Souboj o nejlevnější rohlíky? „Prostou zákaznickou psychologii neočůráš“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulých týdnů. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.

Nově naši experti na maloobchod hodnotí na škále 1 až 5 vybrané novinky podle subjektivně hodnocené důležitosti, stejně jako ve škole je hodnocení číslo 5 považováno za nejméně důležité. Kritériem důležitosti je přínos pro český maloobchodní trh a pro českého zákazníka. Zprávy jsou podle hodnocené důležitosti seřazené.

1. Kdo má levnější rohlíky?

Oddělení pečiva po rekonstrukci

Oddělení pečiva v Lidlu

Řetězce prodávající potraviny zahájily v poslední době konkurenční boj týkající se nejen zaměstananců, ale také zákazníků. Kromě zvyšování mezd proto znižují ceny takzvaných klíčových produktů českého trhu. Jedná se především o pečivo, kuření prsa, vepřové maso, mléko, mouku cukr nebo olej. Server iHNed informoval o tom prodejní ceně rohlíků, která mnohdy sahá pod výrobní náklady. Proti tomu se bouří Svaz pekařů a cukrářů. Například akci Kauflandu, který prodával tukový rohlík za 50 haléřů, označil za nemravnou. 

Příliš drahé máslo, příliš levné rohlíky, vlastně taková ekonomicky vyrovnaná snídaně... Já fakt nevím, jaká je výrobní cena rohlíku, ale OK, řekněme, že ta cena nízká je. Pak tady máme v republice nějaké standardní mechanismy, jak to zjistit. Vykřikování v médiích je jen hra, která nic neřeší. Možná by se pekaři, kteří nechtějí dělat rohlíky za korunu, mohli přeorientovat na jiné pečivo, které jim přinese víc. Něco prémiového, něco cool... Rohlíky za kačku ať si peče Babiš v Penamu, i když ten radši za kačku dluhopisy. Stejně jsou druhý den nepoživatelné.
Václav Loubek

Asi bych neřešil ani tak cenu, jako spíš hmotnost toho superlevného rohlíku. Přece jen, ta sleva se musí někde projevit. Jinak teda rohlík za korunu je super marketingový nástroj (i ten za korunu padesát) a dokazuje, že můžeme být stále bohatší, ale tu prostou zákaznickou psychologii prostě neočůráš...
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

Je to velmi silná součást marketingu, zvlášť proto, že si ji všimnou i velká média a řetězce dostanou publicitu. Lidi na to prostě slyší a přijdou no, byť ušetří na rohlících pár korun, marže se vytvoří na jiných produktech. Takže vítězem jsou řetězce.
Jan Penkala (Acomware)

Tady stojím na straně pekařů. Chápu ‚loss leader‘ taktiku řetězců, ale u takto levného produktu je to obzvláště citlivé. Málokdo má tu odvahu se vymezit větší kvalitou služeb, sortimentu nebo prodejen, holt ta cena je nejvíce srozumitelná…
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

Ano, přesně jak to v článku stojí, když se jedná o marketingovou akci řetězce, který chce nalákat zákazníky a hradí ji z vlastních marží, tak proč ne. V dnešních dnech je i mléko nebo cukr za korunu v Kauflandu a neobávám se, že by jim je za tuto částku někdo dodával.
Monika Hrubalová

Těm, co kupují levné rohlíky, bych doporučil, aby vnímali jejich chuť. Ideálně v kombinaci s nejlevnější šunkou za třináct korun.
Tomáš Hájek (ADMEZ)

Je to vlastně pokrok. Dříve se bojovalo kameny, pak přišlo kopí, meče, pak pušky, děla, větší děla, tanky a dneska … rohlíky. Tak si to, rohlíkáři z řetězců, užijte a pozor na housky, to už je těžší kalibr.
Daniel Procházka (Ipsos)

