Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás každý týden vybírá a komentuje Tomáš Krásný z firmy Blue Events, která organizuje výroční Retail Summit a menší specializované konference Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.
Maloobchodní řetězec Spar chystá expanzi na Ukrajině
Mezinárodní maloobchodní řetězec Spar a konglomerát VolWest Group oznámily, že chtějí do tří let otevřít na Ukrajině 50 prodejních jednotek. Novou informaci představily společnosti při příležitosti otevření prvního obchodu Spar v ukrajinské Rivně. Otevřením vzniklo 20 pracovních míst. Do konce letošního roku je v plánu otevřít na Ukrajině dalších 15 supermarketů, které budou vždy přizpůsobené dané lokalitě a mají kombinovat formát convenience store, hypermarketu nebo supermarketu. Sortiment nové prodejny v Rivně je tvořen z 90 % zbožím od lokálních prodejců. Další prodejna v novém formátu nazvaném Spar Express se v příštích měsících otevře v ukrajinském městě Ternopil. Informoval o tom server International Supermarket News.
Zase po dlouhé době závan pionýrského myšlení v retailu. Ukrajina je pro mnohé nebezpečný trh, Spar International to ale vidí jinak – obrovský nesaturovaný trh je hřích nechat ladem. A já plně souhlasím, nedávná intenzivní diskuse s ukrajinskými retailery v Kyjevě mne v tom jen utvrdila.
Tomáš Krásný
Řetězec Aldi otevřel první vlastní bistro
Diskontní řetězec Aldi otevřel v Kolíně nad Rýnem své první bistro, kde servíruje jídla, kávu a vína z vlastních prodejen. Toto bistro, stejně jako dalších plánovaných 7, je umístěných v předělaných nákladních kontejnerech o rozloze 300 metrů čtverečních. Na výběr má být v bistru asi z 50 jídel, cílem je podle vedení firmy posílit loajalitu vůči značce Aldi. Denní menu pro bistro vytvořil kuchař a místní televizní hvězda Robert Marx. Informoval o tom britský deník The Sun.
Na Retail Summitu 2017 jsme v únoru mimo jiné probírali sbližování retailu a gastronomie. Někteří maloobchodníci a výrobci nechápali, proč to dělám: Teď už asi pochopí. Už i Aldi testuje vstup do gastra a jde zjevně o historický moment. Pikantní na tom je, že na tuto informaci jsem narazil v britském bulváru – česká média se o takovéto prkotiny nezajímají.
Tomáš Krásný
Facebook plánuje nahradit smartphony rozšířenou realitou
Mark Zuckerberg, zakladatel sociální sítě Facebook, nedávno představil svou vizi, která má více sbližovat lidi, odstraňovat bariéry a polarizaci mezi nimi. Jeho cílem je zbavit se chytrých telefonů a nahradit je brýlemi s rozšířenou realitou. Facebook, na který lidé často vstupovali pomocí smartphonů, představil svůj projekt, v němž každý nosí brýle rozšířené reality a používá je k nakupování, komunikaci nebo cestování. Důvodem, proč se Zuckerberg k brýlím uchýlil, má být další platforma sociální komunikace Snapchat. Poté, co Evan Spiegel, zakladatel Snapchatu, odmítl nabídku tří miliard dolarů (zhruba 72 miliard Kč) za prodej své platformy, snaží se Facebook údajně neustále kopírovat jeho funkce. Rozšířená realita skrze Facebook má obsahovat filtry a digitální dekorace, což nápadně připomíná funkce Snapchatu. I proto kolují spekulace, že za jazykem komunitarismu a jednoty světa Zuckerberga stojí hlavně snaha zničit Snapchat. Na svém LinkedIn profilu o tom informoval Anurag Harsh.
Tohle je podle mne velké téma – ve vzduchu visí otázka, co přijde po smartphonu. Velcí borci už mají jasno a zakladatel Facebooku to dokonce formuloval veřejně. A já už se těším, že to přijde – to bude teprve ta správná digitální revoluce!
Tomáš Krásný
Portugalská Biedronka otevře v Polsku 100 obchodů
Polský supermarketový řetězec Biedronka plánuje do letošního prosince otevřít dalších 100 prodejních ploch. Řetězec, který vlastní portugalský retailer Jerónimo Martins (JM), má v Polsku 2.722 obchodů, což je o 55 více než před rokem. Biedrona tvoří skoro 66,9 % tržeb společnosti JM a 48 % jejich investic. Pomáhá vývozu portugalských produktů, jako je víno nebo olivový olej, do Polska. Za svou konkurenční výhodu považuje blízkost spotřebitelům, kteří ji vyžadují zejména ve vztahu k potravinám. Informoval o tom server European Supermarket Magazine.
Občas není na škodu podívat se k našim severním sousedům. Fenomén Biedronka je neopominutelný a všichni, co mají ambici dělat něco mezinárodně (či alespoň regionálně) by ho měli mít detailně nastudovaný. Doporučuji zejména návštěvu nových prodejen. Jsou velmi zajímavé (a fakt nejsou daleko).
Tomáš Krásný
Obchodní domy mění svá portfolia, přibývá restaurací
Obchodní domy v loňském a letošním roce zásadně mění svá portfolia. V mnoha státech, hlavě v USA, končí velké množství obchodů s módou, po kterých zůstaly prázdné plochy. Podle realitní společnosti JLL se to týká až 36 milionů metrů čtverečních plochy. Podle odhadů JLL se tyto prostory nově zaplní hlavně gastronomickými projekty, restauracemi, zábavními atrakcemi pro spotřebitele nebo obchody s potravinami. Podle Grega Maloneyho, šéfa JLL sekce Retail, byly nájmy v obchodních centrech v Americe vždy extrémně levné, často pod 10 dolarů (244 Kč) za metr čtvereční. S volnými místy mají obchodní centra možnost to změnit a vytvořit tak finanční výhodu. Například developer Serars Growth Properties, který má v USA asi 266 retailových nemovitostí, z nichž nejznámější je síť Sears a Kmart, přehodnotila a přetransformovala své nájemní prostory. Dříve byl nájem v jejich centrech 4,40 dolarů (107 Kč) za metr čtvereční, nyní, po přilákání nových nájemců se cena zvedla na 18,55 dolarů (453 Kč) za metr čtvereční. Od letošního dubna dvě třetiny nájemců center tvoří restaurace a zábavní podniky. Informoval o tom server Chain Store Age.
V našich podmínkách tento text vypadá jako čirý nesmysl nebo alespoň jako projev neoprávněného pesimismu. Naše obchodní centra praskají ve švech – svoje zákazníky si momentálně nacházejí i ta zjevně špatně lokalizovaná, trpící mizerným mixem nájemců a postrádající skutečné ‚magnety‘. Není ale na škoda se podívat již nyní na to, jaká jsou řešení pro budoucnost. Zejména pro případ, že stávající prasečí hody (velká ochota a schopnost spotřebitelů utrácet) skončí. O dalším růstu tržního podílu e-commerce nemluvě.
Tomáš Krásný