A je to tady! ČTK zveřejnila hromadné foto ze své říjnové oslavy z pražského Žofína, kde slavila svých 100 let. Najít na snímku šéfredaktora Médiáře není těžké. Najdete se taky?

Spolumajitel Mountfieldu inzeruje proti Drahošovi

Noviny Deník a Právo tiskly prozemanovské inzeráty ve svých nejsilnějších vydáních týdne.

Deník Právo, jenž vlastní šéfredaktor Zdeněk Porybný a Seznam.cz Ivo Lukačoviče, a regionální noviny Deník, který vydává firma Vltava Labe Media patřící skupině Penta, přinesly ve svých vydáních z minulého týdne opakovaně inzerát zaměřený proti prezidentskému kandidátovi Jiřímu Drahošovi. “Stop imigrantům a Drahošovi,” píše se v jednoduché grafice, která napoprvé zabírala spodní třetinu páté stránky novin. “Tato země je naše! Volte Zemana!” stojí tam ještě. Právo inzerát otisklo ve čtvrtek a v sobotu, Deník ve čtvrtek, v pátek a v sobotu. První, čtvrteční vydání inzerátu Deník doprovodil celostranou vyvažujících textů. Právo otevřelo čtvrteční vydání rozhovorem s Jiřím Drahošem, ten v titulku mimo jiné praví “vítač nejsem”. V pátek v Deníku prozemanovský inzerát doprovodily reprodukce jeho parodií z internetu, Zemanův protikandidát Jiří Drahoš navíc reagoval inzerátem o pár stránek dál, s textem “Tato země patří občanům České republiky!” či “Proti migračním kvótám”.

Inzerát Přátel Miloše Zemana v Deníku a Právu z 18. ledna

Inzerát Přátel Miloše Zemana v Deníku a Právu z 18. ledna

Inzertní odveta Jiřího Drahoše v Deníku v pátek 19. ledna

Inzertní odveta Jiřího Drahoše v Deníku v pátek 19. ledna

“Redakce Deníku umístění inzerce zvažovala. Nakonec inzerát pro dokreslení situace zveřejňujeme a necháváme na čtenáři, ať sám posoudí celkovou úroveň a obsah sdělení,” píše se ve čtvrtek 18. ledna v redakčním článku nad inzerátem. V textu redakce dala prostor k vyjádření Jiřímu Drahošovi. Zprávu doprovázejí dva komentáře – první od ředitele redakcí Deníku Romana Galla, druhý od komentátora Ivana Hoffmana. Gallo označuje inzerát za “hradní faul”. “Miloš Zeman ví, že to není pravda [že Drahoš otevře stavidla imigrace – pozn. red.], zná odmítavý Drahošův názor na uprchlické kvóty. Co na tom záleží? Přesto nechá ve svém jménu šířit a budovat falešný obraz Drahoše-vítače,” píše. Hoffman následně argumentuje, že “férová politická kampaň je protimluv” a že “všechna média a sociální sítě aktivně či skrytě za někoho lobbují”. “Podezřelá je už ale samotná snaha někoho poškodit,” poznamenává taky.

Deník naopak neotiskl inzerát proti Drahošovi. “Odmítli jsme v minulém týdnu inzerát útočící na zdraví prezidenta Zemana. Ten jsme odmítli zcela,” řekl v nedělním pořadu Newsroom ČT24 šéfredaktor Deníku Tomáš Skřivánek. “Tady opravdu rozhodlo, že jsme si řekli, ten inzerát není pomlouvačný, ať si čtenář udělá sám názor,” podotkl k inzerci, kterou noviny zveřejnily.

Z inzerátu je patrné, že zhotovitelem je spolek Přátelé Miloše Zemana, jehož představenstvu předsedá Zemanův kancléř Vratislav Mynář, a zadavatelem mnichovická firma Euro – Agency, v níž jako jednatel figuruje Miroslav Schön. Ten je spolumajitelem a místopředsedou představenstva společnosti Mountfield, známého prodejce zahradní techniky, a také prezidentem hokejového klubu Mountfield HK. Mountfield předloni přešel z rukou svého zakladatele Ivana Drbohlava většinově do vlastnictví čínské firmy Eurasia Development Group Limited, přičemž Schön si ponechal svůj podíl a byl potvrzen i ve zmíněné funkci v představenstvu. Euro – Agency podle Zemanova transparentního účtu převedla na Zemanův transparentní volební účet částku 1,8 milionu Kč, a to právě za inzerci v denním tisku.

Miroslav Schön

Miroslav Schön. Repro: Mountfield HK

Číňany ovládaná firma Mountfield se od této aktivity oficiálně distancovala. “Společnost Mountfield se distancuje od kampaně na podporu kandidáta na prezidenta Miloše Zemana a v neprospěch kandidáta Jiřího Drahoše,” uvedla mluvčí firmy Kateřina Böhmová podle zprávy ČTK citované Novinkami. Kampaň je podle ní aktivitou spolku Přátel Miloše Zemana, firmy Euro – Agency a Schöna. „Mountfield nemá možnost do těchto obchodních činností jakkoli zasahovat. Jsme ryze obchodní společností a v politice jsme se nikdy neangažovali a neangažujeme,” dodala mluvčí.

Podle čerstvých oficiálních čísel kanceláře ABC ČR – za loňský listopad – tiskne Deník denně v průměru 146.000 kopií a prodává přes 121.000. Právo tiskne v průměru přes 127.000 kusů a prodává 75.000. Nejsilnější vydání má Deník v pátek, kdy na trhu udá 223.000 kusů, Právo prodává nejvíc v sobotu, a to 181.000 kusů. Připomeňme, že po oba tyto dny prozemanovský inzerát ve zmíněných titulech vyšel, v pátek Drahoš v Deníku reagoval.

Umístění inzerátu Přátel Miloše Zemana v Deníku z 18. ledna

Umístění inzerátu Přátel Miloše Zemana v Deníku z 18. ledna

O inzerátu se píše už na titulní straně

O inzerátu se píše už na titulní straně

Inzerát v Právu z 18. ledna, na straně 5

Inzerát v Právu z 18. ledna, na straně 5

Vydání Práva z 18. ledna otvírá rozhovorem s Jiřím Drahošem

Vydání Práva z 18. ledna otvírá rozhovorem s Jiřím Drahošem

Inzerát v Deníku z pátku 19. ledna

Inzerát v Deníku z pátku 19. ledna

Tým Jiřího Drahoše reagoval v Deníku v pátek 19. ledna

Tým Jiřího Drahoše reagoval v Deníku v pátek 19. ledna inzerátem

Inzerát v Deníku ze soboty 20. ledna

Inzerát v Deníku ze soboty 20. ledna

Inzerát Právo zopakovalo v sobotu 20. ledna

Inzerát Právo zopakovalo v sobotu 20. ledna