2. Globus v menším bude „za rohem“

Pardubický Globus Fresh vznikl z bývalé samoobsluhy na sídlišti Dubina

Pardubický Globus Fresh vznikl z bývalé samoobsluhy na sídlišti Dubina

Řetězec hypermarketů s potravinami Globus startuje 31. května v Pardubicích na sídlišti Dubina nový koncept menších prodejen s názvem Globus Fresh. Maloformátové prodejny plánuje provozovat právě přímo v rezidenčních lokalitách. Globus Fresh má v plánu nabízet zákazníkům své čerstvé produkty – pečivo (třeba čerstvě upečený kvasový chléb), cukrovinky a maso (porcované přímo v obchodě, také uzeniny vlastních receptur), a to přímo v místě bydliště, „za rohem“. Podobnou strategii jako Globus volí i další české řetězce. Například Tesco expanduje se svou sítí večerek Žabka. Menší prodejny v centrech měst otevírá také elektro Datart a Ikea se chystá na otevření menší pobočky na Václavském náměstí. Srovnání přinesla E15.

Jsem zvědavý na souboj konceptů menších prodejen. V modrém rohu pultový Globus, v červeném rohu vietnamská večerka, nabízející do desíti do večera akční zboží... z Globusu. Chybí vám tam něco? Ano, přesně - maloprodejna šikovné české podnikatelky či podnikatele. Jenže ta si to podělala už před lety tím, že nabízela jen zboží z Makra s cenovým koeficientem 1,7, a to maximálně od devíti hodin do tří.
Václav Loubek

Začnu již obehranou písničkou, že ve Zlínském kraji Globus není, tudíž asi ani jeho fresh koncept se zde očekávat nedá. Ale jinak musím chválit, protože takováto cesta za zákazníkem jest hodna ocenění. Jen tedy nevím, jak jim dlouho vydrží přístup k logistice, cituji ‚Potraviny z něj budou do obchodu dováženy tolikrát denně, kolikrát bude potřeba.‘ Přece jen, nafta taky není zadarmo, že. Úplně na závěr zásadní otázka: Bude také v těchto menších prodejnách ta výborná sekaná v housce?
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

Z pohledu Globusu podle mého velmi rozumný krok, který může oslovit zákazníky, kteří nemají hypermarket v blízké dostupnosti. Především z pohledu rychlého nákupu kvalitního zboží. Ale nevyřeší to pokrytí míst, kde nyní Globus hypermarkety nemá.
Jan Penkala (Acomware)

Sympatický krok, který posiluje vnímání Globusu jako maloobchodníka známého svými čerstvými potravinami a vlastní výrobou. Jen jsem čekal, že vzhledem k malé hustotě hypermarketů, budou pultové prodejny vyplňovat bílá místa na mapě a nebudou tak blízko svým sesterským velkovýrobnám.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

Určitě dobrý nápad, jenom je otázka, zda bude čerstvost a podobná cena jako v hypermarketu zachována. Nemáme tady dost dobrých zkušeností, Tesco Express, Žabka atd.
Monika Hrubalová

Ano, mně to dává smysl. Je to trendy. Zatím...
Tomáš Hájek (ADMEZ)

Freš oklikou přes hajpr, tak to je džouk, ne? Ale postupně: postavičky na výloze ve mě vyvolávají dojem, že jde o zloděje. Hláška z interiéru ‚zavážíme několikrát denně z hypermarketu‘... to mně příliš nezní jako freš. Deklarovaná ‚poctivá výroba…‘ trochu roztřást font a je to. Z venku na mě prodejna působí spíše jako sexshop anebo herna. Ale třeba se pletu a je to naopak ta nejlepší možná kombinace.
Daniel Procházka (Ipsos)

3. Vietnamská Tamda koupila OC poblíž Ústí

OC Všebořice v době svého fungování

OC Všebořice v době svého fungování

Bývalé obchodní centrum Všebořice poblíž Ústí nad Labem získalo nového majitele. Firma Bainbridge, která objekt vybudovala, ho za poradenské asistence CBRE prodala přednímu dodavateli vietnamských večerek Tamda Foods. Cena nebyla zveřejněna a nový majitel odmítl svůj nákup na severu Čech komentovat. Transakci zajišťovala firma CBRE. OC se nachází pět kilometrů severozápadně od Ústí nad Labem. Bylo postaveno v roce 1999, nájemní plocha je více než 18.000 metrů čtverečních. Před třemi lety zde ukončilo působení Tesco a během krátké doby zůstal celý objekt prázdný.

