Soud: Monitora se musí omluvit webu EuroZprávy za označení „dezinformační“

Poskytovatel monitoringu musí napsat klientům, že EuroZprávy nepublikují fake news.

EuroZprávy.cz

Web EuroZprávy.cz vydává skupina Incorp Petra Zelinky

Provozovatel mediálního archivu Monitora Media se musí omluvit společnosti Incorp, vydavateli webu EuroZprávy.cz, který podle soudu neoprávněně označovala za dezinformační. Omluvné prohlášení má Monitora zveřejnit na svém webu a obdržet ho mají i její klienti. Pro vydavatele EuroZpráv nejde o první takový spor, loni z týchž důvodů podal žalobu na spolek Nelež, který sestavuje seznamy dezinformačních portálů.

Právě z jeho seznamů, kde se svého času EuroZprávy objevily, vycházela i Monitora. Ve svém systému proto řadila EuroZprávy mezi dezinformační weby. „V době, kdy relevantní zdroje typu Nelež označovaly EuroZprávy jako původce fake news, jsme toto hodnocení pro výstupy svým klientům přebírali a používali,“ řekl Médiáři ředitel Monitory Tomáš Berger. Nelež ale později vyhodnotil označení EuroZpráv jako „nesprávné“, podle zástupců spolku totiž reflektovalo hlavně dřívější produkci portálu. Vydavatel zpravodajského webu na Nelež přesto podal žalobu, zdůvodňoval to tím, že spolek poškodil EuroZprávy v očích inzerentů.

Podobná situace nastala i v případě Monitory. Její ředitel Berger soudí, že EuroZprávy v minulosti publikovaly „neověřené a zavádějící informace“, později se ale staly „informačně relevantním zdrojem bez pochybností“. To Monitora ale nereflektovala dostatečně rychle. „Náš spor se týkal období do dubna 2020, kdy skutečný obsah EuroZpráv už nebyl zavádějící a kolonka fake news byla neadekvátní,“ doplňuje Berger.

Vydavatelství Incorp má výsledek soudu za nepřekvapivý. „Je jasným signálem pro každého, kdo se snaží nálepkovat, záměrně očerňovat, lhát, dehonestovat, aniž by předložil jediný konkrétní důkaz,“ stojí v prohlášení firmy. „Tvorba kvalitního zpravodajského obsahu stojí nemalé finanční prostředky, um a čas celé redakce, ale i celého vydavatelství a jejího majitele. Pokud tuto snahu nabourá jiný subjekt a bez důkazu vaše médium dehonestuje, je potřeba se bránit. Každý subjekt si musí být vědom své vlastní zodpovědnosti za své skutky,“ prohlašuje marketingový ředitel Incorpu Petr Hanisch.

Incorp patří Petru Zelinkovi, který vydavatelství i řídí. Vedle EuroZpráv vydává firma také motoristický web AutoRoad či bulvár Stars24.