Skončilo vysílání komerčních televizí v DVB-T pro Prahu a střední Čechy

Vypínání dosavadního signálu se dotýká už i Novy, Primy, Barrandova, Óčka či Seznamu.

Minutu před půlnocí ve středu 15. ledna se v Praze a středních Čechách definitivně odmlčel dosavadní pozemní televizní signál televizí Nova, Prima, Barrandov, Šlágr či Seznam. Z vysílače Cukrák totiž přestalo být šířeno vysílání ve standardu DVB-T. Už 8. ledna bylo dosavadní digitální vysílání vypnuto z Žižkovské věže v pražských Mahlerových sadech. Od čtvrtka 16. ledna tak už diváci v regionu naladí programy komerčních televizí definitivně jen v novém, úspornějším standardu DVB-T2. K tomu potřebují příslušný set-top box nebo televizi s tunerem právě pro DVB-T2.

Kromě multiplexů 2 a 3, které spravují České Radiokomunikace, v regionu končí dosavadní vysílací sítě firmy Digital Broadcasting, jež šíří některé kanály Novy a Primy nebo regionální stanice. Vysílače multiplexu 4 a přechodové sítě 13 se vypnuly 8. ledna v Praze, respektive 9. ledna ve středních Čechách po ukončení hlavních nočních televizních programů z předchozího dne. V DVB-T2 pak Radiokomunikace spouštějí finální multiplexy 22 a 23 a Digital Broadcasting bude provozovat multiplex 24.

Televize Barrandov do nových sítí posílá tři ze čtyř svých programů. Doplňkový kanál plněný převážně reprízami Barrandov News tak oproti dosavadnímu stavu vynechává.

Prima se naopak do terestrických sítí chystá přidat zpravodajskou stanici CNN Prima News a už tam zařadila program Prima +1. Ten umožňuje sledovat program hlavního kanálu Prima s hodinovým zpožděním a dosud byl šířený přes alternativní platformy jako satelit a kabel. „Přechodem na DVB-T2 pro nás vznikl prostor zpřístupnit divákům další z našich kanálů,“ vysvětluje Martin Cepek, ředitel obchodního rozvoje Primy.

Programy v nových sítích DVB-T2

Multiplex 22 a 23

provozují České Radiokomunikace

  • Barrandov TV
  • Barrandov Kino
  • Barrandov Krimi
  • Noe TV
  • Nova
  • Nova Cinema
  • Óčko
  • Óčko Star
  • Prima
  • Prima Cool
  • Prima Love
  • Prima Zoom
  • Prima Max
  • Prima Krimi
  • CNN Prima News
  • Prima +1
  • Seznam TV
  • Šlágr TV
  • Šlágr 2
  • Radio Proglas

Multiplex 24

provozuje Digital Broadcasting

  • Nova
  • Nova Action
  • Nova 2
  • Nova Gold
  • Prima Comedy Central
  • Joj Family
  • Relax
  • Rebel
  • Rebel 2 Slušnej kanál
  • Retro Music TV
  • CS Mystery
  • ABC TV
  • Galerie
  • Klenot TV
  • JTV (regionální)
  • ZAK TV (regionální)
  • RTM plus Liberecko (regionální)
  • V1 (regionální)
  • Info TV Brno a jižní Morava (regionální)
  • TV Morava (regionální)
  • Polar HD (regionální)
  • LTV Plus (regionální)
  • TVS (regionální)

Zdroj: operátoři

Přechod na nový standard začal 27. listopadu vypnutím veřejnoprávního multiplexu České televize, rovněž v Praze a středních Čechách. V úterý 7. ledna byly vypnuty dva vysílače DVB-T České televize v lokalitách Votice - Mezivrata pro část středních a jižních Čech a Trutnov - Černá hora pro severní, východní a střední Čechy a desítka dokrývačů. Poslední vysílače DVB-T budou vypnuty do konce června 2020, kdy bude televizní pásmo 700 MHz uvolněno pro nové mobilní sítě 5G, pro vysokorychlostní internet. Kmitočty pro DVB-T2 jsou státem garantovány nejméně do roku 2030.

Pozemní vysílání využívá pro příjem televize v Česku téměř 60 % domácností. Takzvaná terestrika pokrývá víc než 99 % domácností v Česku a pozemní televize je pro diváky jedinou bezplatnou platformou.

