Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Slevové nabídky prořídly, rýži v akci nekoupíte

Během jarní koronavirové karantény výrazně klesly tržby z prodeje zlevněného zboží.

Do nástupu epidemie byl český zákazník cenově citlivý, zvyklý na nákup velké části zboží ve slevách. To se následně změnilo a během nouzového stavu nakupoval vše, co potřeboval, bez ohledu na to, zda zboží bylo či nebylo v akci. V průběhu třetího ze série svých webinářů to na čerstvých datech z tuzemského trhu demonstrovali výzkumníci agentury Nielsen.

Ještě před vyhlášením nouzového stavu tak víc než polovina tržeb obchodních řetězců pocházela z nákupů promovaného zboží. Jestliže v týdnech těsně před nouzovým stavem činila tato hodnota v průměru 55 %, následně došlo k propadu na průměrnou hodnotu necelých 51 % (a to tuto hodnotu ještě pozitivně ovlivnil velikonoční týden). Podobného podílu dosahoval trh zhruba před čtyřmi až pěti lety. Mimochodem: i když Slovensko zaznamenalo tentýž propad letákových akcí, jejich podíl před epidemií tam byl ve srovnání s českým trhem výrazně menší a tržby z promocí se pohybovaly v průměru okolo 42 % na celkových tržbách. V průběhu března a dubna se pak propadly na 38 %.

Tlak na slevy v průběhu karantény. Zdroj: Nielsen

Tlak na slevy v průběhu karantény. Zdroj: Nielsen

Z letáků, potažmo z nákupních košíků vypadly především akční kategorie, kterými se lidé zásobili, tedy rýže, těstoviny, mouka nebo toaletní papír, dezinfekce a čistící prostředky. Propad drogistického segmentu byl přitom daleko výraznější než propad v potravinách a nápojích. Naopak prakticky beze změny zůstaly nápoje a zbytné zboží v podobě sladkostí nebo snacků. Propad prodejů v promocích u „zásobovacích“ kategoriích byl opravdu radikální a počítal se v řádu desítek procent.

Snížení slev u konkrétních kategorií. Zdroj: Nielsen

Snížení slev u konkrétních kategorií. Zdroj: Nielsen

Dvě klíčové komodity v zásobách domácností, tedy rýže a těstoviny, opouštěly letáky plynule. Jestliže počet promovaných produktů z kategorie těstoviny, které bylo možné dohledat v letácích českých řetězců, se ještě první březnový týden pohyboval okolo 250, o měsíc později se propadl pod sto položek. Ještě dramatičtější byl pokles v kategorii rýže, která se ze zhruba stovky promovaných položek dostala během měsíce prakticky na nulu. Své v tom jistě sehrál i fakt, že některé z asijských zemí v čele s Vietnamem během nástupu pandemie dočasně zakázaly vývoz této komodity.