Počkám si, co z toho nový majitel bude chtít vybudovat. Prémiové obchodní centrum by chtělo asi velké zapojení německého příhraničí. Nebo z toho udělají sklady? Nebo něco jiného? Každopádně se ukazuje, že do velkých obchodů s nemovitostmi nemusí nutně vstupovat jen stálí hráči.
Václav Loubek

Ať už s tím vietnamští podnikatelé udělají cokoli, věřím, že to bude úspěšné. Pořád lepší, než kdyby ten barák zůstal opuštěný.
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)  

Zdatným vietnamským obchodníkům se daří a expandují. Tato koupě ukazuje jejich velké ambice a mohou potrápit i lídra Makro.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

S nástupem online prodeje potravin a díky dlouhodobému přeskupování sil u malometrážních prodejen vidíme pohyby i ve velkoobchodním segmentu. Někdo to umí využít, jiný ne.
Tomáš Hájek (ADMEZ)

Můj dříve oblíbený Carrefour se tam nevrátí, ale bude zajímavé sledovat to

‚ožití‘, počkejme si. A přejme místním obyvatelům, aby jim ožití neznepříjemnilo jejich žití.
Daniel Procházka (Ipsos)

4. Po GDPR se EU zaměří na plasty

Permanentní plastová taška Lidlu

Permanentní plastová taška Lidlu, kterou se řetězec snaží šetřit životní prostředí, na trh ji uvedl v lednu 2018

Evropská komise nyní projednává zákaz jednorázových plastových nástrojů, s nimiž retail často pracuje. Nejedná se pouze o PET lahve, na které by se v budoucnu mohla vztahovat vratná záloha, ale také o plastové tácky, příbory, slámky na pití nebo vatové tyčinky s plastovým středem. Cílem EU je omezit znečišťování ovzduší a oceánů. Komise navrhla zákaz u deseti výrobků, které podle ní tvoří 70 % odpadků v mořích. Zprávu přinesl web iDnes.

Báječný svět českých médií. Ve snaze o vyždímání peněz i z nižších forem života, jako jsou prvoci nebo voliči a členové SPD dochází ke zkratkovitosti, a tím pádem je celkem rozumná snaha o omezení plastového odpadu v oceánech vydávána za zákaz uchošťourů. Zas mám pocit, že tahle úchylárna je pro české vlastence to nejdůležitější a každý druhý si souloží ucho pětkrát denně. Nejdebilnější argument, který jsem zaslechl je, proč to zakazovat nám, když nemáme moře. Kam tečou naše řeky jsme se učili na základce. Jasně, že maximum znečištění pochází úplně odjinud, než je Evropa, ale my jsme tak ekonomicky a společensky na výši, že prostě ten první krok udělat musíme.
Václav Loubek

Tak je to zatím jen návrh, že ano. Ale zaujalo mě to s těmi recyklovatelnými plastovými lahvemi, které budou muset mít připevněná víčka k obalu. Jakože už se po roce 2025 nebudou dělat sbírky PET víček? Kašlete na vatové tyčinky do uší, tohle bude ten pravý důvod, proč se u nás zase začne o něco víc hejtovat EU. Dobře, a teď trochu vážněji. Ano, je to návrh. Ano, bude se kolem toho hodně diskutovat a nakonec to nějak dopadne. Ale proč když toto navrhne v rámci trvale udržitelného rozvoje nějaká firma, tak se jí za to tleská, jak strašně je uvědomělá, ale pokud to navrhne EU, je to brané jako omezení?
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

