na Facebooku, v kinech a v televizi.

Dobrý to je! Akorát bych rád viděl kratší cutdown, toho týpka je ke konci už moc.
Jakub Hussar (Haze)

Spot musel stát dost peněz a myšlenka je ok, ale proč, proboha proč, museli vybrat do role superfandy tak extrémně nesympatického chlápka? Je to asi jen mnou, ale příšerně mě irituje.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Míla KneprNápad vytěžený do maxima. Pohříchu pouze stopáží. Po chvíli mi to přišlo dlouhé a předvídatelné.
Míla Knepr (Silver Pack)

Máš produkt, máš prachy, máš příběh, máš reklamu.
Pavel Jechort

Díky za tenhle malej vánoční dárek. Jediná kampaň, na kterou se dalo koukat.
Alena Oswaldová

Chystejte šampaňské, tahle kreativa se dostane na bednu! Je to moc pěkný spot, jen je škoda, že vedlejší postavy nejsou víc rozehrané.
Štěpán Zálešák

Tohle mi přijde vážně skoro dobré. Tento týden určitě nejlepší. Fanoušek se podařil, snad až moc. Převálcoval všechny a všechno kolem.
Jan Javornický

2. Když je být jiný ještě těžší (39 %)

Je peklo být jiný, hlavně o Vánocích

Je peklo být jiný, hlavně o Vánocích

Poradna pro lesby, gaye, bisexuály a transgender osoby Sbarvouven.cz přichází s vánoční kampaní, která oslovuje potenciální klienty i ty, kdo mají coming out úspěšně za sebou. Kampaň s headlinem Je peklo být jiný, hlavně o Vánocích připravila agentura Havas Worldwide Prague, která stála i za kampaní letního festivalu Prague Pride 2018. “Vánoce jsou emocionálně vypjaté období. Člověk musí vydržet několik dní s rodinou, přežít návštěvy příbuzenstva, bilancuje uplynulý rok. A když ještě k tomu musí před blízkými nebo třeba bývalými spolužáky držet v tajnosti svou odlišnou sexuální orientaci, je to úplné peklo,” přibližuje tým Havasu své uvažování nad kampaní. Sdělení cílené na teenagery dané skupiny zve k využití služeb poradny i v období vánočních svátků. Ty, kdo podporu poradny už nepotřebují, kampaň vyzývá, aby před Vánocemi přispěli na její provoz prostřednictvím Darujme.cz.

Vizuál je fajn, ale slogan ‚je peklo být jiný‘ mi přijde přepálený. V homofobním Rusku bych to ještě pochopil... ale tady?
Jakub Hussar (Haze)

Snad k ničemu na světě nejsem tak tolerantní jako k sexuálním orientacím, ale přiznám se, že této kampani moc nerozumím. Proč je peklo být odlišný hlavně o Vánocích? Nějak tomu nevěřím.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Míla KneprExekučně čisté. Smysluplné. Jen ve mně pořád hlodají pochybnosti, jestli ten insight je opravdový.
Míla Knepr (Silver Pack)

Asi jo, Vánoce musí být celkem těžké. Graficky tomu není co vytknout, kdyby to tak měli i ostatní.
Pavel Jechort

Skvělý insight, poněkud slabší kreativa. Proč se nepokračovalo v komunikační lince s ‚nálepkama‘, která provázela Prague Pride?
Alena Oswaldová

Čert v těle anděla jako symbol coming outu funguje, ale copywriting je trošku krkolomný. Bude k tomu merch? Myslím, že charitativní prodej této čokoládové figurky by mohl být úspěšný. Pokud budou prodávat ti, kteří mají coming out už za sebou, bude zároveň šířit i osvětu.
Štěpán Zálešák

Je peklo být jiný? Peklo jsou přece ti druzí. Být jiný je možná těžké, ale skvělé. A andělský knírač by to měl mít na salámu. Tak proč ta depka? Kvůli tomu fontu, co bolí do očí?
Jan Javornický

3. Pohádkové Vánoce UrbanStoru (26 %)

E-shop s volnočasovým oblečením, obuví a doplňky UrbanStore představil letošní vánoční kampaň. Pod heslem Pohádkové Vánoce propaguje slevy až 50 %, dopravu zdarma a možnost prodlouženého vrácení do 15. ledna. Dvojice videoklipů, určených pro sponzoring na YouTube, vznikla v rámci interní produkce, herci se stali přímo zaměstnanci firmy a hlas vypravěče propůjčil Arnošt Goldflam. Zvuková verze spotu běží v rádiích sítě MMS a na Evropě 2.

