Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Skylinku a CS Linku hrozí milionové pokuty od regulátora, jejich podnikání zajímá policii

  • ČTK
  • 31. 07. 2012 18:30

Český telekomunikační úřad zahájil správní řízení s provozovatelem satelitních služeb Skylink a CS LINK kvůli zavedení poplatku k dosud bezplatným programovým balíčkům. Společnosti M77 Group hrozí pokuty v celkové výši až 25 milionů Kč. Úřad to uvedl v tiskové zprávě.

ČTÚ šetří firmu kvůli podezření z klamavé obchodní praktiky. Skylink a CS Link nabízí balíčky pod označením Gratis a Free jako bezplatně dostupné, od září u nich přitom hodlá vybírat servisní poplatek 29 korun měsíčně. Za tento správní delikt může uložit pokutu až 5 milionů Kč. Firma, která má sídlo v Lucembursku, zároveň dosud neoznámila zahájení své podnikatelské činnosti na území České republiky. Za to jí hrozí až 20 milionů Kč.

Regulátor rovněž podal Městskému státnímu zastupitelství v Praze podnět k prošetření skutečnosti, že firma v Česku podniká bez zápisu v obchodním rejstříku. Možné zneužití dominantního postavení na trhu má prošetřit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

„Jakkoli ČTÚ citlivě vnímá rozhořčení stěžovatelů z postupu společnosti M77 Group jako pochopitelné, musí upozornit, že v současné chvíli nemá žádné přímé zákonné prostředky, kterými by mohl donutit společnost, aby od zavedení servisního poplatku upustila,“ uvedl mluvčí ČTÚ František Malina.

Podle Maliny se mohou bránit sami zákazníci. Svůj nesouhlas mohou projevit přímo vůči příslušnému podnikateli, a to jak samostatně nebo společnou iniciativou. „Mnoho případů z minulosti ukazuje, že právě takováto odezva veřejnosti může významnou měrou přispět i ke změně původního podnikatelského záměru provozovatele služby,“ doplnil Malina.

Dosavadní poskytovatelé služeb Skylink a CS Link, společnosti TradeTec a Media Vision, podali v únoru letošního roku návrh na uskutečnění přeshraniční fúze se společností M77 Group se sídlem v Lucembursku. Obě firmy mají dohromady přes milion zákazníků.

TISKOVÁ ZPRÁVA

ČTÚ informuje o postupu šetření servisního poplatku za satelitní televizní služby Skylink a CSlink

Praha, 31. 7. 2012. Počet stížností na zavedení servisního poplatku u dosud bezplatného balíčku volných televizních programů satelitních televizních služeb Skylink a CS Link stále roste. Český telekomunikační úřad jich k dnešnímu datu obdržel již stovky.

Úřad již po přijetí prvních stížností v prvé polovině června 2012 a po vyhodnocení skutečností zjištěných dosavadním šetřením, podnikl v rámci svých zákonem stanovených pravomocí maximum kroků směřujících k ochraně práv spotřebitelů.

V prvé řadě zahájil se společností M77 Group S.A. správní řízení ve věci podezření ze spáchání správního deliktu klamavé obchodní praktiky ve smyslu ustanovení § 24 odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele. A to proto, že jmenovaná společnost s účinností od 1. 4. 2012 nabízí služby satelitní televize Skylink a CS Link, označené jako balíček GRATIS, resp. jako FREE neplacené programy, jako bezplatně dostupné. Jejich sledování bude přitom od 1. 9. 2012 podmíněno úhradou servisního poplatku, což odpovídá definici klamavé obchodní praktiky obsažené v Příloze č. 1 zákona o ochraně spotřebitele. Za spáchání označeného správního deliktu je možné podnikateli uložit pokutu až do výše 5 milionů Kč.

ČTÚ zároveň vyzval společnost M77 Group S.A., aby v souladu s příslušnými ustanoveními zákona o elektronických komunikacích oznámila zahájení své podnikatelské činnosti na území České republiky. V případě, že tak společnost neučiní, bude s ní zahájeno správní řízení pro podezření ze spáchání správního deliktu ve smyslu ustanovení § 118 odst. 1 písm. a) a c) zákona o elektronických komunikacích, jehož se podnikatel dopouští tím, že podniká v oblasti elektronických komunikací bez řádného oznámení. Za tento delikt je možné podnikateli uložit pokutu až do výše 20 milionů Kč.

ČTÚ v této souvislosti rovněž podal Městskému státnímu zastupitelství v Praze podnět k prošetření skutečnosti spáchání trestného činu - že společnost M77 Group S.A. podniká na území České republiky, aniž by zde byla ona, či její organizační složka zapsána v obchodním rejstříku. Dle sdělení Městského státního zastupitelství byla věc postoupena k dalšímu šetření Policii České republiky.

V tom rozsahu, v jakém si spotřebitelé stěžují na zneužití dominantního postavení ze strany společnosti M77 Group S.A., postupuje Český telekomunikační úřad stížnosti k dalšímu vyřízení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

ČTÚ o vzniklé situaci rovněž vyrozuměl příslušný regulační orgán v Lucembursku se žádostí o prošetření konání společnosti M77 Group S.A. z hlediska lucemburského práva.

A konečně ČTÚ i nadále průběžně vyhodnocuje výsledky dosavadního šetření a shromažďuje podklady pro případné zahájení správního řízení ve věci změny smluvních podmínek obou služeb ve smyslu ustanovení § 63 odst. 5 zákona o elektronických komunikacích.

Jakkoli ČTÚ citlivě vnímá rozhořčení stěžovatelů z postupu společnosti M77 Group S.A. jako pochopitelné, musí upozornit, že v současné chvíli nemá žádné přímé zákonné prostředky, kterými by mohl donutit společnost M77 Group S.A., aby od zavedení servisního poplatku upustila. Podle ustanovení § 63 odst. 6 zákona o elektronických komunikacích je jednostranná změna smluvních podmínek možná, za předpokladu, že s ní je spotřebitel seznámen nejméně 1 měsíc před nabytím její účinnosti a spotřebiteli je dána možnost od smlouvy bez sankce odstoupit. Samotné zavedení servisního poplatku není z hlediska stávající právní úpravy v rozporu se zákonem o elektronických komunikacích.

Další možnosti mají ovšem sami zákazníci. Svůj nesouhlas mohou projevit přímo vůči příslušnému podnikateli, a to jak samostatně, tak i společnou iniciativou. Mnoho případů z minulosti ukazuje, že právě takováto odezva veřejnosti může významnou měrou přispět i ke změně původního podnikatelského záměru provozovatele služby.