Náš newsletter se po letní pauze vrátil na začátku září k běžnému provozu: chodí každý všední den.

Slovenské Piano opouští Pravda, projekt hledá další investici

Systém předplatného opouštějí domácí projekty, dál expanduje v zahraničí. Předplatné zdražil, tržby mu rostou, ztráta ovšem rovněž.

Systém zpoplatnění internetového obsahu Piano Media přišel o dalšího ze svých klientů, z projektu vystoupil slovenský zpravodajský portál Pravda.sk celostátního deníku Pravda, který od května zpřístupní celý svůj obsah bezplatně. Deník toto rozhodnutí blíž nekomentoval.

Odchod z Piana dřív oznámil ekonomický týdeník Trend spolu s přidruženým portálem Mediálne.sk. Zdůvodnil to zejména tím, že Piano negativně ovlivňovalo zvyšování návštěvnosti webu. Loni v prosinci systém opustilo vydavatelství Ecopress, které vydává list Hospodárske noviny a jež koupila skupina Agrofert českého ministra financí Andreje Babiše. Vydavatelství zároveň ohlásilo zavedení vlastního systému zpoplatnění internetového obsahu.

Piano Media se většího úbytku zákazníků z důvodu odchodu některých medií ze systému neobává. „Na počet předplatitelů to významný vliv mít nebude,“ soudí marketingový manažer Piano Media Dávid Puha. Dodal, že společnost chce do systému zapojit další portály.

Piano kromě Slovenska provozuje národní systémy ve Slovinsku a Polsku a také několik individuálních řešení, čerstvě placení elektronického předplatného pro čtenáře amerického časopisu Newsweek. Spolupracuje s více než 80 různými online značkami, mezi nimiž jsou deníky, týdeníky, rádia i televizní stanice.

„V posledních šesti měsících jsme na Slovensku a v Polsku zaznamenali rapidní nárůst uživatelů,“ uvedl Dávid Puha. Tento výsledek podle něj souvisí s tím, že média začala zpoplatňovat větší část svého obsahu na internetu, než tomu bylo v minulosti. Počet platících klientů Puha neuvedl, společnost své výsledky dlouhodobě nezveřejňuje.

Výrazně vyšší návštěvnost uživatelů systému Piana na svém webu hlásí slovenský list Sme. Z grafu, který na Facebooku zveřejnil zástupce šéfredaktora deníku Konštantín Čikovský, vyplývá, že alespoň jednou týdně se na portálu Sme.sk přihlásilo v posledním období kolem 18.000 klientů Piana. Oproti loňsku to představuje více než dvojnásobek, přičemž hlavní nárůst portál zaznamenal letos. „Prudší letošní růst je reakcí předplatitelů na silnější uzamykání (obsahu) a nový obsah, nejen (prezidentské) volby,“ uvedl Čikovský.

Tržby rostou, ztráta také

Deník E15 tento týden napsal, že Piano Media je na prodej a že probíhají příslušná jednání. Po reakci Piana zprávu opravil ve smyslu, že firma hledá nové investory. Už před dvěma roky Piano Media získalo k další expanzi 2 miliony eur od jednoho investičního fondu, jehož manažer, společnost 3TS Capital Partners, současně vstoupil do akcionářské struktury slovenské firmy.

Podle portálu Živé.sk společnost Piano Media v roce 2012 prohloubila ztrátu na zhruba 719.000 eur z 222.000 eur v předchozím roce, kdy systém zpoplatnění internetového obsahu vstoupil do praxe. Výnosy firmy se v tomto období více než zdvojnásobily na 228.000 eur.

Předloni Piano Media zdražilo předplatné. Měsíční přístup k placenému obsahu nyní přijde na 3,90 eur, roční předplatné stojí 39 eur.