Prezident Miloš Zeman by si „velice přál“ personální změny v České televizi. Řekl to v televizi Barrandov, bez upřesnění, koho by se měly týkat. Připomněl, že takové změny nemůže dělat prezident, ale mohou je spustit poslanci, když dvakrát zamítnou výroční zprávu o hospodaření České televize. „Tak uvidíme, jestli to udělají,“ pověděla hlava státu.

Služba Facebook Places (Místa) už je i v Česku, uspíší konec placených katalogů

Geolokační funkcionalita Places může být pro síť Facebook stejně důležitá, jako samotná reklama.

Posledních pár týdnů nejlíp nespí majitelé některých tzv. „check-in“ služeb, ať už jsou to globální Foursquare, Gowalla, ale i třeba tradičnější lokální hráči typu portálu Seznam.cz s katalogem Firmy.cz. Facebook totiž globálně vypustil svoje Facebook Places – a to znamená, že i v Česku se můžeme konečně „čekovat“ na navštívených místech – dát svým přátelům přes sociální síť vědět, kde se právě nacházíme, případně ještě co tam děláme.

Co pro Facebook znamenají Places? Divokou kartu. Jsou platformou, kterou síť potřebuje pro práci se svojí komunitou nejen online, ale i v offline, skutečném světě. Služba Facebook Places může být pro Facebook stejně důležitá, jako samotná reklama.

Dnes už víme, že Places mají globálně víc uživatelů než Foursquare, uživatelé Foursquare přitom byli ještě podle listopadového průzkumu aktivnější). Není divu, Facebook Places jsou zatím stále v plenkách a ačkoliv základní funkce běží, třeba vytváření duplicitních míst (třeba Airport Prague s 10 tisíci „check-inů“ a Prague airport s jedním) je problém, který Facebook ještě bude muset řešit.

Facebook je ale jasný výherce, protože má nejen uživatele v prostředí počítačů, ale zároveň 200 milionů z nich jej aktivně používají na mobilních telefonech. To dělá z Foursquare, Gowally a dalších, které registrují dohromady pár milionů uživatelů, jeho chudé sourozence.

Ano, Foursquare si může udržet některé svoje příznivce, ale z dlouhodobého hlediska Facebook tuto bitvu vyhraje. Čerstvě z praxe: za pár týdnů, co v Places v Česku běží, se na ruzyňském letišti „začekovalo“ dvanáct set lidí (respektive check-inů bylo kolem 1200), víc než čtvrtina, než za mnohem delší dobu na Letišti Praha nasbíral Foursquare.

Podívejme se však na lokální trh – jsou Facebook Places něco, co může uštědřit ránu například katalogu Firmy.cz, největšímu zlatému kameni Seznamu? Samozřejmě, s příchodem platforem, které budou malí a střední podnikatelé vnímat jako čím dál důležitější, přijde i jejich edukace. Internet se nebude rovnat Seznam.cz, ale bude se primárně točit kolem lidí. A na nich a na jejich aktivitě stojí právě Facebook.

Peníze malých a středních podnikatelů jsou jen jedny – to znamená, pokud efektivně využijí peníze na Facebooku, nebudou utrácet desítky tisíc měsíčně třeba za neefektivní firemní zápisy. Důvod i prostor pro změnu rozhodně je: menší podniky mohou na Facebooku cílit reklamu stejně lokálně, jako na Seznamu podle měst.

Pro Seznam.cz a další jsou ostatně z podobného důvodu problematické i různé „slevomaty“. Ty ale pořád mají zásah spíš v řádu desítek, nejvýš stovek podniků – takových, které pokud udělají úspěšnou slevovou akci na internetu, nemusejí si kupovat zápis na patnácté stránce katalogu v sekci „Restaurace, Praha“ za desítky tisíc korun.

If you can’t beat them, join them, říká se. Nad Facebook Places může vzniknout spousta zajímavých služeb využívající vývojářské rozhraní Facebooku. Kreativitě vývojářů se meze nekladou. Internetové portály se mohou předhánět v integraci Places – to může být něco, co je konečně odliší.

Takže co to vše znamená pro marketing na Facebooku?

  1. Největší přínos mají Places pro malé a střední podniky, které mohou udělat svoje facebookové stránky a spustit na ně reklamu v téměř libovolné výši, efektivně cílenou jak na internetu, tak na mobilu
  2. Řetězce, které mohou využít Places pro různé akce prostřednictvím Facebook Deals (budou spuštěny později v ČR, jde o platformu, umožňující škálovatelně nabídnout slevy či akce přímo v okolí)
  3. Loajalitní programy („získej něco za check-in“)
  4. Rekordní check-iny na různých velkých akcích
  5. Individuální řešení, které firmy mohou využít na API (třeba aerolinky KLM dávaly dárek za určitý počet check-inů na různých letištích plus letenku od KLM)
  6. Využití pořadateli a promotéry akcí – nyní je možnost „čekovat“ se i na akcích (na Facebooku jsou to „eventy“, každý s konkrétním zápisem)

Facebook tedy pravděpodobně bude zabiják ostatních „check-in“ služeb. A to, že se soustředí na uživatele a na sociální a lokální relevanci, může být velkou výhodou oproti přístupu řazení podle toho, kdo zaplatí víc.

Bude ale určitě muset vytvořit lepší obchodní model, který bude fungovat. Třeba tak, že firma bude moci propagovat svoje „check-ins“ nebo „deals“, aby zůstávaly zobrazené na Facebooku déle.

Zatím je založení a využívání Facebook Deals pro firmy ve Spojených státech zdarma. Platby Facebooku se tam nikterak nepoužívají, je to nástroj dosud čistě marketingový. A u nás Deals ještě vůbec nejsou.