
Pře se týkala pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa. Foto: TV Barrandov
Nejvyšší správní soud (NSS) zamítl kasační stížnost Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) proti zrušení pokuty 400.000 korun pro televizi Barrandov. Soud to ve čtvrtek uvedl na svém webu. Rada televizi uložila pokutu za neobjektivitu v pořadu Kauzy Jaromíra Soukupa. Majitel televize Soukup kritizoval v září 2018 ve svém publicistickém pořadu firmy za to, že dostávají pobídky od státu a přitom vyvádějí peníze do zahraničí. Konkrétně jmenoval automobilku Škoda Auto, která nedostala prostor na reakci. Podle pozdějšího rozhodnutí rady pro vysílání spáchala televize přestupek proti zákonu o provozování rozhlasového a televizního vysílání, protože neposkytovala objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů.
Rozhodnutí rady letos v únoru zrušil pražský městský soud. Vyhověl tak televizi, která rozhodnutí rady označovala nejen za nezákonné, ale i nepřezkoumatelné, a žádala, aby soud věc radě vrátil k dalšímu řízení.
Nejvyšší správní soud rozhodnutí soudu potvrdil. V potaz vzal to, že pořad Kauzy Jaromíra Soukupa je pořadem publicistickým, ve kterém moderátor představuje svůj názor na určitou spornou problematiku. Soud v tomto smyslu upozorňuje, že míra tolerance vůči případným prohřeškům proti zákonem požadovaným zásadám objektivity a vyváženosti bude různá v závislosti na tom, půjde-li o pořad publicistický či o zpravodajskou relaci. U publicistiky jsou požadavky na objektivitu a vyváženost podle Nejvyššího správního soudu jiné než u zpravodajství.
Soud také zkritizoval radu za to, že se odmítla zabývat pravdivostí informací, které Soukup v pořadu přednesl. „Jakkoliv se občas uvádí, že dnešek je dobou ‚post-faktickou‘, Nejvyšší správní soud je přesvědčen, že na správnosti (a tedy pravdivosti) informací i dnes záleží,“ uvedl předseda senátu Zdeněk Kühn.
Podle něj nelze požadovat po radě, aby ověřovala každou spornou informaci, která v pořadu zazněla. „Lze ale požadovat, aby rada vzala do úvahy správnost informací přinejmenším tam, kde jde o údaje všeobecně známé nebo snadno dohledatelné, nota bene v situaci, kdy sama televize jejich pravdivost v řízení před radou prokazovala. Rada tedy opravdu pochybila, neboť se přesností (pravdivostí) prezentovaných informací za těchto specifických podmínek odmítla zabývat,“ uvedl Kühn.

Redakce by měly prodávat osobnosti, jako to dělají hudební vydavatelství

„PR není reklama zadarmo.“ Radek Vítek o svých 30 letech v public relations

Poslanci zúžili výběr adeptů do Rady ČT, Šarapatka už předtím z volby odstoupil

Brněnský Televizní institut zaštítí vzdělávání adeptů pro Novu a Markízu
