Slevy zkracují dovolené, OMV dává fairtrade kávu

Povelikonoční retail se projevil hlavně otevíráním poboček a rozšiřováním sítí. Kolonial.cz chce zbořit stereotyp v menších městech, Burger King po vzoru konkurence startuje „appku“ se slevami, slevové portály mění povahu cestování po Čechách.

Hodnocení jako v Reklamní katovně

Pravidelně oslovujeme přední české odborníky na maloobchod, instore marketing a retail marketing s tím, aby hodnotili novinky v oboru. Kdo tentokrát přispěl?

  • Tomáš Krásný - 25 let ve výzkumu trhu a obchodu, zakladatel Incoma Research, poté v mezinárodním managementu sítě GfK. Dnes partner ve společnost Blue Strategy, poradce a content manager konferencí včetně Retail Summitu a Retail in Detail.
  • Martin Boček - odborník na instore komunikaci, působil 13 let v Ipsosu jako ředitel obchodního rozvoje, nyní čerstvě v Global Marketingu

OMV první nabízí fairtrade kávu

ObObčerstvení Viva čerpacích stanic OMV nabízí od března faitrade kávučerstvení Viva čerpacích stanic OMV nabízí od března faitrade kávu

Občerstvení Viva čerpacích stanic OMV nabízí od března faitrade

Síť čerpacích stanic OMV se rozhodla změnit konkurenční strategii a být první v oboru, kdo udělal krok v tomto směru k lepším vztahům s dodavateli. Společnost zahájila spolupráci s Fairtrade International v ČR a Slovensku, od konce března začne nabízet faitrade kávu ve svých občerstveních Viva Café. „Partnerství s Fairtrade neznamená jen novou nabídku kávy, společnost OMV ho podpoří celou řadou dalších aktivit. Kampaň bude v ČR masivně podpořena přímo na čerpacích stanicích, na webu i Facebooku OMV, probíhá rovněž spotřebitelská soutěž o kávu a kávovary. Mimo čerpací stanice oslovíme široké spektrum zákazníků prostřednictvím rádiové kampaně, standardní tištěné reklamy a na hlavních tazích po celé ČR řadou billboardů“, popisuje kampaň marketingový manažer OMV v ČR Michal Janda. Čerpací stanice se kromě jiného zapojí do celostátní kampaně „Fandíme Faitrade“

Fairtrade káva mi přijde jako absolutní standard, tudíž samozřejmě s tímto tahem souhlasím. Vypil jsem u benzínek za život hodně kafe, ale teď už to nedělám. Dovolím si přesto (proto…) jednu obecnější poznámku (která se netýká specificky OMV). Skutečný fairtrade je pro mne osobně více, než jen to, zda dělníci na plantáži nebyli bičování místním nenažraným plantážníkem. Patří tam i takové maličkosti, jako například to, zda personál na benzínce nešidí, nedává do kávovarů místo značkové kávy bukvice z ukrajinského diskontu a podobně. Až tohle provozovatelé čerpacích stanic zvládnou, budu si tam kafe zase kupovat.
Tomáš Krásný (Blue strategy)

Kolonial.cz jde s proudem a rozdává food magazín ve velkém

Kolonial.cz nenechává nic náhodě a zvětšuje distribuci svého magazínu

Kolonial.cz nenechává nic náhodě a zvětšuje distribuci svého magazínu

Maloobchodníci ví, že rozdávat food magazíny mezi svými spotřebiteli a - lehké klišé - zapojit blogery, je jedna z cest, jak si udržet jejich loajalitu. Po Albertu, Bille a Lidlu, kteří to vše v kombinaci nebo zvlášť praktikují, teď i Kolonial.cz vydal již třetí číslo magazínu (v nákladu 50 000 kusů) a rozšířil své distribuční kanály. Původně se vkládal do Apetitu, Blesku a rozdával v Leo Expressu, nyní se stal součástí produktových balíčků eshopů Rozbaleno.cz, Proděti.cz. Dostanete ho i v pekárnách Kabát nebo showroomech spotřebičů Eta.  Nově se společnost v distribuci zaměřuje na menší města - spolupracuje s mateřskými školkami a kosmetickými salóny ve středočeských městech jako Mníšek pod Brdy, Beroun, Brandýs nad Labem - Stará Boleslav a Nové Strašecí. V tomto dvanáctistránkovém čísle se na receptech podíleli blogeři @e_eva, P&G Foodies a Tereza z Foodlover.cz. „Dlouhodobě se snažíme oslovit domácnosti, které zatím nemají s online nákupem potravin zkušenost. Tištěný magazín je dobrým způsobem, jak u prvouživatelů odbourávat celou řadu bariér, které jim brání eshop s potravinami vyzkoušet, “ uvádí Michala Langerová, brand manager Kolonial.cz, “

