V únoru vydáme desetiročenku, tištěný speciál Médiáře. Bude chtít svůj výtisk? Napište si o něj.

Skoro polovina Čechů si za poslední půlrok koupila vybavení na sport, hlavně na kolo

Co zjistila sonda agentury Nielsen Admosphere ze září 2020 mezi českými spotřebiteli

Výsledky průzkumu v kostce. Zdroj: Český národní panel, Nielsen Admosphere

Výsledky průzkumu v kostce. Zdroj: Český národní panel, Nielsen Admosphere

Sportovní vybavení si v uplynulých šesti měsících pořídila skoro polovina (44 %) Čechů, přičemž mezi muži a ženami není v tomto ohledu žádný významný rozdíl. Zájem o sportovní vybavení klesal se stoupajícím věkem a také s rostoucí vzdělaností. Nejčastěji kupující vybírali vybavení na cyklistiku (58 %), pak na fitness a jógu (41 %), respektive na další volnočasové aktivity jako koloběžka, brusle či skateboard. Ukazuje to průzkum, který exkluzivně pro Médiář provedla letos v září agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu. Jedná se o pohled internetové populace Česka, tedy těch s přístupem na internet, starších 15 let. To je zhruba 80 % celé populace republiky.

Nielsen Admosphere / Český národní panel

Nejčastější útrata za sportovní vybavení činila do 3.000 Kč. „Nejlevnější“ pro kupující přitom byly vodní, kolektivní a raketové sporty, „nejnákladnější“ naopak cyklistika a lyžování. Dotazovaní uvádějí, že preferují spíš nakupování v kamenných obchodech před nakupováním na e-shopech, a to ve všech kategoriích. U kupujících vedl obchodní řetězec Decathlon, následují Sportisimo a Intersport.

Otázky a odpovědi podrobně

Koupil/a jste v uplynulém půl roce nějaké sportovní vybavení (například jízdní kolo, činky, tenisovou raketu a podobně)?

  • V uplynulých šesti měsících si pořídilo nějaké sportovní vybavení 44 % respondentů tohoto výzkumu. Více než polovina účastníků (56 %) uvedla, že si žádné sportovní vybavení nekoupila. Mezi muži a ženami není žádný významný rozdíl. Zájem o sportovní vybavení klesal se stoupajícím věkem a také s rostoucí vzdělaností. Toto zboží nakupovali nejvíce lidé z velkých měst, z Prahy a Středočeského kraje.

Na jaký sport jste v uplynulém půl roce koupil/a vybavení a kde?

  • Respondenti, kteří si kupují sportovní vybavení, si nejčastěji v posledním půl roce pořídili cyklistické vybavení. Cyklistické vybavení si pořídilo 58 % respondentů. 41 % účastníků uvedlo, že si pořídili prostředky na fitness a jógu, a 36 % poté na volnočasové sporty, jako například koloběžky či brusle. Z odpovědí dotazovaných vychází, že preferují spíše nakupování v kamenných obchodech před nakupováním na e-shopech, a to ve všech kategoriích. V kamenných obchodech respondenti kupují nejvíce vybavení na cyklistiku (39 %) a běhání (26 %). Na internetu pak bývá nejčastěji pořizováno vybavení na cyklistiku (22 %) a fitness a jógu (19 %). Nejméně naopak respondenti nakupovali vybavení na lyžování a běžkování. V kamenných obchodech nákup deklarovalo 11 % a na e-shopech pouhých 6 % účastníků.

Ve kterém kamenném obchodě jste toto sportovní vybavení koupil/a?

  • Více než polovina respondentů, kteří si v uplynulém půl roce zakoupili sportovní vybavení v kamenném obchodě, uvedla, že vybavení nakupovala v obchodních řetězcích se zaměřením na sportovní vybavení (51 %). V menších lokálních obchodech s tímto zaměřením pořídilo zboží 31 % z nich a 22 % si sportovní potřeby koupilo v obchodech, které nejsou výhradně zaměřené na sport.

Ve kterém konkrétním obchodním řetězci jste toto sportovní vybavení koupil/a?

  • Pro respondenty, kteří nakoupili v posledních šesti měsících nějaké sportovní vybavení v kamenném obchodě obchodního řetězce se zaměřením na sportovní vybavení, jsou jasnými favority Decathlon (70 %) a Sportisimo (54 %). Tak jako zmíněné dva řetězce uvedla více než polovina respondentů, každý jeden z ostatních řetězců uvedla méně než desetina dotázaných.

Ve kterém typu e-shopu jste toto sportovní vybavení koupil/a?

  • Nejčastěji lidé nakupují ve specializovaných e-shopech určitého kamenného obchodu, uvedlo tak přes 44 % z těch účastníků, kteří si zakoupili v uplynulém půl roce nějaké sportovní vybavení v e-shopu. Druhou nejčastější volbou jsou specializované e-shopy s vlastními výdejními místy (31 %) a třetí poté specializované e-shopy bez vlastních výdejních míst, ve kterých nakoupila čtvrtina dotázaných.

Jakou strategii volíte při nakupování sportovního vybavení v e-shopu?

  • Od respondentů, kteří si koupili v uplynulém půl roce nějaké sportovní vybavení v e-shopu, jsme zjistili, že si zboží vybírají převážně na daném e-shopu, odkud si ho následně koupí (63 %). Přes dvě čtvrtiny respondentů ovšem uvedlo, že si před nákupem zboží ještě raději vyzkouší v kamenných prodejnách. 29 % z nich si zboží v kamenné prodejně vybere, vyzkouší a následně objedná online. Dalších 26 % si vybírá zboží na e-shopu a do prodejny jde pouze zkoušet před nákupem online. Zastánkyněmi první varianty jsou převážně ženy, muži naopak volí druhou nebo třetí variantu „kombinování“.

Odhadněte, prosím, kolik jste v uplynulém půl roce celkově utratil/a za toto sportovní vybavení.

  • Obecně za sportovní vybavení utratili respondenti, kteří koupili nějaké sportovní vybavení v posledních 6 měsících, nejčastěji do 3.000 Kč. Nejmenší částky, to znamená do 1.000 Kč, utratili respondenti za uplynulý půl rok za vybavení pro vodní sporty (51 %), kolektivní sporty (50 %) a raketové sporty (45 %). Nejvíce nákladnými sportovními aktivitami, do kterých respondenti investovali nejčastěji 10.000 Kč a více, jsou lyžování (15 %) a cyklistika (15 %).