Nápojářské skupině Kofola klesly v prvním čtvrtletí letošního roku tržby o 8,4 % na 1,3 miliardy Kč. Pokud by se nezapočítalo hospodaření skupiny na polském trhu, tržby by naopak vzrostly o 0,4 %. Kofola se dostala v prvním čtvrtletí do provozní ztráty ve výši téměř 58 milionů Kč, což je meziročně pokles o 319,5 %.
Největší růst v rámci skupiny zaznamenala značka fresh šťáv a jídel Ugo, jejíž tržby meziročně narostly o 31 % na 19 milionů Kč. Kofola chce v polovině letošního roku podpořit růst Uga akvizicí značky výrobce zeleninových, ovocných a lahůdkových salátů Titbit, která by jí podle tiskové zprávy měla pomoci lépe pokrývat současný zájem o zdravější potraviny.
„Hospodářský výsledek je v souladu s naším očekáváním,“ řekl Daniel Buryš, finanční ředitel skupiny Kofola, a pokračuje: „Hospodaření nejvíce ovlivnila pokračující rekonstrukce našeho byznysu v Polsku, investice do mezd zaměstnanců, nárůst cen surovin, a tím pádem odpovídající zdražení našich produktů.“ Pozitivní vliv na hospodaření měl naopak adriatický region, který na tržbách vyrostl o 16,4 %. Česko a Slovensko vykázalo stabilní tržby.
„Cenu surovin neovlivníme a změnu kurzu v Polsku je třeba dotáhnout. Tyto vlivy budou naše hospodaření pravděpodobně ovlivňovat i v následujících měsících. Nic to ale nemění na tom, že naše priority pro tento rok zůstávají stejné. Vedle investice do vlastních značek v Polsku to je podpora rychle rostoucí značky Ugo a integrace poslední akvizice, chorvatského Studenacu, do skupiny. Vstupujeme do hlavní sezóny a tomu podřizujeme většinu našich aktivit,“ doplnil Buryš.
V tisících Kč | První čtvrtletí 2017* | První čtvrtletí 2016* | Změna 2017/2016 | Změna 2017/2016 |
Tržby | 1 343 528 | 1 466 304 | -122 776 | -8,4% |
Provozní zisk (EBIT) | -57 699 | 26 286 | -83 985 | -319,5% |
EBITDA | 78 962 | 153 787 | -74 825 | -48,7% |
Zdroj: Kofola. *upraveno o jednorázové položky