Slevy mění cestovatelské chování Čechů

Je to už poměrně dlouhá doba, co u nás slevové portály slaví úspěch. Leckdo si vybaví především gastronomické zážitky, které si skrze ně lze dopřát, ve velkém se ale také prodávají zájezdy, ať už po Čechách, či do zahraničí. CzechTrade vytvořil výzkum ve spolupráci s výzkumnou agenturou NMS Market Research a Skrz.cz na téma dopadu vlivu slevových portálů na cestovní ruch v naší zemi. Studie ukázala, že v 62 % všech nákupů tohoto typu přesvědčí zákazníky vizuální nabídka portálu, až potom nízká cena. Obratem v cestovatelském chování je především zvýšení počtu kratších dovolených a návštěv zcela nových míst. Takovýto typ dovolené nakoupila alespoň jednou v životě více než jedna třetina Čechů a nejedná se výsadu jedné cílové skupiny, nakupují mladší i starší páry, lidé z vyšších příjmových skupin, ze středních i z těch nejnižších. 

„Realizovaný výzkum nám potvrdil hypotézu, že existence slevových portálů významným způsobem ovlivňuje i cestovatelské zvyklosti českých turistů,“ uvedla Monika Palatková, ředitelka agentury CzechTourism.

Holba stáčí do nového skla

Holba Premium (i Holba Šerák) mají nový typ lahví

Holba Premium (i Holba Šerák) mají nový typ lahví

Stejně jako nedávno Krušovice začal v polovině března pivovar Holba stáčet do nového typu lahví. Do teď se pivo prodávalo v NRW lahvích (Nordrhein-Westfalen lahve, od konce osmdesátých let do nich stáčely velké německé pivovary), nové lahve mají delší hrdlo, který při plnění minimalizuje přístup nežádoucího vzduchu, a stejně jako krušovické lahve embosované logo. „Naším záměrem bylo zdokonalení obalů tak, aby odpovídaly současným trendům, vnímání značky a byly příjemné pro konzumenty. Tvar lahví, nová etiketa a originální provedení potisku přepravek zřetelně identifikují značku Holba a tím zlepšují orientaci zákazníka při nákupu“ uvedl ředitel pivovaru Holba Vladimír Zíka.

Proměnou prošly i přepravky Holba

Proměnou prošly i přepravky Holba

Inovací prošly i přepravky na pivo, jsou o kilogram lehčí a disponují lepšími úchyty. Výměna 5 milionů lahví a 170 500 přepravek proběhla v pivovaru jednorázově, staré sklo tak už u Holby nepotkáme. Staré přepravky a lahve společnost podle zákona i nadále vykupuje. 

Logický tah, jak z hlediska úspor, tak marketingu. Kdo by se neradoval z lehčích přepravek – finanční ředitel i děda ze Žamberka, co má nákup piva zase o trochu lehčí.
Tomáš Krásný (Blue strategy)

Equa bank otevřela poslední pobočku z dvouleté expanze

V září 2014 si Equa bank oficiálně dala za cíl mít dvakrát více poboček, než kolik jich měla dosud. Plán se vydařil a po dvouletém období se banka dokonce rozšířila z původních 16 poboček na dnešních 58, z toho 37 se specializuje na retailovou klientelu. Na konci března završila své expanzivní plány otevřením poslední pobočky v Praze v OC Zlatý Anděl na Smíchově. „Otevřením nové pobočky v obchodním centru Zlatý Anděl v Praze jsme úspěšně završili masivní expanzi naší pobočkové sítě a dostáli tak slibu, že Češi mají pobočku Equa bank dostupnou do 30 minut běžnou dopravou. Díky velice frekventované lokalitě, kterou oblast pražského Anděla je, považujeme naši poslední otevřenou pobočku za nejatraktivnější z celé naší distribuční sítě,“ říká Jakub Pavel, ředitel retailového bankovnictví Equa bank.