Agentura Inhouse zase jednou zazářila. Nápad s pohádkovým vypravěčem ujde, avšak řemeslně průměrná exekuce v posmutnělém ateliéru sídlícím na adrese Nenabarvená 1 sráží koncept o několik latěk níž.
Jakub Hussar (Haze)

Je to celkem milé, i když exekuce by měla být podle mě zajímavější, barvitější, pohádkovější. Za Goldflama a za hravost nějaké ty body nahoru.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Míla KneprNuda v UrbanStore. Blbě vymyšlené, blbě zahrané. A ten vizuál: král na trůně s headlinem Pohádkové slevy, tomu se říkavalo sklep reklamy. Jsem přesvědčen, že lidi nejsou tak hloupí.
Míla Knepr (Silver Pack)

Překvapivě tam jsou i nějaké benefity, proč zrovna UrbanStore. Ale zpracování je tak hrozné... Zas se ukazuje, že reklama je řemeslo a pouhé nadšení pro věc nestačí.
Pavel Jechort

K tomu mám jen dvě slova: interní produkce. No dobře, možná ještě třetí: achjo.
Alena Oswaldová

Koncept UrbanStory je pěkná zastřešující myšlenka a není lepší pohádkář než Arnošt Goldflam. Bohužel, production budget měl zřejmě k pohádce daleko a tak zas jednou zvítězil nadšený kutil nad profesionálem. A pohádky byl konec.
Štěpán Zálešák

Už jsem to sem minimálně jednou psal, jen u nějaké jiné kampaně úplně jiné značky. Arnošt Goldflam je srdcovka, od něj bych si nechal vyprávět jako pohádku i manuál na sestavení sprchového koutu, a i to by bylo krásné. Je mi líto, ale jen pan Goldflam nestačí.
Jan Javornický

4. Veletrhy ukazují každodenní zážitky (20 %)

Veletrhy Brno: Vzácné maličkosti

Veletrhy Brno: Vzácné maličkosti

K veletrhům cestovního ruchu Go a Regiontour odstartovala komunikační kampaň Vzácné maličkosti, která zobrazuje všední momenty z cest. Koncept celé kampaně vznikl inhouse ve společnosti Veletrhy Brno, na realizaci se nicméně podílela brněnská agentura Kreatura.

Veletrhy? Ahá, já myslel, že jsou to nové bannery na iStock... jo a ten hashtag je ultra-ultra-generická nuda. Sorry.
Jakub Hussar (Haze)

Pokud bylo záměrem udělat ‚trochu jinou‘ kampaň, která podle slov tvůrců ukazuje všední momenty, měly by tomu odpovídat i fotky. Pořád je to víc Shutterstock.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Míla KneprCo to je henta agentura ‚inhouse‘? Ať udělá cokoli, žene mi to hořké slzy do očí. Nuda, řemeslně zpracovaná. Ani myšlenka o ‚vzácných vzpomínkách v běžných momentech‘ na tom nic nezmění, i kdyby tam byla.
Míla Knepr (Silver Pack)

Tady se šilo hodně horkou jehličkou.
Pavel Jechort

A jdeme na dřeň. Protože tady mi k hodnocení stačí už jenom jedno slovo: dtto.
Alena Oswaldová

#Vzácnémaličkosti je fajn hashtag. Jestli do online části kampaně lidé pošlou pár dobrých momentek, tak by to mohlo vytvořit opravdu emotivní content. Bohužel, na oficiálních materiálech jsou pravděpodobně fotky z imagebanky, které vzácnost okamžiků nepostihly, s headliny, které vizuály nikam neposouvají.
Štěpán Zálešák

5. Slováčková mluví o SodaStreamu (18 %)

Výrobník perlivé vody SodaStream spustil na tuzemském trhu vánoční rozhlasovou kampaň, jejímž ústředním bodem je limitovaná edice SodaStream Jet Premium v metalických barvách. Od konce listopadu budou na rozhlasových stanicích Evropa 2, Frekvence 1 a Blaník po dobu čtyř týdnů vysílány tři spoty v rovnoměrné rotaci. Hlas všem třem spotům už tradičně propůjčila René Slováčková.

Dárek XL

Kapr

Muflon

‚Zlatý výrobník domácí perlivé vody‘? Slyšel jsem dobře? Četl to po sobě někdo?
Jakub Hussar (Haze)

Je to rozhlasový spot, na který narazíte na každém rohu. Víc k tomu nemám.
Iva Hadj Moussa (McShakespeare)

Míla KneprZase ta agentura Inhouse a zase klišé. To je tak, když klient sice uzná, že televizi sám nezmákne, ale rádio, to ‚dává‘ levou zadní. No a pak to bere takhle smutné konce.
Míla Knepr (Silver Pack)

Moc na sílu, ještě s tím ausgerechnet ‚zlatým výrobníkem‘ taháte člověka za ucho a už si skoro říkal, že jde o vtipnou reklamu.
Pavel Jechort

Ježiši, můžu už jít domů?
Alena Oswaldová

Proč je tam muflon místo zlatého prasátka? Proč ten muflon není aspoň zlatý muflon, když je to reklama na SodaStream Jet Gold Edition? Proč ty tři exekuce nedramatizují ta tři různá sdělení, které hadám byly v briefu (dárek, který nezklame, netahejte se s vodou a SodaStream Jet Gold Edition)? Proč?
Štěpán Zálešák

Marně přemýšlím, kdy jsem naposledy slyšel nějakou rádiovou reklamu, která by mě bavila. Je to smutný příběh. Existují snad jenom dva druhy: 1) špatný a 2) ještě horší. Máte někdo tip na výjimky, které by mi vrátily naději?
Jan Javornický

Chcete-li nechat ohodnotit svou novou reklamní produkci, napište na ondrej@aust.cz a připojte odkaz na svou práci.