Iniciativa určitě chvályhodná, není ale trochu už pozdě? Nedávno jsem měl v baru kovové brčko a nikterak mi nevadilo.
Jan Penkala (Acomware)

Správný krok. Hnutí za omezení plastů sílí v mnoha oblastech a urychlí změnu k čistějšímu řešení.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

K těm zákazům bych byla skeptická. U nás to tak být může, ale většina světa nenormálně plundruje a znečišťuje životní prostředí. Čím chudší země, tím větší ‚zamoření‘. Pár výjimek existuje, Rwanda například...
Monika Hrubalová

Možná zákaz něco vyřeší, nevím. Ale za to, že jsou oceány plné plastů, nemohou plasty, ale lidi, kteří se chovají jako prasata, ne?
Tomáš Hájek (ADMEZ)

Myslím, že je dobře, aby někdo lidem, resp. výrobcům, připomínal, že jsou na zemi jen na návštěvě, a že by se podle toho měli chovat.
Daniel Procházka (Ipsos)

5. Německé řetězce lákají Čechy do USA

Evropské diskonty chtějí konkurovat těm tradičním americkým, například Walmartu

Evropské diskonty chtějí konkurovat těm tradičním americkým, například Walmartu

Německému diskontnímu řetězci se po Evropě daří, proto se rozhodl zkusit štěstí také v Americe. V USA má zatím 50 prodejen v 6 státech na východním pobřeží. Jelikož Lidl vypisuje interní výběrová řízení na pozice v zahraničí, dostávají se díky jeho expanzi do USA také jeho čeští a slovenští zaměstnanci, firma totiž těží z jejich praxe. Informoval o tom web iDnes. Náplň práce je v americkém Lidlu stejná jako v Česku, liší se akorát výše mzdy, která ale podle společnosti reflektuje rozdíl v životních nákladech a cenové hladině. Podle oficiálního vyjádření amerického ředitele Lidlu ale jeho nástup na tamní trh nedostál očekávání a zatím tamním zákazníků nerozumí. 

Pracovní zkušenost z amerického trhu je pro našince k nezaplacení, a to říkám jako člověk, který tam v devatenácti absolvoval ‚jen‘ tříměsíční work&travel. O stálém jobu to platí dvojnásob. Americká ekonomika a pracovní trh mají úplně jinou mentalitu a je moc fajn naučit se ten jejich drajv po efektivitě.
Václav Loubek

Takže Češi (a Moravané se Slezané) budou jezdit do USA pracovat v supermarketech, ano? A jediná změna od roku 1990 bude, že tam budou vidět přes den... Great!
Petr Podlešák (Měšťanský pivovar v Kutné Hoře)

Podle mne super zpráva, pro spoustu lidí to může být velmi dobrá kariérní příležitost. Jedna z výhod nadnárodních řetězců.
Jan Penkala (Acomware)

Koncept Lidlu nebo Aldi slaví úspěch a s menšími modifikacemi pravděpodobně dobydou každou zemi, na kterou si ukážou. Mezinárodní přesuny zaměstnanců jsou sympatickým krokem, ale masově se nedějí.
Zdeněk Hašek (Marketingový institut)

Pro české lidi to může být dobrá zkušenost, pracovat třeba v americkém Lidlu. Jen si myslím, že ten vyšší plat tam utratí za bydlení a další věci. Ale zase mají snazší navštívit Grand Canyon v Coloradu.
Tomáš Hájek (ADMEZ)

Trendy (nejen v retailu) se obvykle šíří opačným směrem, z USA do Británie a pak dále do Evropy. Je ale dobře, že se evropské značky pokoušejí o americký anebo australský trh. Získají tak zkušenost a lepší schopnost přizpůsobovat se i na domácím evropském trhu.
Daniel Procházka (Ipsos)