Mám radost, že Anděl jede. Když jsme v roce 1991 dělali k výstavbě tohoto obchodního centra první feasibility study, ne každý nám věřil, že tahle část města bude zlatý důl. Kéž by se takhle razantně rozvíjely i další lokality v Praze, o zbytku České republiky nemluvě.
Tomáš Krásný (Blue strategy)

Hornbach otevírá desátou prodejnu a spouští eshop

Nově otevřená prodejna Hornbachu ve Velké Chuchli

Nově otevřená prodejna Hornbachu ve Velké Chuchli

Hornbach u nás otevřel ve středu 23. března desátý market, tentokrát ve Velké Chuchli. Novinkou na prodejní ploše o velikosti 20 tisíc metrů čtverečních budou zákaznické počítače, určené třeba pro vytváření cenových srovnání nebo zastřešené zahraní centrum. Spolu s otevřením prodejny byl spuštěn eshop Hornbachu. Pět let předtím fungovala služba online rezervace a následného vyzvednutí na prodejně, nový eshop má fungovat plnohodnotně - tedy i s možným doručením na místo určení. „Otevřením desátého projektového marketu v České republice a zároveň čtvrtého v Praze chceme posílit svou vedoucí pozici v Praze a středních Čechách, kde se chceme ještě více přiblížit kutilům i profesionálům,“ dodává Jaroslav Paděra, generální ředitel Hornbachu v ČR a SK. Celkové investice do nové prodejny dosáhly 900 milionů Kč. 

Hornbach je absolutní hvězda retailu. Fantastický sortiment, profesionální služby, vtipná marketingová komunikace. A teď navíc omni-channel... Tuhle firmu mám fakt rád, nechávám v ní docela dost peněz a rád se k tomu přiznávám.
Tomáš Krásný (Blue strategy)

Kombinace klasického a internetového prodeje je dnes již nezbytnou součástí obchodní strategie většiny významných obchodníků na českém trhu. Logistika internetového podeje (vyzvedávání objednaného zboží, rychlost doručení, reklamace) se v průběhu času obecně zlepšuje, ale skladovost inzerovaného zboží (informace o dostupnosti) je obecně velkým nedostatkem. Obchodníci se velmi často snaží presentovat co možná nejširší nabídku a vzhledem k relativně malému českému trhu a nejistému odbytu pak nejsou schopni a ochotni mít produkty skladem a leckdy se stává, že mají v nabídce i položky, které jsou již u výrobce nedostupné. Udržování aktuálních informací na webu s ohledem na skladové zásoby není také ‚bez práce‘.
Martin Boček

Alo diamonds prodávají levnější šperky

Nový butik ALOve v pražské galerii Myslbek.

Nový butik ALOve v pražské galerii Myslbek.

Česká společnost Alo diamonds, která letos oslaví 20 let na trhu, se loni v říjnu rozhodla rozšířit koncept o značku ALOve, která nabízí šperky nejčastěji kolem 15 tisíc Kč. „Delší dobu jsme pozorovali kategorii cenově dostupnějších šperků a říkali si, že bychom na tento trh dokázali dodat výrobky s výrazně lepším designem i lepší kvalitou. Proto vznikla idea přijít s novou značkou,“ vysvětluje Alojz Ryšavý, klenotník a majitel ALO diamonds, a dodává: „Našim cílem je umožnit každému oslavit významnou životní událost zlatým šperkem s pravými diamanty nebo jinými vzácnými drahokamy, aniž by nákup znamenal výraznou finanční zátěž.“První butik ALOve byl představen v pražském OC Nový Smíchov, jeden také funguje v Bratislavě v obchodním centru Eurovea, nově ALOve otevřela prodejnu v galerii Myslbek v ulici Na příkopě. Expanze značky těmito kroky nekončí, tento rok se otevře další butik v OC Chodov a druhý na zatím neznámém místě  v Praze, přibudou i další dva obchody v Bratislavě. Nejpozději do poloviny roku 2017 rozšíří značka do Plzně, Ostravy a Brna. Cílení na širší okruh zákazníků není jediné využití potenciálu obchodu, kterého se společnost chytla. V poslední době, a především v USA, se snaží probojovat na trh s investičními diamanty, které jsou podle výzkumů na vzestupu. 

Staropramen se snaží dohnat prodejní pokles

Jednou z úspěšných investic Staropramenu byly nové stáčecí linky.

Jednou z úspěšných investic Staropramenu byly třeba i nové stáčecí linky.

Prodeje Pivovarů Staropramen se stabilně už 4 roky pohybují na úrovni 3,1 milionů hektolitrů, letos ovšem pivovarnická skupina pocítila lehké snížení objemů prodejů z předchozích 3,16 milionů hektolitrů na loňských 3,12 milionů hektolitrů. Naopak česká jednička Plzeňský Prazdroj i piva z portfolia Heineken za sebou mají prodejně velice úspěšné období. Na zahraničních trzích se mu dařilo o něco lépe, export vzrostl o 7 % a dosáhl prodeje 600 tisíc hektolitrů. Největšími odběrateli bylo Slovensko, Velká Británie a Německo. Za zlepšením pozice v zahraničí stojí podle společnosti správně zvolená marketingová strategie spolu s posílením značky v portfoliu skupiny Molson Coors, kam Staropramen patří.

