Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) dnes vydalo na svých webových stránkách materiál porovnávající rozdílnost výstupů ze statistického programu Google Analytics a z výzkumu uživatelů internetu NetMonitor. Důvodem je podle ředitelky SPIR Kateřiny Hrubešové snaha o edukaci trhu a poukázání na rozdíl, k němuž dochází v obou typech měřeních při popisu reálných uživatelů. „Chceme informovat trh, co představují jednotky obou výzkumů, jaké obsahují informace a k čemu se to či ono měření hodí. Neporovnáváme metodiky, protože metodiku Google Analytics neznáme, a nesnažíme se ani říct, zda je jedno měření lepší nebo horší. Každé se ale hodí k jinému účelu, a s tím chceme seznámit trh a zadavatele,“ uvedla pro Médiář Hrubešová.
Celý manuál SPIR začíná právě rozlišením smyslu obou měření. „NetMonitor měří návštěvnost skutečných lidí. Jednotka RU (reálný uživatel) slouží na českém trhu jako jednotná měna k plánování a prodeji reklamy. Výstupy z NetMonitoru jsou mezi sebou porovnatelné a veřejně publikovatelné. Google Analytics slouží pro interní potřeby provozovatelů webstránek ke sledování aktivity návštěvníků. Návštěvnost je měřena na úrovni prohlížečů (cookies), nevypovídá o počtech skutečných lidí. Není zaručena správnost nasazení kódů na stránky, může docházet k nadhodnocování návštěvnosti. Nehodí se pro veřejné prezentace dat,“ stojí v úvodu materiálu.
Diskuse o vhodnosti dat Google Analytics k veřejné prezentaci se letos na jaře rozpoutala i na stránkách Médiáře v souvislosti s novými internetovými médii, která se začala propagovat právě těmito daty. Podle zástupců SPIR tak ale výrazně nadhodnocovala svou návštěvnost, respektive počet „reálných uživatelů“. Tento pojem totiž podle nich v Google Analytics vyjadřuje toliko počet prohlížečů, zatímco v NetMonitoru je přepočítáván na skutečné lidi. A protože jeden člověk se k internetu připojuje z většího počtu zařízení, je tento údaj v NetMonitoru řádově nižší. Tento fakt nyní SPIR dokládá za pomoci infografiky, která vyjadřuje číselně rozdíl mezi daty z Google Analytics a z NetMonitoru.
Z infografiky je patrné, že největší disproporce mezi oběma měřeními spočívá právě v počtu reálných uživatelů. Zatímco u dalších parametrů, jako jsou zobrazené stránky (page views) a počet návštěv, nejsou velké rozdíly, v případě reálných uživatelů narůstá jejich počet v Google Analytics oproti NetMonitoru o víc než 150 % u velkých webů a zhruba o 100 % u webů středních a malých. „Page views jsou tvrdě změřená data, ale pojem reální uživatelé představuje v obou měřeních dvě zcela rozdílné kategorie. Jde nám o to, aby se nemíchaly hrušky s jablky,“ dodává Hrubešová.