Kampaně „soukromníků“ jsou úsporné

Ve spotech, které na přechod na nový vysílací standard upozorňují, ale konkrétně televize Nova terestrický příjem upozadila a propaguje kabel, satelit a IPTV, tedy platformy, za jejich příjem musí divák platit a od nichž pak jdou poplatky i vysílatelům. Nova pro takový spot využila herce Tomáše Matonohu, který uvádí denní podvečerní soutěž Co na to Češi.

„V kampani upozorňujeme na všechny možnosti řešení vypnutí DVB-T, přičemž přechod na DVB-T2 je pouze jednou z takových možností. Celou tuto informační kampaň financujeme z vlastních prostředků bez jakékoli podpory od státu či jiných subjektů a soustředíme se na informovanost diváků našich programů. Současně chceme divákům nabídnout možnost přijímat naše programy v nejvyšší technické kvalitě, to je ve full HD, a jak už jsme opakovaně deklarovali, programy skupiny Nova v DVB-T2 nebudou v kvalitě HD,“ přiblížil Médiáři mluvčí Novy Martin Šnýdr. „Kampani na podporu informovanosti diváků o vypínání vysílacího standardu DVB-T věnujeme ve vysílání prostor adekvátní rozsahu příjmu pozemního signálu v českých domácnostech,“ ujišťuje mluvčí.

Pro kampaň Nova zvolila vlastní kanály (televize, web) a jedno celoplošné rádio. „Diváci se o vypnutí DVB-T dozvědí z denního televizního vysílání, do kterého jsme nasadili spotovou kampaň, a tématu se věnujeme i ve zpravodajských a publicistických pořadech Televizní noviny, Snídaně s Novou, Volejte Novu. V kampani využíváme také vlastní online portfolio, sociální sítě i regionálně cílenou rádiovou kampaň na Frekvenci 1.“

Ani Prima cenu kampaně nezveřejnila, do externích kanálů neinvestovala. „Diváky informujeme primárně ve vysílání našich kanálů i online,“ uvedl ředitel obchodního rozvoje Primy Martin Cepek. Prima ani nenatáčela vlastní spoty: „Diváky informujeme prostřednictvím televizních spotů vyrobených Českými Radiokomunikacemi, které vysíláme od prosince 2019.“ Radiokomunikace využily Jana Tunu, známého z jeho někdejšího působení na Nově.

Tuna je momentálně tváří zpravodajství české internetové jedničky Seznam.cz, která provozuje Televizi Seznam. Ta přichystala vlastní spot. „Chtěli jsme to pojmout jinak než ostatní televize, u kterých jsou spoty primárně určeny do televizního vysílání. Seznam.cz je internetová jednička, proto jsme se soustředili na to, dostat informace lidem přes online - sociální sítě, videoprostor, YouTube. Proto jsme i vytvořili spot, kde hlavní roli ztvárnila Hana Vagnerová v roli Denisky ze seriálu Lajna, který měl na našem videoportálu velký úspěch a který nyní vysílá terestrická Televize Seznam,“ popisuje za Seznam.cz PR manažerka Hana Holubová. „Pomalu měníme programové schéma, ve kterém diváci najdou dokumenty, filmy a pohádky,“ avizuje. Nový televizní program plánuje TV Seznam představit na začátku února.

Naopak menší tematické televize na vlastní kampaň vesměs rezignovaly. „Vzhledem k úzce zaměřené cílové skupině našich diváků v současné době pouze monitorujeme průběh přechodu na DVB-T2. Pokud by došlo k problémům, budeme reagovat na aktuální situaci,“ informovala za hudební stanici Óčko marketingová manažerka Milana Bazanac Kadlčíková.

Nejmohutnější kampaň tak vede veřejnoprávní Česká televize. „Obyvatele v dotčených regionech bude až do ukončení přechodu na konci května informovat o nutnosti přeladění prostřednictvím regionálních billboardů, speciálních novinových vkladů, i formou kampaně v regionálních vlacích a pomocí letáků a plakátů v místních prodejnách spotřebního zboží,“ informoval začátkem ledna Radu ČT generální ředitel Petr Dvořák.

ČT zároveň získala menší část peněz od státu, podílela se totiž na výrobě a šíření „oficiálního“ spotu s hercem Otakarem Brouskem mladším. Ten nechalo vyrobit ministerstvo průmyslu a obchodu.