Carling British Cider uvádí dvě nové příchutě

Carling British Cider uvádí dvě nové příchutě

U nás společnost loni investovala do tankových technologií (díky nimž spotřeba narostla o 14 %) a do rozšíření ciderů Carling o dvě nové příchutě - jablko a máta/limetka, kromě jiného také převzala distribuci ležáku Corona. K navýšení spotřeby Carlingu o 44 % pomohlo Staropramenu loňské letní mimořádně přející počasí. Staropramen loni na podzim výrazněji podpořila prodej v hospodách spuštěním tzv. Staropramen Sportovního kina. Hospodám byl nabídnut zvýhodněný balíček sportovních přenosů na O2 Sport. Akce se účastní 700 hospod, nárůst prodejů se díky kampani pohybuje kolem 10 %. 

Burger King přichází s aplikací, není první v oboru

Burger King spouští novou aplikaci. Bude tak lepší konkurencí pro McDonald´s a KFC?

Burger King spouští novou aplikaci. Bude tak lepší konkurencí pro McDonald´s a KFC?

Fastfoodový řetězec Burger King pružně zaregoval na nejnovější změny konceptů a technologické inovace svých největších konkurentů na našem trhu a spustil mobilní aplikaci, která má zákazníkům Burger Kingu usnadnit orientaci v nabídkách nebo třeba lokacích restauračních zařízení. K dohledání je otevírací doba fastfoodů a vzhledem k novele zákona z roku 2014 i seznam alergenů nebo výživových hodnot, které potraviny obsahují. Všechny řetězce tohoto typu v poslední době hojně rozdávají papírové slevy na celá menu, jednotlivé pokrmy nebo 1+1 zdarma, Burger King je pomocí této aplikace nově přinese online. Česko není první zemí, kde se fastfood pokusí cílit na klientelu přes mobily, 7 milionů stáhnutí už má v Německu a 5 milionů ve Španělsku. Aplikace je ke stažení v AppStore i v Google PlayStore. Celá věc rozhodně není novinkou ve světě fastfoodů, jak McDonald´s, tak KFC mají aplikaci na velmi podobné bázi z předchozích let. McDonald´s disponuje aplikací „Můj McDonald´s“ dostupnou pro Čechy, KFC zatím aplikaci na českém trhu nerozvinulo. 

Personálie

Kovář končí po osmi letech jako ředitel ve Staropramenu

Zbyněk Kovář po osmi letech končí jako generální ředitel Staropramenu.

Zbyněk Kovář po osmi letech končí jako generální ředitel Staropramenu.

Po šestnácti letech na manažerských pozicích a po osmi letech končí jako generální ředitel druhého největšího českého Pivovaru Staropramen Zbyněk Kovář. Je to plánovaný odchod, své nabyté znalosti chce uplatnit v rámci pivovarnické skupiny Molson Coors, která je vlastníkem Staropramenu, na jiném trhu. Kovář úspěšně provedl společnost třemi změnami vlastníka, rovněž také přes ekonomickou krizi a zasloužil se o zavedení kategorií pivních mixů.

Petr Kovařík

Petr Kovařík

Jméno nástupce bylo dlouho tajemstvím, ale ve čtvrtek 31.3. vydal Staropramen prohlášení, že na místo Zbyňka Kováře nastoupí Petr Kovář, který vedl pět let sesterskou společnost Borsodi Sorgyar v Maďarsku, která rovněž patří do skupiny Molson Coors. 

Pozvánky

Galerie Harfa znovu představí výchovné přednášky

Harfa pokračuje v edukativním seriálu "Čím budu?"

Harfa pokračuje v edukativním seriálu „Čím budu?“

Po loňském úspěchu bude v letos v Galerii Harfa pokračovat seriál výchovných přednášek „Čím budu?“. Čtyři víkendy po sobě, 2. a 3. dubnem počínaje, mohou rodiče s dětmi strávit den s paleontology, učiteli, vojáky nebo herci a poznat blíže, co jejich povolání obnáší. Prezentace doprovázejí praktické ukázky z profesí. První víkend je věnován tematicky, protože se na Harfě nachází DinoPark, povolání paleontolog/archeolog. Program potrvá od 12:00 do 17:00, součástí bude naučná stezka, kde děti plní úkoly a sbírají za ně razítka s cílem vyhrát vstupenky do DinoParku nebo do Muzea Hlavního města Prahy. Práci učitelů si bude možné vyzkoušet v průběhu června, na přelomu září a října se o zkušenosti podělí vojáci a v listopadu herci. 

Zpravodajství z retailu a spotřební koš podporuje společnost Global Marketing a její nový projekt

Distribuce POS